A festékpiacnak is jól jött a felújítási boom

Hírek Gyöngyösi Balázs
Látványos növekedést hozott a szektorban a felújítási boom. A Poli-Farbe bővülésére viszont a Covid-hatás mellett a lengyel Śnieżka-csoporttal való együttműködés is nagy hatással volt az összehangolt beszerzések révén.

Mindent elsöprő otthonfelújítási boom jellemezte az utóbbi időszakot, ez a trend pedig a kapcsolódó szektorok sorának mutatta meg a Covid-válság előli menekülés útját. Ennek hatására ahogy például a barkácsáruházak, úgy a dekorfestékgyártók is győztesen kerültek ki a pandémiából. Így a magyar festékipart tavaly már 40 milliárd forintot meghaladó forgalom jellemezte, a barkácsos példánál maradva pedig ugyanúgy három nagy, a piacot meghatározó szereplőt azonosíthatunk. Amit ott a Praktiker, az Obi és a Bauhaus hármasa képvisel, annak az előbbi területen a Poli-Farbe, a PPG Trilak és az Akzo Nobel feleltethető meg. E trió kezében van ugyanis a hazai szektor legalább 75-80 százaléka.

Szakkereskedések

A GfK adatai szerint a magyar festékpiac 7 százalékos drágulás mellett 12,2 százalékos mennyiségi növekedést ért el tavaly.

A piackutató arra a következtetésre jutott, hogy a zománcok kivételével szinte minden szegmensben bővülés volt tapasztalható 2019-hez képest. A festékkategóriák között nem történt nagyobb átrendeződés, csak a favédelem súlya nőtt, jelezve, hogy a pandémia idején a kertfelújítások is előtérbe kerültek. Az értékesítési csatornák körében továbbra is meghatározó volt a szakkereskedések szerepe, a GfK szerint a festékek 64 százaléka ezekben az üzletekben talált gazdára az elmúlt évben. Ugyanakkor folytatódott a már említett barkácsáruházaknak az utóbbi öt esztendőben megfigyelt térnyerése. Tavaly a festékforgalom negyedét adták, ami mögött a bázisidőszakhoz képest 27 százalékos értékbeli, valamint 18 százalékos mennyiségi felfutás áll.

„Az idei első fél év tapasztalatai alapján is optimisták lehetünk, de a 2020-as felújítási boom biztosan nem ismétlődik meg, hiszen az emberek most már pihenésre, utazásra, szórakozásra is elkölthetik megtakarításaik egy részét” – állapította meg a Figyelőnek Szabó Antal, a Poli-Farbe Kft. ügyvezetője. Felidézte, hogy a tavalyi második negyedév elejétől egészen a nyár végéig ugrásszerűen megnőtt a kereslet a felújítási, karbantartási, építési anyagok iránt, de ugyanezt tapasztalták a dekorációs termékeknél is. Úgy tűnt, hogy mindenki felújít, barkácsol vagy kertet rendez, akit a járvány miatti korlátozások otthon maradásra kényszerítettek. Egyúttal a szakképzett festők hiánya előmozdította, hogy egyre többen vegyék a saját kezükbe az ecsetet. Egyes szakemberekre három-hat hónapot, nemritkán egy évet is kell várni, így spontán felújításhoz esély sem volt megbízható, tapasztalt, jó áron dolgozó festőt találni.

A prémium felé

Továbbra is nagy figyelmet kapnak a prémium-, valamint a középkategóriás termékek. A cégvezető szerint ugyanakkor tekintettel kell lenni a társadalmi olló szétnyílására, ezért az egyszerűbb igényeket is ki kell tudni elégíteni olcsóbb festékekkel. Szabó Antal azt mondta: a piackutatók mérései is igazolták, hogy a fenti időszakban a vásárlók azokat a márkákat keresték, amelyek iránt a legnagyobb bizalommal voltak, így a termékismertség nagyban segítette az árbevétel növekedését. Ez is jócskán hozzájárult ahhoz, hogy rekordévet ért el tavaly a Bács-Kiskun megyei Bócsán termelő Poli-Farbe, amelynél a 14,5 milliárd forintos forgalom csaknem 2,3 milliárdos profittal párosult. Míg az előbbi 10 százalékos, az utóbbi mintegy két és félszeres javulást jelent 2019-hez mérten.

Mindez azonban nem pusztán a Covid-hatás lenyomata az ügyvezető szerint.

