A Mol megállapodott a horvátokkal az Adria-vezeték használatáról

Hírek vg.hu
Megállapodott a Mol és a Janaf az Adria-vezeték használatáról. A Világgazdaság arról írt, a Mol-csoportnak nem volt más választása, mint a megállapodás aláírása, mivel az Adria-vezeték fontos szerepet játszik a közép-kelet-európai régió ellátásbiztonságában.

A Mol-csoport és a Janaf hosszas, több mint egy éven át tartó tárgyalás után megállapodott az Adria-vezeték használatának díjáról – közölte a Mol-csoport csütörtökön az MTI-vel. A tájékoztatás szerint a Janaf horvát olajvezeték-üzemeltető vállalat egy évre szóló szerződést kínált, kivételesen magas árazással, amelynek eredményeként a Mol a jelenlegi méltányos piaci árak többszörösét fizeti.

A Mol-csoportnak nem volt más választása, mint a megállapodás aláírása, mivel az Adria-vezeték fontos szerepet játszik a közép-kelet-európai régió ellátásbiztonságában – tették hozzá.

A Világgazdaság cikke szerint az Oroszországgal szembeni uniós szankciók értelmében a Mol pozsonyi finomítójában nem orosz kőolajból kell gyártani az exportra szánt dízelt, benzint és minden további terméket ahhoz, hogy a vállalat ki tudja elégíteni a cseh, az osztrák és a lengyel piac magas keresletét. Az egyetlen rendelkezésre álló ellátási útvonal, ahonnan a finomító nem orosz kőolajhoz tud jutni, a horvátországi Omisaljból indul, és az Adria-vezeték Janaf tulajdonában lévő szakaszán keresztül halad.

A Mol-csoport úgy véli, hogy a jelenlegi megállapodás nem teremt tartós és versenyképes helyzetet a Szlovákiába irányuló nyersolajellátás biztonságához az Adria-vezetéken keresztül. Ez aggályokat vet fel az egész kelet-közép-európai régió ellátásbiztonságával kapcsolatban.

Pletser Tamás, az Erste gáz- és olajipari elemzője megjegyezte, a megállapodásban nem tiszta, hogy ez a teljes 2023-as évre szól, vagy csak az április 1-jétől december 31-ig tartó időszakra. A 2,9 millió tonna olaj ugyanakkor mindkét esetben fedezi a Mol nem orosz forrású kőolajigényét. A Pozsonyi Finomító, hogy fenntartsa exportját, idén körülbelül 40 százaléknyi nem orosz olajat kell hogy feldolgozzon, hozzávetőlegesen 2,3 millió tonnát. A 2,9 millió tonnás tranzitmennyiség Horvátország felől ezt fedezi.

Arról nem érkezett hír, hogy a Mol mekkora árat fizet ezekért a szolgáltatásokért, de az Ersténél legalább három-öt dollárra becsülik a költséget hordónként. A hír semleges a Molra nézve, mivel egyrészt csökkent a bizonytalanság, viszont a teljes olajellátás kérdése továbbra sincs megoldva a csoportnál – hívta fel a figyelme Pletser Tamás.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Teknős Miklós)

Ezek is érdekelhetnek

További híreink