A háztartások szintjén már itt a válság

Hírek Tóth Balázs
A Magyar Cetelem Bank ügyfelei körében végzett felmérése szerint egyre többen mondanak le nagyobb beruházásaikról és nő azok száma, akik kénytelenek hozzányúlni megtakarításaikhoz. Minden tizedik ember hitellel hidalhatja át a következő időszak anyagi nehézségeit, köztük minden harmadik valamilyen energiatakarékossági korszerűsítést finanszírozna a kölcsönnel. A megkérdezettek több mint fele nem bízik abban, hogy év közben nőhet a fizetése – derül ki a bank kutatásából.

A válaszadók 10 százaléka tervezi, hogy hitelt vesz fel a jelenlegi gazdasági helyzetben – derül ki a Cetelem online kutatásából. A megkérdezettek 77 százaléka már meglévő hitellel vág neki az előttünk álló, gazdasági szempontból turbulens időszaknak, ők nem tervezik további kölcsön felvételét. A hitelfelvételben gondolkodók, vagy a kölcsönt nemrég felvevők harmada lakásfelújításra, korszerűsítésre fordítaná a pénzt, de minden ötödik válaszadó a folyó kiadásait (élelmiszer, rezsi stb.) fedezné így. Tartós fogyasztási cikkre, nagy értékű eszközre a megkérdezettek 9,5 százaléka fordítana a kölcsönből.

A többség nem számít béremelésre

A romló gazdasági helyzet közepette a válaszadók többsége nem számít saját anyagi helyzetének rövidtávú javulására. Az 1010 fős mintán végzett felmérés adatai szerint 51 százalékuk biztos abban, hogy munkahelyük nem fog évközi béremelést végrehajtani, alig 8 százalékuk szerint várható ilyen lépés. A válaszadók 41 százaléka nem tudja, lesz-e bérnövekedés. Jövő év eleji fizetésemeléssel a megkérdezettek mindössze 16 százaléka számol, 23 százalékuk nem is reménykedik ebben, míg a nagy többség, 52 százalékuk bizonytalan. Akik emelésben bíznak, azok zöme sem gondolja azt, hogy az az inflációt fogja követni: mintegy egyharmaduk 5-10 százalékos emelést valószínűsít, míg legfeljebb 5 százalékos emelésben 23 százalék reménykedik. Tíz-tizenöt 10-15 százalékos béremeléssel 18 százalékuk, ennél nagyobb mértékű növekménnyel pedig mindössze 8 százalékuk számol.

Átalakuló vásárlási szokások

A Magyar Cetelem Bank online kérdőívének adatfelvétele szeptember 12-16. között történt, tehát a válaszadók már jó ideje tudtak a rezsivel kapcsolatos intézkedésekről, és az áremelkedés hatásait is érezték a mindennapi életben. A válaszok alapján a háztartások többségének újra kellett gondolnia költségvetését, és általános a vélekedés, hogy a jövőben sem fog javulni a helyzetük. A megkérdezettek 41 százaléka az eddigi jelentős áremelkedések és bizonytalanabb kilátások miatt lemondott a nagyobb beruházásairól (például autó-, bútorvásárlás, ingatlan, nyaralás), ötödük pedig már hozzányúlt megtakarításaihoz. A válaszadók közel negyede – számolva a további nehézségekkel – igyekszik növelni megtakarításait. A kutatás egyértelműen átalakuló vásárlási szokásokat tükröz: a válaszadók majdnem kétharmada ár szerint választja meg, mit és hol vásárol, fele pedig kevesebb nélkülözhetőnek ítélt cikket (például kozmetikumot) vesz le a boltok polcairól, mint korábban. A megkérdezettek csaknem fele kevesebbet jár vendéglátóhelyre, míg nagyjából minden hatodik tartva a nehezebb időktől, felhalmoz tartós élelmiszerből (például lisztből, cukorból). A drágulás szinte mindenkit érint, alig vannak a megkérdezettek között, akik szerint a változások alig befolyásolják a mindennapi életet, a döntő többség negatív hatásokat tapasztal. A megkérdezettek többsége nagyobb árnövekedést érzékel az élelmiszerek vonatkozásában, mint azt a hivatalos adatok mutatják. A Cetelem által megkérdezettek 25 százaléka szerint 30-40 százalék közötti drágulás ment végbe, 2 százalékuk pedig 5 százalékot is meghaladó áremelkedést érez. Egyaránt 22 százalék válaszolta azt, hogy 20-30, illetve 40-50 százalék közötti drágulást tapasztaltak. (A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint augusztusban 15,6 százalékos volt az éves infláció, az élelmiszerek ára pedig 30,9 százalékkal nőtt egy év leforgása alatt.)

TÓTH BALÁZS

 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink