Az elektromos autók eladása 2022-ben az ellátási lánc zavarai, a makrogazdasági és geopolitikai bizonytalanság, valamint a magas nyersanyag- és energiaárak ellenére újabb rekordévet zárt. Az elektromos autók értékesítésének növekedése ráadásul a globálisan zsugorodó autópiacok kontextusában történt: a 2022-es globális autóeladás 3 százalékkal csökkent 2021-hez képest. Az elektromos autók értékesítése – beleértve az akkumulátoros elektromos járműveket (BEV) és a plug-in hibrid elektromos járműveket (PHEV) – tavaly globálisan meghaladta a 10 milliót, ami 55 százalékos növekedést jelent 2021-hez képest.
A 10 millió ráadásul nagyobb szám, mint az egész Európai Unióban eladott autók száma (mintegy 9,5 millió jármű), és közel fele a Kínában 2022-ben eladott autók teljes számának. A növekvő trendet jól mutatja, hogy mindössze öt év alatt, 2017 és 2022 között az EV (alternatív hajtású autók) értékesítések mintegy 1 millióról ugrottak a több mint 10 millióra. Korábban 2012 és 2017 között öt év kellett ahhoz, hogy az EV-eladások 100 ezerről 1 millióra nőjenek, ami aláhúzza az EV-eladások növekedésének exponenciális jellegét. Az elektromos autók részesedése az összes autóeladásból a 2021-es 9 százalékról 2022-re 14 százalékra ugrott, ami több mint tízszerese a 2017-es aránynak.
A növekvő eladások 26 millióra emelték a világ útjain közlekedő elektromos autók számát, ami 60 százalékos növekedést jelent 2021-hez képest, miközben a tisztán akkus BEV-ek a korábbi évekhez hasonlóan a teljes éves növekedés több mint 70 százalékát adják. Ennek eredményeként 2022-ben az elektromos autók globális állományának már közel 70 százaléka BEV volt.

Fotó: Herr Loeffler, PuzzlePix/Shutterstock
A villanyautók fele Kínában van már
Az elektromos autók értékesítési növekedése régiónként és hajtáslánconként eltérő volt, de továbbra is Kína dominál. 2022-ben a BEV-eladások Kínában 2021-hez képest 60 százalékkal nőttek, és elérték a 4,4 milliót, a hibrid PHEV-eladások pedig majdnem megháromszorozódtak, és 1,5 millióra emelkedtek.
Kína az összes új elektromos autó globális regisztrációjának közel 60 százalékát adta. 2022-ben először fordult elő, hogy a világ útjain közlekedő összes elektromos autó több mint 50 százaléka, összesen 13,8 millió darab Kínában volt. Ez az erőteljes növekedés a több mint egy évtizedes folyamatos szakpolitikai támogatásnak köszönhető, beleértve az eredetileg 2020-ban fokozatosan megszüntetni tervezett vásárlási ösztönzők a covid miatt 2022 végéig történő meghosszabbítását, továbbá a nem pénzügyi támogatásnak, például a töltőinfrastruktúra gyors kiépítésének és a nem elektromos autókra vonatkozó szigorú regisztrációs politikáknak köszönhetően.
2022-ben az elektromos autók aránya a teljes belföldi autóeladásokon belül 29 százalékot ér el Kínában, szemben a 2021-es 16 százalékkal és a 2018 és 2020 közötti 6 százalék alatti értékkel. Kína így a tervezettnél korábban elérte a 2025-re kitűzött nemzeti célt, azaz az úgynevezett új energiahordozó járművek (NEV-k) 20 százalékos értékesítési arányát. Ráadásul minden mutató további növekedésre utal: bár az autóiparért felelős kínai Ipari és Információs Technológiai Minisztérium (MIIT) még nem frissítette a NEV-értékesítésre vonatkozó nemzeti célt, a közúti közlekedés nagyobb mértékű villamosításának elvárását több stratégiai dokumentumban is megerősítették. Kína 2030-ra 50 százalékos értékesítési arányt kíván elérni az úgynevezett „a légszennyezés ellenőrzése szempontjából kulcsfontosságú régiókban”, 2030-ra pedig 40 százalékot az egész országban. Ha a közelmúlt piaci tendenciái folytatódnak, Kína a 2030-ra kitűzött céljait is idő előtt elérheti, amiben az is szerepet játszik, hogy már eddig is 18 tartományban határoztak meg NEV-célkitűzéseket.
A kínai regionális szintű támogatás szintén hozzájárult a világ néhány legnagyobb EV-gyártójának előrelépéséhez. A sencseni székhelyű BYD szállította a város legtöbb elektromos buszát és taxiját, és vezető pozíciója tükröződik Sencsen azon törekvésében is, hogy 2025-re elérje az NEV-eladások 60 százalékos arányát. Guangzhou, amely 2025-re 50 százalékos NEV értékesítési részarányt tűzött ki célul, elősegítette a Xpeng Motors terjeszkedését, hogy az az országos EV élvonalba kerüljön.

