A kisüzem más világ

Hírek Hőnyi Gyula
Ma kezdődött és szeptember negyedikéig tart a Belvárosi Sörfesztivál, amely hagyományosan a kisüzemi sörfőzdék expója. Idén nagyot mentek a gyártók, úgy fogyott a kraft, mintha nem lenne holnap.

A Covid-járvány alatt a kisüzemi sörfőzdék a forgalmuk 90 százalékától voltak kénytelen elköszönni, ehhez képest idén, a beindul fesztiválok hatására hatalmasat mentek a kisüzemek, jelentősen növelték az eladásaikat, így egyetlen panaszt sem hallani a gyártóktól – fogalmazott Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Országos Egyesületének elnöke a 6-ik Belvárosi Sörfesztivál nyitó rendezvényén. Úgy véli a hazai gyártók ma már felnőttek a feladathoz és komoly lehetőségek előtt állnak külföldön is, ám ami most számukra a legfőbb kérdés, hogyan tudják növelni a jelenlétüket a kiskereskedelemben. A járvány ugyanis rávilágított, hogy retail háttér nélkül nem igen jutnak el a fogyasztókhoz.

A fesztivál idei legnagyobb durranása, hogy a Spar Magyarország Kft. is beszállt a fesztivál támogatói közé (nem mellesleg a Budapesti Borfesztivált fő támogatója is). Heiszler Gabriella, a cég ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy a Spar teljes sörkínálatának 40 százaléka ma kraft, vagyis kézműves, illetve kisüzemi termék. Ezek értékesítése a sörforgalom 30 százalékát teszi ki a kereskedelmi láncnál, magyarán a cég üzleti érdeke is, hogy jelen legyen az ilyen expókon. A cég 2017-ben kezdte el belistázni a kézműves termékeket, ma már itt kínálják az egyik legnagyobb szortimentet.

A retail megjelenése a kézműves piacon nem magyar specifikus. A nagy sörgyártó nemzeteknél bő egy évtizede sörforradalom zajlott le. A cseh, a német, az angol és belga, illetve ausztrál és amerikai piacokon is megjelentek az új generációs, nagyon fiatal, nagyon trendi szakemberek, akik a hagyományos sörpiacon anomáliát láttak és megjelentek a saját generációjuk ízlésének megfelelő termékekkel. Ezekből bontakozott ki a kézműves, majd a kisüzemi piac. Ez gyűrűzött be nem mellesleg a nagyüzemi termelésbe (a felső erjesztésű sörök, Ale-ek megjelenése) és újra indultak a kisüzemek. A cseh és a bajor kisüzemek természetesen más kategória, mint az itthoniak. Sokkal inkább kis szériás, szezonális termékkínálattal dolgoznak, de méretük, technológiájuk nem tér el különösebben a nagyüzemektől (főleg cseh és bajor területen). Ma már a cseheknél és a bajoroknál is tucat számra találni olyan üzemeket, amelyek menet közben nem csak a lokális, vagy regionális, hanem az uniós piacot is meghódították. A kraftok új tendenciája pedig épp most bontakozik ki. Egy-egy nagyüzem ma már szorosan együttműködik a kisüzemekkel és állítanak elő közösen olyan termékeket (nagyüzemi márka alatt), amely teljes egészében leképezi a karft elvárásokat, mi több kisüzemi mesterek munkája. (Eklatáns példa, hogy ezen a nyáron lehetett először itthon találkozni a Bitburger Dry Hopd Zwickl-jével. Az már önmagában is ünnep, ha esetleg egy-egy osztrák gyártó zwickl-je megjelenik itthon, ám az, hogy ez hideg komlós is, ráadásul az összes kfraftra jellemző jegyet magában hordozza és az alkohol tartalma pedig valahol a prémium kategória körül van, egyenesen kuriózum. A titok nyitja persze az, hogy a német nagyüzem egy amerikai kisüzemmel hozta létre a terméket.

Az egykori kraft szubkultúrából mára valódi, jól behatárolható, tömegeket vonzó piac lett. Ugyan akkor ez egy egészen más világ, mint a hagyományos nagyüzemi márkák. Egy online felmérés szerint a kisüzemi söröket kedvelők elvárása a virágillat, a szalma szín, a rugalmas hab, a friss, IPA és APA jellegű íz, továbbá ebben a kategóriában a közepes 5,5-6,5 százalékos alkohol tartalom. A hazai nagyüzemi eladások azonban egészen más irányúak és sokkal inkább a hagyományos pils típusú alacsony szárazanyag és 5 százalék alatti alkohol tartalom alatti termékek felé mutatnak.

Ugyancsak érdekesség, hogy a rendezvényt indító tájékoztatón Kántor Sándor, a Sörszövetség (a legnagyobb hazai gyártók szervezete) igazgatója is szerepet kapott. Mint mondta a nagyvállalatok számára is fontos piac a kisüzemi, ugyanis az itt megjelenő trendek nagyrészéből nyernek ötleteket a nagyüzemek is.

Hőnyi Gyula

Ezek is érdekelhetnek

További híreink