Az impozáns pénzügyi eredmények a lengyel Śnieżka-csoporttal 2019-ben kezdődött együttműködésnek is köszönhetők, melynek keretében tavaly már több ponton kiaknázták a szinergiából fakadó előnyöket a varsói tőzsdén jegyzett partnerrel. „A piac konszolidálódik. Gondos előkészítés után egy olyan anyavállalatot vagy inkább nagy testvért kaptunk, amellyel együttműködve a régiós dekorfestékpiac rangos tényezőjévé válhatunk” – szögezte le Szabó Antal. Ennek szellemében a Poli-Farbe már tavaly az ötödét adta a Śnieżka csoportszintű, 821,3 millió złotyt, azaz 64,9 milliárd forintot elért árbevételének. Viszonyításképp: az ukrán és a fehérorosz érdekeltség súlya mindössze 9,3, illetve 2,8 százalékos volt. A szakember megállapította: az alapanyag-beszerzés, a kutatás-fejlesztés és a HR területét már teljes mértékben összehangolták az anyacéggel, de ez a folyamat a kereskedelemben és a logisztikában is jól halad. A k+f tevékenység négy fő területre koncentrál a Poli-Farbe égisze alatt: az új termékek fejlesztése és a meglévők optimalizálása mellett az alternatív és innovatív alapanyagok felkutatására, valamint új mérési módszerek kidolgozására. Az alapító-ügyvezető kulcsterületként tekint a kutatás-fejlesztésre a Śnieżkával való kooperációban – intenzív tudásexportról számolt be a bócsai bázis és a brzeźnicai központi laboratórium között.

Gördülékeny termelés

A Szabó Antal által említett konszolidáció kapcsán Piotr Mikrut, az FFiL Śnieżka SA vezetőségi elnöke azt a példát hozta fel a Figyelőnek, hogy az amerikai hátterű PPG júniusban felvásárolta a finn Tikkurilát, amely a skandináv piac vezető festék- és bevonatgyártója. A topmenedzser állítja: az ilyen és ehhez hasonló tranzakciók nélkül ma már nincs fenntartható fejlődés, a gyors és hatékony válaszlépésekről nem is beszélve olyan váratlan helyzetekben, mint a pandémia. A Poli-Farbe üzletrészeinek a 80 százalékát birtokló Śnieżka is kihasználta a magyarországi együttműködésből fakadó előnyöket. Piotr Mikrut rávilágított: az alapanyag-beszerzés központosítása az ő esetükben szintén nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a Covid-válság alatt is gördülékenyen folyjon a termelés.

Az ellátási láncban még így is adódtak kisebb nehézségek, viszont a beszerzési politika tavaly még megvédte a cégcsoportot az áremeléstől. Azonban az idei második negyedévben minden piacon, így Magyarországon is elkerülhetetlen volt a drágítás. Ennek kapcsán Szabó Antal arra hívta fel a figyelmet, hogy külső körülmények kényszerítették ki az árváltozást, amely nem feltétlenül segíti a szektor további erősödését. Igaz, kicsi, nyitott gazdaságként hazánk nehezen lehet hatással az iparág globális folyamataira. Ezzel együtt a Poli-Farbe ügyvezetője kíváncsian várja a frissen bejelentett kormányzati intézkedések piaci hatását, de mint mondta, a dekorfestékpiac azért több szempontból is különutas az építőanyag-gyártók és -forgalmazók mellett.

A Poli-Farbe hazai versenytársai közül a holland hátterű Akzo Nobel Coatings Zrt. 7,49 milliárd forintos árbevételt ért el tavaly a 2019-es 6,58 milliárd után, miközben az adózott eredmény soron a 742 milliós veszteség 152 milliós nyereségbe fordult át.

A növekedés elsősorban a belföldi értékesítésnek tudható be.

Az export 1,07 milliárd forintosról 1,12 milliárdosra bővült – ebben a festék- és bevonóanyag-kereskedelmen kívül vannak egyéb szolgáltatások is. Az anyag jellegű ráfordítások 2020-ban 5,19 milliárd forintot tettek ki. Míg az eladott áruk beszerzési értéke és az igénybe vett szolgáltatások ára nőtt, addig az anyagköltség és az egyéb szolgáltatások értéke csökkent. A társaság részvényeinek a tulajdonosa 59,46 százalékos arányban az Akzo Nobel Coatings International BV, a fennmaradó 40,54 százalék pedig az ICI Omicron BV kezében van. A PPG Trilak Kft. viszont még nem tette közzé a 2020-as beszámolóját. Mindenesetre 2019-ben 15,89 milliárd forintos forgalma volt az egy évvel korábbi 15,26 milliárd után, adózott eredménye pedig 802 millióról 1,08 milliárd forintra hízott.

Természetközeli színek

A vásárlók választását nagyban meghatározza a falfestékek beltartalma, sokan pedig a mosható és dörzsölhető változatokat keresik, mint ahogy az egyrétegű fedőképességért is pluszpont jár. A festékek funkciójánál fogva mégis az a legfontosabb a fogyasztók számára, hogy az elérhető színek között megtalálják az aktuális trendeknek megfelelő árnyalatokat. Nos, szakértők szerint a lakberendezésben az idén újra előtérbe kerültek a természetet idéző színek és minták, s ez a festékdivatra is rányomja a bélyegét. A harsány színek nagy felületen való használatát felváltották a pasztell- és a teltebb meleg színek. A trendszínek meglepően széles skálán mozognak, így a bézs, a barna számos árnyalata, a kék, a zöld, az okkersárga vagy a terrakotta egyaránt divatos a falakon.

A cikk a Figyelő július 8-iki számában került publikálásra.

(Borítókép: Polifarbe)

Ezek is érdekelhetnek

További híreink