Fotó: Kurucz Árpád / Magyar Nemzet
Bizonytalan, hogy az elektromos autók értékesítési aránya Kínában 2023-ban is jelentősen a 20 százalékos célérték felett marad-e, mivel az eladások különösen magasak lehettek a 2022 végén megszűnő ösztönzők miatt. A 2023. januári eladások visszaestek, bár ez részben a kínai újév időzítésének tudható be. 2023 első negyedévében az eladások így is több mint 20 százalékkal voltak magasabbak, mint 2022 első negyedévében.
Európa hozza a formáját
Európában az elektromos autók értékesítése 2022-ben több mint 15 százalékkal nőtt 2021-hez képest, és elérte a 2,7 millió darabot. Igaz a korábbi években gyorsabban nőttek az eladások: az éves növekedés 2021-ben több mint 65 százalékos volt, 2017-2019-ben pedig átlagosan 40 százalékos. 2022-ben a BEV-értékesítések 2021-hez képest 30 százalékkal nőttek, míg a PHEV-értékesítések mintegy 3 százalékkal csökkentek. Európa az új elektromos autók értékesítése kapcsán a globális növekedés 10 százalékát adta. A 2022-es lassabb növekedés ellenére az elektromos autók értékesítése még mindig növekszik Európában, miközben az autópiacok továbbra is zsugorodnak: az összes európai autóeladás 2022-ben 3 százalékkal csökkent 2021-hez képest.
Az Európában az előző évekhez képest tapasztalt lassulás részben az elektromos autók értékesítésének 2020-ban és 2021-ben az Európai Unióban bekövetkezett rendkívüli növekedését tükrözi, mivel a gyártók gyorsan átállították a vállalati stratégiát a 2019-ben elfogadott CO2-kibocsátási normáknak való megfelelés érdekében. A 2022-es magas energiaárak vegyes hatással voltak az elektromos autók versenyképességére a belső égésű motoros (ICE) autókkal szemben. A belső égésű gépkocsik benzin- és dízelárai megugrottak, de a lakossági villamosenergia-tarifák (a töltés szempontjából relevánsak) is emelkedtek néhány esetben. A magasabb villamosenergia- és gázárak mind a belső égésű, mind az elektromos autók gyártási költségeit növelték, és egyes autógyártók azzal érveltek, hogy a magas energiaárak korlátozhatják az új akkumulátorgyártó kapacitásokba történő jövőbeli beruházásokat.
Európa 2022-ben Kína után továbbra is a világ második legnagyobb elektromosautó-piaca marad, az összes elektromosautó-értékesítés 25 százalékát és a globális állomány 30 százalékát adja. Az elektromos autók értékesítési aránya elérte a 21 százalékot, szemben a 2021-es 18 százalékkal, a 2020-as 10 százalékkal és a 2019-et megelőző 3 százalék alatti értékkel.
Az európai országok továbbra is magasan vezetik az elektromos autók értékesítési arányát, az élen Norvégia 88 százalékkal, Svédország 54 százalékkal, Hollandia 35 százalékkal, Németország 31 százalékkal áll 2022-ben. Mennyiség tekintetében Németország a legnagyobb európai piac, 2022-ben 830 ezer darabos értékesítéssel, amelyet az Egyesült Királyság követ 370 ezer darabos és Franciaország 330 ezer darabos értékesítéssel. Az elektromos autók aránya az összes autóeladáson belül Németországban a Covid-19 járvány előtti időszak óta megtízszereződött, ami részben a járvány utáni növekvő támogatással – például a környezetvédelmi bónuszon keresztül nyújtott vásárlási ösztönzőkkel – és a 2022-es eladások előre hozásával magyarázható, mivel 2023-tól a támogatások további csökkentésére számítanak.
Az eladások várhatóan tovább növekednek Európában, különösen a „Fit for 55” csomag keretében a közelmúltban végrehajtott szakpolitikai lépések nyomán. Az új szabályok szigorúbb CO2-kibocsátási normákat írnak elő a 2030-2034 közötti időszakra, és 2035-től az új személygépkocsik és kisteherautók CO2-kibocsátásának a 2021-es szinthez képest 100 százalékos csökkentését célozzák meg. Rövidebb távon egy 2025 és 2029 között működő ösztönző mechanizmus jutalmazni fogja azokat a gyártókat, amelyek elérik a nulla és alacsony kibocsátású autók 25 százalékos (a kisteherautók esetében 17 százalékos) arányát. 2023 első két hónapjában az akkumulátoros elektromos autók eladásai Európában már több mint 30 százalékkal nőttek az előző évhez képest, míg az összes autóeladás alig több mint 10 százalékkal emelkedett az előző évhez képest.
