A közösségi oldalak az érzelmeinket fürkészik?

Hírek
Egy kiszivárgott dokumentum szerint a Facebook a hirdetők kedvéért utánajárt, hogy a tinédzserek mikor a legsebezhetőbbek.

A Facebook kifigyelheti, hogy a fiatal felhasználók mikor válnak stresszessé vagy idegessé, a reklámozóknak pedig megadhatja a lehetőséget, hogy pont ezekben a pillanatokban, amikor könnyen befolyásolhatóak elérhessék a kiszemelt felhasználókat – minderről egy belső használatra készült dokumentum számol be, amit a The Australian című lap szerzett meg. Az eset szakmai körökben komoly hullámokat vert. Sokaknál főleg az csapta ki a biztosítékot, hogy a program a fiatalkorú felhasználókat is be tudja célozni.

Zuckerbergék a szivárgásra válaszul elnézést kértek. Állítólag beindítottak egy belső ellenőrzést. Mint a hivatalos közleményükben leszögezték: az említett projektbe egy ausztrál kutatójuk vágott bele, hogy jobban megérthesse miként viselkednek az emberek a közösségi oldalakon. De állítólag a begyűjtött adatokat sosem használták reklámcélokra.

Mindenesetre nem ez az első eset, hogy kiderül: a Facebook sokkal többet tud rólunk, mint gondolnánk. Egy iparági szakértő Vicki Boykis például az egyik elemzésében felhívta rá a figyelmet, hogy a közösségi oldal egy időben a billentyűleütéseket is figyelte: kíváncsiak voltak hogy az elküldött üzenetek az írás közben mennyit változnak és hogy a felhasználók mennyire cenzúrázzák a  gondolataikat a bejegyzések végleges elküldése előtt.

És ez még mindig csak a jéghegy csúcsa: a ProPublica kutatása szerint a Facebook a rólunk tárolt adatok túlnyomó többségét nem is a saját oldalukról szerzi be. Azért hogy minél részletesebb és átfogóbb képet kapjanak rólunk független adatbrókerekkel, például az Experiannal is felveszik a kapcsolatot, az így szerzett információkat pedig összekötik a sajátjaikkal. A cél a minél részletesebb hirdetési profil kialakítása. Ennek köszönhető, hogy ma már felhasználónként 1,9 dollár profitot tudnak termelni. Ami lehet, hogy elsőre nem hangzik soknak, de tekintve hogy az oldalnak jelenleg közel 2 milliárd aktív felhasználója van ez óriási summát jelent. 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink