Atlétikai világbajnokság, vizes világbajnokságok, labdarúgó Európa-bajnokság meccsek, Giro d’Italia szakaszok, Forma-1 – csak néhány azok közül a nagy nemzetközi sportesemények közül, amelyeknek Magyarország volt a házigazdája az elmúlt években. Előbbiek mellett Magyarország olyan sportdiplomáciai sikereket is elért, mint a Nemzetközi Úszószövetség Budapestre költözése. 2023-ban, 40 év után újra magyar tagot választottak a Nemzetközi Olimpiai Bizottságba (NOB).
Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzése arra kérdésre keresi a választ, hogy miért fontos a tudatos sportpolitika – és diplomácia. Milyen társadalmi és gazdasági hatása van a nagy nemzetközi sportesemények rendezésének és a sportban elért sikereknek?
A sporteseményeknek megannyi számos pozitív hatása lehet a társadalomra, többek között:
- kiemelt eszközei lehetnek a mozgásra és az egészséges életmódra nevelésnek,
- inspirációt adhatnak a szurkolók számára a testmozgás mindennapi életbe történő beépítésére,
- erősítik a nemzeti büszkeség érzését, ami a produktivitásra és a munkatermelékenységére is kedvezően hat,
- segítik a kultúrák közötti kapcsolatok erősítését és a megértést,
- közvetve csökkenthetik az egészségügyi kiadásokat,
- gazdaságösztönző, és egyben a foglalkoztatás bővítését is elősegíthetik.
Magyarország más államokhoz képest sokkal kisebb ráfordítással vált olyan helyszínné, amelyet nemzetközi szinten a sporttal hoznak összefüggésbe.
2023-ban pedig Budapest már a 10. legnépszerűbb célpontja lett a nemzetközi sporteseményeknek és a hozzá kapcsolódó turizmusnak.
Sportrendezvények gazdasági hatása
A mega-sportesemények nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy a rendező ország és város ismertsége növekedjen, és ez a jelenség nem csupán a nemzetközi kapcsolatokat érinti. A helyszín ismertségének növelése tartós gazdasági előnyökhöz vezethet például az olimpiának otthont adó városok esetében. Barcelona, Sydney vagy Peking, csak néhány azon városok közül, melyek elismerése és turizmusa az eseményt követően is folyamatosan növekedett. Ugyanakkor más sporteseményeknek is van ilyen hatása, a labdarúgó világbajnokságtól, a rögbin keresztül a Nemzetközösségi Játékokig.
A nagy sportesemények másik jelentős előnye a hosszú távú befektetés, amely a tartós felkészülésből származik. Az ország és város öröksége a továbbfejlesztett sporthelyszínek lesznek. Ilyenkor fejlesztik az infrastruktúrát és a közlekedést, hogy segítsék a látogatók dinamikus közlekedését. Sok esetben, ahogyan a 2012-es londoni olimpia vagy a 2023-as budapesti atlétikai világbajnokság esetében is, olyan városrészek infrastruktúrája fejlődött, amelyek korábban elmaradottabbak voltak vagy rozsdaövezetnek számítottak.
A többéves tervezés és beruházás elősegíti a munkahelyteremtést és újjáélesztheti a válságban lévő városokat. Ez szintén gyakran elmaradottabb kerületek esetében felpezsdíti a gazdaságot. A tudatos tervezés ilyenkor tekintettel van a felzárkóztatás lehetőségére is. Emellett maga a rendezvény is támogatja a foglalkoztatást, mind a rendezvények lebonyolítása kapcsán, mind a közvetett hatásokból kifolyólag, így például a turizmusban, a kiskereskedelemben vagy a szállításban.
Az a tény, hogy a nagy sportesemény lelkesedést és izgalmat váltanak ki, nem csak önmagában fontos. A fentebb említett módon, elősegítheti a sport terjedését, illetve azt, hogy több ember számára valljon a mindennapok részévé. Ez a hatás tartós előnyökkel jár a nemzet egészségére nézve, valamint emelheti a nemzeti büszkeséget és a lelkesedés nyomán az elégedettséget, amelynek a következő időszak gazdasági produktivitására szintén pozitív hatása lehet. Emellett egy jelentős sportesemény során az önkéntesség is népszerűvé válik, mely erősíti a közösségeket és előmozdítja a polgári erényeket.
A rövidtávú pozitív hatások közé tartozik, hogy a rendezvény időszakában megugrik a látogatók, a sportolók száma és a rendező ország megjelenése a médiában. A látogatók kiadásai hozzájárulnak a helyi gazdaság növekedéséhez. Lényegében olyan, mintha a rendező ország szolgáltatásokat és termékeket exportálna. Továbbá megnő a helyi valuta iránti kereslet, ami hozzájárulhat az árfolyam erősödéséhez. A turizmus fellendülése mellett jelentős országmarketing értéke is van a nagy nemzetközi sportrendezvényeknek. Így például a 2023-as budapesti atlétikai világbajnokságra 400 ezer jegyet eladtak el. Külföldről 103 országból vettek belépőt. Emellett több mint 200 országból több mint 2100 sportoló érkezett Magyarországra augusztus 19. és 27. között. Így olyan országokból is érkezhetnek hazánkba látogatók, amelyekből csak ritkán érkezik turista, és hírét vihetik hazáknak és turisztikai értékeinek.
A mega-sportesemények komoly országimázs értékkel bírnak. Így például a 2023-as atlétikai világbajnokságot a televíziós közvetítésen keresztül 1 milliárdan követhették, de a közvetítések összesen 3 milliárd emberhez jutottak el. A 2023-as atlétikai világbajnokság a 2017-es londoni játékok számaiból kiindulva legalább hatvanmilliárdos reklámértéket jelent Magyarország számára.
Címlapkép: MTI/Czeglédi Zsolt