A friss adatok szerint a Zara árpolitikája legyűrte a H&M-t

Hírek vg.hu
A globális divatkereskedelmi láncok közötti verseny eldőlni látszik, a Zara márkáról ismert spanyol Inditex lerázta magáról a svéd H&M-et.

Az Inditex divatkereskedelmi lánc adózott profitja 40 százalékkal, 2,52 milliárd euróra ugrott a júliussal zárult hat hónapban, s ezt főként ügyes árpolitikájával érte el. Nevezetesen tavaly még szemrebbenés nélkül beépítette áraiba az inflációt, az alapanyagárak, logisztikai és bérköltségek emelkedését, s miután azt tapasztalta, hogy a fogyasztók pénztárcája mindent elbír, idén már nem feszítette tovább a húrt, és a mennyiségi eladásokra ment rá, azaz óvatosabban, többnyire a szezonális kollekcióváltáshoz igazítottan araszoltatta felfelé árait.

Emlékezetes, hogy az Inditex-alapító, okos építkezésével a világ legnagyobb divatáru-kiskereskedelmi hálózatát létrehozó, s előbb a pezeta-, majd az euróérméket a fogához verő, spanyol Amancio Ortega és családja a Zara márkától vált világhírűvé és multimilliárdossá. És azzal, hogy a költségeiket megfogták, továbbá

villámgyorsan igazodni tudnak a divattrendekhez, olyannyira, hogy a végén már ők diktáltak.

Ehhez képest az Inditex dolgozóit kőkemény munkára fogták, decemberben, valamint az év elején a spanyol érdekeltségeiknél sztrájkkal kellett kivívnia a szakszervezetnek a méltányos béremelést.

Az eladók nagyobb lelkesedése a forgalmi adatokban is visszatükröződött:

az Inditex 11,7 százalékkal, 16,85 milliárd euróra növelte bevételét, döntően a forgalomból 62,2 százalékkal – ebből 14,4 százalékos spanyol aránnyal – részesedő európai piacának köszönhetően.

A cégnek a készletek sem maradtak a nyakán oly mértékben, mint ahogy attól a konkurensek, főképp a sportruházati cégek – Adidas, Nike, Under Armour – szenvednek.

Sőt, a készleteket 7 százalékkal, 3,42 milliárd eurósra csökkentették, anélkül, hogy eszement akciókat kellett volna hirdetniük. Ez is segítette a profitképzést, ami a 16,4-ről 18,6 százalékra javult üzemi haszonkulcson is meglátszik.

A 213 piacon jelen lévő Inditex a jövő januárral záruló üzleti évében a globális terjeszkedésre helyezi a hangsúlyt, erre 1,6 milliárd eurót fordít a szerda reggel kiadott gyorsjelentése szerint.

A Reuters tudósítása szerint az Inditex az

idén tovább növelte előnyét fő riválisával, a svéd Hennes & Mauritzcal (H&M) szemben,

köszönhetően annak, hogy a közeli beszállítóktól gyorsabban tudja beszerezni a divatirányzatoknak megfelelő árukat. Elemzők arra számítanak, hogy

az Inditex erős pénzügyi helyzete lehetővé teszi, hogy a gyengülő ruházati kereslet és az alacsonyabb infláció miatt stabilan tartsa vagy akár csökkentse is az árakat.

Pozitív az a hír is, hogy a Zara tovább bővíti üzlethálózatát az Egyesült Államokban, amely Spanyolország mögött a második számú piacává lépett elő 2021-ben.

Borítókép: illusztráció, forrás: AFP

Ezek is érdekelhetnek

További híreink