„Ilyen mértékű piaci visszaesésre nem nagyon emlékszem az elmúlt harminc évben” – kezdi a beszélgetést Becser Zoltán. A magyar abroncspiac az idén nagyságrendileg 20-25 százalékot esett vissza az elérhető import statisztikák alapján. Az inflációhoz kötődő áremelkedés is hozzájárult ahhoz, hogy az értékesítési adatok sem sokkal bíztatóbbak: közel hasonló, 15-20 százalékos visszaesést regisztrált a szakma. Ennek következtében a szűkülő piacon az abroncskereskedők az árrésük terhére hirdetnek meg gumiabroncs akciókat, amellyel a piaci részesedésüket szeretnék megőrizni.
A cégvezető szerint az egyetlen jó hír, hogy a gumiabroncsokhoz kapcsolódó szolgáltatások terén – szerelés, abroncs csere, tárolás – lényegesen kisebb, mindössze egyszámjegyű a visszaesés. Mivel ez az összforgalom töredékét jelenti, csak némi gyógyírt ad az abroncskereskedők bajaira.
Becser Zoltán hozzátette, a magánvásárlók által dominált piacon egyértelműen látszik, miközben a cégek és a tehetősebb ügyfelek továbbra is prémium-, vagy felsőkategóriás abroncsokat vásárolnak, az alacsonyabb vásárlóerővel rendelkező szegmensben már más a helyzet. Egyrészt a vásárlók a korábbinál is jobban figyelik az akciókat, másrészt jelentősen megnőtt az olcsóbb ár-fekvésű, távol-keleti termékek iránti kereslet. Mindez azt jelenti, hogy a 20-25 százalékos piaci visszaesés úgy következett be, hogy közben a piac erőteljesen elmozdult az olcsóbb abroncsok felé.
„Miközben egyértelműen látható tendencia, hogy a magánemberek egyre nagyobb része a márkák és a minőség tekintetében lefelé vált, az mindenképpen pozitívum, hogy az elmúlt évtizedek biztonságos közlekedéshez kapcsolódó kommunikációja eredményes volt. Ennek köszönhető, hogy a biztonság továbbra is fontos szempont az abroncsvásárlásnál, amit jól mutat, hogy a téli-nyári gumi szezon is megmaradt.”
Más kérdés – mondja az ügyvezető – hogy a szerényebb anyagi helyzetű autósok között egyre többen vannak azok, akik nyáron is a téli abroncsot használják, mindemellett a négyévszakos abroncsok iránt is megnőtt a kereslet. A cégvezető szerint, ha már nincs lehetősége valakinek téli-nyári gumiabroncsot külön használni, akkor inkább biztonságosabb megoldás lehet, ha a téli abroncsot hagyják fent nyáron és csak keveset autóznak vele. A kompromisszumos megoldásnak számító négyévszakos abroncs pedig azok számára lehet jó megoldás, akik télen csak a városban, a hótól feltakarított száraz utakon közlekednek, de a havas, jeges téli utakon nem ajánlott velük hosszabb útra indulni.
„Az én javaslatom az, miként az autóvásárlásnál is érdemes kikérni a szakemberek tanácsát ahhoz, hogy a használati szokásainknak megfelelő modellt válasszunk, az abroncs esetében is érdemes egy hozzáértő véleményét kérni a döntéshez. Nagyon nem mindegy ugyanis, milyen közlekedési szokásokhoz kell idomulnia az abroncsnak.”
Becser Zoltán úgy látja, most érződik igazán a haszna annak, hogy a Covid alatt sem állt le a MARSO a fejlesztésekkel. A tavalyi év elején 5,5 milliárdos projekt keretében átadott 17 ezer négyzetméteres, 200 ezer új és emellett 75 ezer flottaabroncs tárolására alkalmas logisztikai központ – amely még éppen az építőipari árrobbanás előtt készült el -, minden tekintetben teljesíti az elvárásokat.
„Ez a megvalósult beruházás, munkahelyeket teremtve tette lehetővé, hogy mára a nyíregyházi központunk a keleti, a dunaharaszti logisztikai rendszerünk a nyugati országrész gyors és biztonságos áru ellátását biztosítsa. Ami rendkívül fontos, amikor ebben a kiélezett piaci helyzetben minden tekintetben a legjobb szolgáltatást kell nyújtanunk. Ráadásul az idei évtől már Budapest egyes területein, majd később az egész fővárosban is lehetővé válik a közvetlen végfelhasználók felé a MARSO által történő expressz kiszállítás.”
A vállalat számára előnyt jelent, hogy az elmúlt évek fejlesztéseinek köszönhetően a MARSOPONT hálózat telephelyei az ország egyik legkényelmesebb és leggyorsabb szolgáltatást nyújtó szervizpontjaivá váltak.
Borítókép: illusztráció/Fotó: MTI