A válaszadók 10 százaléka tervezi, hogy hitelt vesz fel a jelenlegi gazdasági helyzetben – derül ki a Cetelem online kutatásából. A megkérdezettek 77 százaléka már meglévő hitellel vág neki az előttünk álló, gazdasági szempontból turbulens időszaknak, ők nem tervezik további kölcsön felvételét. A hitelfelvételben gondolkodók, vagy a kölcsönt nemrég felvevők harmada lakásfelújításra, korszerűsítésre fordítaná a pénzt, de minden ötödik válaszadó a folyó kiadásait (élelmiszer, rezsi stb.) fedezné így. Tartós fogyasztási cikkre, nagy értékű eszközre a megkérdezettek 9,5 százaléka fordítana a kölcsönből.
A többség nem számít béremelésre
A romló gazdasági helyzet közepette a válaszadók többsége nem számít saját anyagi helyzetének rövidtávú javulására. Az 1010 fős mintán végzett felmérés adatai szerint 51 százalékuk biztos abban, hogy munkahelyük nem fog évközi béremelést végrehajtani, alig 8 százalékuk szerint várható ilyen lépés. A válaszadók 41 százaléka nem tudja, lesz-e bérnövekedés. Jövő év eleji fizetésemeléssel a megkérdezettek mindössze 16 százaléka számol, 23 százalékuk nem is reménykedik ebben, míg a nagy többség, 52 százalékuk bizonytalan. Akik emelésben bíznak, azok zöme sem gondolja azt, hogy az az inflációt fogja követni: mintegy egyharmaduk 5-10 százalékos emelést valószínűsít, míg legfeljebb 5 százalékos emelésben 23 százalék reménykedik. Tíz-tizenöt 10-15 százalékos béremeléssel 18 százalékuk, ennél nagyobb mértékű növekménnyel pedig mindössze 8 százalékuk számol.
Átalakuló vásárlási szokások
A Magyar Cetelem Bank online kérdőívének adatfelvétele szeptember 12-16. között történt, tehát a válaszadók már jó ideje tudtak a rezsivel kapcsolatos intézkedésekről, és az áremelkedés hatásait is érezték a mindennapi életben. A válaszok alapján a háztartások többségének újra kellett gondolnia költségvetését, és általános a vélekedés, hogy a jövőben sem fog javulni a helyzetük. A megkérdezettek 41 százaléka az eddigi jelentős áremelkedések és bizonytalanabb kilátások miatt lemondott a nagyobb beruházásairól (például autó-, bútorvásárlás, ingatlan, nyaralás), ötödük pedig már hozzányúlt megtakarításaihoz. A válaszadók közel negyede – számolva a további nehézségekkel – igyekszik növelni megtakarításait. A kutatás egyértelműen átalakuló vásárlási szokásokat tükröz: a válaszadók majdnem kétharmada ár szerint választja meg, mit és hol vásárol, fele pedig kevesebb nélkülözhetőnek ítélt cikket (például kozmetikumot) vesz le a boltok polcairól, mint korábban. A megkérdezettek csaknem fele kevesebbet jár vendéglátóhelyre, míg nagyjából minden hatodik tartva a nehezebb időktől, felhalmoz tartós élelmiszerből (például lisztből, cukorból). A drágulás szinte mindenkit érint, alig vannak a megkérdezettek között, akik szerint a változások alig befolyásolják a mindennapi életet, a döntő többség negatív hatásokat tapasztal. A megkérdezettek többsége nagyobb árnövekedést érzékel az élelmiszerek vonatkozásában, mint azt a hivatalos adatok mutatják. A Cetelem által megkérdezettek 25 százaléka szerint 30-40 százalék közötti drágulás ment végbe, 2 százalékuk pedig 5 százalékot is meghaladó áremelkedést érez. Egyaránt 22 százalék válaszolta azt, hogy 20-30, illetve 40-50 százalék közötti drágulást tapasztaltak. (A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint augusztusban 15,6 százalékos volt az éves infláció, az élelmiszerek ára pedig 30,9 százalékkal nőtt egy év leforgása alatt.)
TÓTH BALÁZS