A Gránit Bank mérlegfőösszege 2022-ben meghaladta az 1.000 Mrd Ft-ot, ami közel 50 százalékos növekedés az előző évhez képest. Az adózás előtti eredmény több, mint 13 Mrd Ft volt (közel háromszorosa, mint a megelőző évi), a saját tőke pedig közel 30 Mrd Ft-tal gyarapodott. A bank teljes kitettsége (hitel, kötvény, garancia együttesen) meghaladta a 460 Mrd Ft-ot, amely 46 százalékkal magasabb az előző év véginél, a tavaly év végén már 104 ezer ügyfélszámlát vezetett.
A Gránit az előző évben lezárta az Equilor tranzakciót, jelenleg folyamatban van a Diófa megvásárlása, amelyekkel a bank erősíteni kívánja szerepét a teljes hazai pénzügyi szektorban. A 2022-es bankcsoport szintű eredményekben az Equilor teljesítménye már megjelenik. A konszolidált mérlegfőösszeg 1.063 Mrd Ft volt, a csoportszintű adózás előtti eredmény pedig közel 14 Mrd Ft-ot tett ki. A csoportszinten kezelt számlák száma elérte a 118 ezret, és a kezelt vagyon nagysága pedig meghaladta az 1.300 Mrd Ft-ot.
Az üzleti növekedéshez kiemelkedő hatékonyság és jövedelmezőség is társult
A digitális üzleti modell révén az elmúlt évben is tovább javultak a bank hatékonysági mutatói. A költség-bevétel arány 43,9 százalék volt, ami 20 százalékkal jobb az előző évi értéknél (a piaci átlag 60,4 százalék volt). Bankadó, extraprofit adó és tranzakciós illeték nélkül a költség-bevétel arány 34,9 százalék. A működési költség (bankadó, extraprofit adó és tranzakciós illeték nélkül) a mérlegfőösszeghez képest 0,8 százalék, szemben a bankpiaci 1,6 százalékos átlaggal. 2022-ben az eszközarányos profit 1,4 százalék, a saját tőke arányos nyereség pedig meghaladta a 25 százalékot, ami több mint kétszerese a hitelintézeti rendszer átlagának.
Eddig közel 20 Mrd Ft eredményt forgattak vissza a tulajdonosok
A tőkemegfelelési mutató a múlt év végén 20 százalék felett volt, a pénzintézet tőkéje pedig 2022-ben közel 30 Mrd forinttal növekedett, a tőkeemelés és az adózás utáni eredmény eredménytartalékba helyezése miatt. Eddigi működése során a Gránit Bank közel 20 Mrd Ft adózás utáni eredményt termelt, ami a bank tőkéjét növeli, tekintettel arra, hogy a tulajdonosok egyetlen alkalommal sem vettek ki osztalékot.
Korrekt kamatpolitika
„A növekedésnek, az új ügyfél akvirálás receptjének évszázados múltja van: innovációk, kiszámíthatóság, bizalom, biztonság, stabilitás, szakértelem és a versenyképes árazás” – emelte ki Hegedüs Éva. A több, mint 118.000 ügyfélszámla bizonyítja, hogy a bank jó úton jár.
A betéti kamatok árazásában, mind a lakossági látra-, mind a lekötött betétek esetében egy win-win megoldást alkalmaz a bank, egyfajta marzs osztozkodást, úgy, hogy az ügyfél is jól járjon, korrekt kamatot kapjon és a bank jövedelmezőségi szempontjai is érvényesüljenek. A pénzintézet likviditása magas, folyamatosan a piaci átlag fölött alakul.
A befektetési üzletágban is erősítenek
Mind az Equilorba, mind a Diófába történő befektetéseivel a digitális banki jelenlét mellett a befektetési szolgáltatási üzletág teljes spektrumában is bővíteni kívánja szerepét, beleértve az alapkezelést, vagyonkezelést is.
A három társaság, a Gránit Bank, az Equilor és a Diófa együttműködésének legfontosabb alapelve, hogy úgy valósuljon meg a csoport szintű irányítás és együttműködés, hogy a bankcsoport ügyfelei minél komplexebb, testreszabott megoldásokat tudjanak igénybe venni. A bank eközben építeni kíván a társaságok önálló működéséből eredő előnyökre, a felhalmozott tudásra, tapasztalatra, és arra, hogy a szinergiák kiaknázásával javuljon a költséghatékonyság és egyszerre növekedjen a csoport szintű-, és az önálló társaságok részvényesi értéke is.
A Gránit Bank a digitális platformra fókuszáló befektetési szolgáltatási, privátbanki értékajánlatával a jövő év első negyedévében tervezi a piacra lépést.
Mától megújul a felhasználói felület és új funkciókkal is bővül
Ebben az évben több izgalmas fejlesztés is élesedik a bank mobilbanki applikációjában, a Gránit eBankban. A mai naptól nemcsak az alkalmazás arculata újul meg – az ügyfelek használati szokásaihoz még inkább illeszkedő ergonomikus és modern kezdőképernyővel – hanem új, a piacon egyedülálló kényelmi szolgáltatások is rövidesen elérhetőek lesznek, mint az azonnal használható, teljesértékű digitális kártyafunkció biztosítása. Az appban az ügyfelek a biztonsági azonosítást követően láthatják meglévő és újonnan igényelt bankkártyáik összes adatát a PIN kóddal együtt.
Az új fejlesztés segít abban, hogy a bank ügyfelei egy percre se maradjanak bankkártya nélkül. Amennyiben például egy külföldi úton nincs az ügyfélnél a kártya, vagy valamilyen okból más kártyát szeretne, néhány másodpercen belül az applikációban pótolni lehet azt egy teljes értékű digitális bankkártyával, amely azonnal alkalmas – az Apple vagy Google Pay digitalizációval érintéses mobilfizetésre, továbbá online vásárlásra és az érintéses azonosításra alkalmas ATM-eknél készpénzfelvételre. Új kényelmi szolgáltatás továbbá, hogy a banki mobilalkalmazásból az Állampapír vásárlás menüpontra kattintva azonosított VideóBank hívás keretében, fizikai jelenlét és ügyfélkapu nélkül közvetlenül indítható állampapír-vásárlás, illetve értékpapírszámla-nyitás. A megújult applikáció mától élesedett az App Store-ban és hamarosan elérhető lesz a Google Play-ben is.
Borítókép: Hegedüs Éva, a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója (Fotó: Gránit Bank)