Csütörtök óta, négy napon át a Harley-Davidson rajongók ezrei ünnepelnek Budapesten. Nézzük, mit kell tudni a 120 éves motorgyártóról!
1.
Az alapkérdés, hogy ki Harley és ki Davidson? Valójában egy Harley-val és három Davidsonnal kezdődött a történet, amely során egy olyan motormárka született, amely forradalmasította a közlekedést és Amerikát. A céget 1903-ban az amerikai Wisconsin állambeli Millwaukee-ban alapította William S. Harley és a Davidson fivérek. Az első műhelyüket, a legendás Shedet a Davidson család hátsó udvarában alakították ki, itt állt össze az első motorjuk prototípusa is. Az üzlettársak 1906-ban gyárat építettek – a Harley-Davidson központja jelenleg is itt található, persze egy másik épületben. Bár ebben az évben 50, egy évvel később már 150 darab motorkerékpárt gyártottak. Az 1909-re tökéletesített, V-Twin néven emlegetett motorjukkal, amellyel akár a 60 mérföld/órás sebesség is elérhetővé vált, akkora sikert arattak, hogy 1910-re 3200 gépet tudtak kihozni.

Fotó: MTVA/Jászai Csaba
2.
William és Arthur mindketten a kerékpárok rajongóiként nőttek fel, egymástól pár háznyira. William 15 éves korában már munkát vállalt egy milwaukee-i kerékpárgyárban, ahol kerékpárszerelőből műszaki rajzolóvá avanzsált. A Barth Manufacturing Company-nál tervezte meg az első belsőégésű motorját, amelynek alapja a francia de Dion-Bouton-motor volt, amelyet később számos korai motorkerékpár-gyártó használt. Arthurral és két barátjukkal évekig dolgoztak egy új motor prototípusán, amikor is rájöttek, hogy szükségük lesz egy gépészre. Így jött a képbe Arthur bátyja, a korábban kerékpárversenyző, majd később motorversenyeken is induló, elektrotechnikus, Walter, illetve szerelőként – a biztos vasúti állását egy álomért otthagyó – William, Arthur legidősebb testvére.
3.
Tekintettel a három Davidson és az egy Harley arányára, illetve az abc-re, meglepő, hogy a céget miért nem Davidson-Harley-nak nevezték el. A válasz: mivel a motorkerékpár eredeti ötlete William Harley-tól származott, a csapat úgy gondolta, hogy az ő nevét kell az első helyre tenni. Az 1907-ben bejegyzett cég első elnöke Walter Davidson volt, Arthur lett az első értékesítési igazgató, míg William az első gyárigazgató. William Harley-t pedig főmérnökké és pénztárossá választották.
4.
Arthur Davidson megnyerő modorának és sales-tehetségének köszönhetően a márka szárnyalni kezdett: ő érte el, hogy a motorjaikat a postai küldemények kézbesítésére használja a USPS, majd alkalmazza a rendőrség és a hadsereg is. Az első világháború alatt a hadsereg 20 ezer motort vásárolt a vállalattól, így az 1920-as évekre a Harley-Davidson a világ legnagyobb motorkerékpár-gyártójává nőtte ki magát. Arthur indította el a Harley-Davidson szerviziskolát, amely a képzett szerelők utánpótlásáért volt felelős. Walter Davidson találta ki, hogy a motorosok által használt jellegzetes csizmákból, mellényekből, nyeregtáskából saját márkás darabokat dobjanak piacra, így elindította a brand ruházati cikkeket és kiegészítőket forgalmazó termékvonalát.

Fotó: MTI/EPA/Emilio Naranjo
5.
Ma már mindennapos dolog, hogy egy motoros cég szponzorál egy motorversenyző csapatot, de amikor ezt a Harley-Davidson elkezdte, az forradalmi lépésnek számított. Rengeteg sajtómegjelenést, és ennek következtében eladást hozott nekik ez a döntés, hatalmas népszerűségre tettek szert Amerika-szerte. Arról, hogy a milwaukeei székhelyű vállalat hogy áll napjainkban, nemrég a Világgazdaságon is olvashattak.
6.
A Harley-family tagjai közt egyaránt megtalálhatóak a teljesen hétköznapi emberek, a vakmerő országúti lovasok, a kreatív motorépítők, és persze a hírességek is. Pink (aki a kislányának négyéves korában vásárolta meg az első motorját), Cher, John Travolta, George Clooney vagy Hugh Jackman is H-D-rajongó. Itthon többek között Pataky Attila, a fogathajtó Lázár-testvérpár, Buza Sándor, Vastag Csaba, Delhusa Gjon, vagy a mágus, Frabato is a motormárka szerelmesei közé tartozik.
7.
A brand számára mindig is fontos volt a körülöttük tudatosan szerveződő közösség, a vásárlók rendkívüli lojalitásának megőrzése, így már Európában is húsz éve ünneplik fennállásuk kerek évfordulóit. A 100. születésnapot Barcelonában, a 110-et Rómában ünnepelték, ahol a Vatikánban – a szintén motorozó – pápa mondott misét a Harley-Davidsonért, a 115. évi nemzetközi eseményt pedig Prágában tartották. Komoly eredmény, hogy sok más jelentkező közül erre az évre Magyarországot választották arra, hogy a motorosok szerte a világból összegyűljenek egy hétvégére. Sőt, elvárás részükről, hogy ezeken az alkalmakon ne csak a rajongók, hanem a helyi nagyközönség is találjon magának élményt, szórakozást.
Az Európai Fesztivál a Puskás Aréna Parkban zajlik már csütörtök óta, világszínvonalú élőzenei kínálattal, motoros programokkal, látványos motorshow-kkal, elképesztő beltéri és szabadtéri kiállításokkal a H-D motorok múltjáról, jelenéről és jövőjéről. Az esemény egyik fénypontja a szombat délelőtti Harley-Davidson parádé, amelynek keretében több ezer motoros gurul végig a város történelmi nevezetességei között. De az országban bárhol találkozhatunk a motorosokkal, ugyanis a fesztivál szervezői nyolc olyan túrát álmodtak meg, amelynek útvonalát követve a résztvevők bebarangolhatják Magyarország legszebb és legizgalmasabb tájait. A nyolc túra közül három vezetett, a további öt pedig letölthető GPS-re, applikációra, és a Harley-térképre is.

Fotó: MTI Fotó: Szigetváry Zsolt
+1
A budapesti rendezvényen a legújabb Harley-Davidsonokat és a teljesen elektromos LiveWire motorkerékpárokat is kiállítják, sőt, egy próbakörre is elvihetők. Mire számíthat, aki kipróbálja az elektromos Harley-t? Egy korábbi teszt szerint zéró reakcióidőre és brutális gyorsulásra. A motor végsebessége 176 km/óra, 3 másodperc alatt éri el a 100km/órás sebességet, majd további 2 másodperc alatt gyorsul 130km/órára.
A fesztivál legszerencsésebb jegyvásárlója egy vadonatúj, Harley-Davidson Heritage Classic 114 típusú, kifejezetten a 120. évfordulóra gyártott motorkerékpárt nyerhet meg közel 30 ezer euró értékben. Ebből a modellből a jubileumi évben mindössze 1700 db készült. A gyűjtőknek ajánlott motor karosszériája az évfordulóra kreált Heirloom-vörössel, karmazsinvörössel és arany beütéssel, valamint a tankra illesztett aranyszínű, a 120 éves jubileumot jelképező emblémával került forgalomba.
Nyitókép forrása: MTI / Ruzsa István