Az amerikai piac magára talált
Az Egyesült Államokban az elektromos autók eladásai 2022-ben 55 százalékkal nőttek 2021-hez képest, a BEV-ek vezetésével. A BEV-ek értékesítése 70 százalékkal nőtt, megközelítve a 800 000 darabot, és megerősítve a 2019-2020-as visszaesés után a második egymást követő évben tapasztalt erőteljes növekedést. A PHEV-ek értékesítése szintén nőtt, bár csak 15 százalékkal. Az elektromos autók eladásának növekedése különösen nagy volt az Egyesült Államokban, figyelembe véve, hogy az összes autóeladás 2022-ben 8 százalékkal csökkent 2021-hez képest, ami sokkal erőteljesebb csökkenés, mint a globális átlag, ami mínusz 3 százalék.
Összességében az Egyesült Államok az eladások globális növekedésének 10 százalékát adta. Az elektromos autók teljes állománya elérte a 3 milliót, ami 2021-hez képest 40 százalékos növekedést jelent. Az elektromos autók részesedése az összes autóeladásból közel 8 százalékot ért el, a 2021-es alig több mint 5 százalékról és a 2018 és 2020 közötti 2 százalék körüli értékről.
Az Egyesült Államokban több tényező is hozzájárul az eladások növekedéséhez. Egyrészt az, hogy a piacvezető Tesla modellek mellett több más elérhető modell áll már a rendelkezésre. Tekintettel arra, hogy az olyan nagyvállalatok, mint a Tesla és a General Motors már a korábbi években elérték az amerikai támogatás felső határát, most a más vállalatok új modelljeinek elérhetősége azt jelenti, hogy több fogyasztó részesülhet azokból a vásárlási ösztönzőkből, amelyek összege akár a 7 500 USD-t is elérhetik. Miközben a vásárlói tudatosság egyre nő, a kormányzat és a vállalatok is a villamosítás felé hajlanak: 2022-ben az amerikaiak negyede számít arra, hogy a következő autója elektromos lesz az Amerikai Autóipari Szövetség szerint. Bár a töltési infrastruktúra és a hatótávolság az évek során javult, ezek továbbra is komoly gondot jelentenek az amerikai vezetők számára, tekintettel a jellemzően nagy utazási távolságokra. Az eladások növekedésének felgyorsulása 2023-ban és azt követően is folytatódhat az elektromos autógyártás-értékesítés terén előnyöket biztosító új támogatásoknak köszönhetően.
Látványos remények 2023-ra
Az elektromos autók eladásai már 2023 első három hónapjában erős növekedést mutattak 2022 azonos időszakához képest. Az Egyesült Államokban az előrejelzések szerint az elektromos autók értékesítése 2023-ban meghaladja a 1,5 milliót, amivel az értékesítési arányuk 12 százalékra emelkedik. Kínában az előrejelzések szerint 2023-ban, az elektromos autók általánosan kedvező költségszerkezete ellensúlyozni fogja a NEV-támogatás fokozatos megszüntetésének hatásait. Ennek eredményeképpen az elektromos autók eladása Kínában több mint 30 százalékkal magasabb lesz, mint 2022-ben megközelítve a 8 millió darabot és elérve a 35 százalék feletti értékesítési részesedést.
Miközben az elektromos autók értékesítésének növekedése Európában várhatóan a három legnagyobb piac közül a legalacsonyabb lesz, az e-autók eladása így is több mint 25 százalékkal fog növekedni, és minden negyedik Európában eladott autó elektromos lesz. A főbb EV-piacokon kívül az elektromos autók értékesítése 2023-ban várhatóan eléri a 900 ezer darabot, ami 50 százalékkal magasabb, mint 2022-ben. Az előrejelzések szerint Indiában és a három fő EV-piacon kívüli valamennyi régióban 2023-ban az elektromos autók részesedése így is csak az eladások 2-3 százalékát teszi majd ki, ami viszonylag kis, de legalább növekvő arányt jelent.

Fotó: Christof Stache / Europress/AFP
Az IEA jelentése ugyanakkor a 2023-as kockázatokról sem feledkezik meg. A világgazdaság lassulása és a NEV-ek támogatásának fokozatos megszüntetése Kínában csökkentheti az elektromos autók globális értékesítésének 2023-as növekedését. A pozitív oldalról viszont új piacok nyílhatnak meg a vártnál gyorsabban, mivel a tartósan magas olajárak egyre több helyen erősítik az elektromos autók iránti érveket. Az új szakpolitikai fejlemények, például az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének (EPA) 2023. áprilisi javaslata a személygépkocsikra vonatkozó üvegházhatású gázkibocsátási normák szigorításáról pedig olyan jelzéseket küldhet, amelyek még a hatálybalépés előtt fellendítik az eladásokat.
Borítókép: illusztráció, hibrid kecskeméti Mercedes/Fotó: Móricz Sabján Simon