A cégvezetők többsége tisztában van az Európai Unió karbonkibocsátással kapcsolatos célkitűzéseivel. A fenntarthatóságot sokan fontosnak tartják, de kevesen tesznek érte. Az orosz-ukrán háború rávilágított arra, hogy Magyarország mennyire függ a fosszilis energiáktól. A vállalatvezetők szerint mindenképpen szükség lesz több alternatív energiaforrás beszerzésére, elérésére, ugyanakkor attól is tartanak, hogy a fegyveres konfliktus következményeként ilyen irányú törekvéseik késést szenvedhetnek – derül ki a K&H fenntarthatósági index felméréséből. Az adatfelvételt a pénzintézet félévente fogja megismételni, hogy követni lehessen a változásokat is. Suba Levente, a K&H fenntarthatósági programjának vezetője szerint minél inkább úgy gondolják a cégvezetők, hogy egyre fontosabbak lesznek a megújuló energiaforrások, annál inkább tartanak attól, hogy az orosz-ukrán háború hatására a fenntarthatósági törekvéseiket csak késve érik el.
Az Európai Unió karbonkibocsátással kapcsolatos célkitűzéséről a cégek háromnegyede hallott, 55 százalékuk azt is tudta, hogy a teljes karbonsemlegesség a cél. Tízből nyolc vállalatvezető osztja azt a véleményt, hogy a fenntarthatósági kérdések előtérbe kerülése javítja megítélésüket a fogyasztók, illetve a vevők körében. A cégeknek azonban csak kétötöde érzi úgy, hogy érintett a karbonsemlegességi törekvések szempontjából. Szinte alig van olyan cég, amely saját bevallása szerint a versenytársaihoz képest több üvegházhatású gázt bocsát ki. Így aztán céldátumot sem jelöltek ki, mikorra kellene elérniük a karbonsemlegességet. Megfigyelhető azonban, hogy minél nagyobb egy vállalat árbevétele, illetve minél jelentősebb annak az ágazatnak a karbonkibocsátása, amelyben a cég tevékenykedik, annál valószínűbb, hogy már most is számszerűsítik az üvegházhatású gázok kibocsátását. Napjainkban alig van olyan vállalat, amely zöld energiát vásárolna (a megkérdezettek 2 százaléka említette ezt). Elmondható azonban, hogy minél inkább karbon-kibocsátónak számít az ágazat, amelyben a cég tevékenykedik, annál valószínűbb, hogy vásárol a vállalat zöld energiát a szolgáltatójától. A jelentős kibocsátók között számos olyan cég van, amely – ha jelenleg nem is, de a közeljövőben – tervez ilyen lépést a fenntarthatóság érdekében. Összességében jelenleg a vállalatok teljes fogyasztásának 1 százalékát sem teszi ki a zöld energia. „Aggasztó, hogy a felmérésben résztvevő – főleg a kisebb cégek élén álló – cégvezetők ötöde úgy gondolja, hogy a klímaváltozás nem az emberi tevékenység eredménye, így aztán neki ezzel nincs is dolga” – mutatott rá Suba Levente.
Fotó: Shutterstock