A dohány rég volt ekkora üzlet

Hírek
Hiába az eladásokat érő korlátozások a cigaretta-gyártók dőzsölnek a pénzben.

Az amerikaiak tavaly több pénzt költöttek dohányra, mint amennyit sörre és a szénsavas üdítőitalokra együttvéve. Tíz éve mindez még elképzelhetetlennek tűnt: elvégre a gyártókat egyre szigorúbb szabályozások súlytották. Ma már az utcán, a középületekben, a vendéglőkben és az üzletekben sem lehet bagózni. A piaci szereplők közül mindenki a legrosszabbra készült. A világ legnagyobb tőzsdén jegyzett dohányvállalata a British American Tobacco (BAT) például a felvásárlásokban látta a túlélés zálogát. 2010-ben például Indonézia második legnagyobb dohánycégét a Bentoel csoportot, rá egy évre a kolumbiai óriást a Protabacot, pár hónapja pedig az amerikai Reynoldsot vásárolták fel.

Az ágazat váratlan felfutása talán még meglepőbb annak a ténynek a tükrében, hogy a cigaretta-fogyasztás évek óta esik. Az USA-ban 2001 óta egész pontosan 36 százalékkal csökkent a dohányvásárlás. A gyártók sikerének a titka azonban egyszerű: bejött nekik az árak felsrófolása. Egy doboz 15 éve olyan 3,7 dollárt (mintegy ezer forintot) kóstált, ma már viszont ennek közel a dupláját. Az ügyes árpolitikának és a hűséges törzsvásárlóknak hála a dohánycégek pár év alatt 37 százalékkal növelték a forgalmukat. Ennek a trendnek hála a teljes amerikai piac mérete ma már eléri a 93 milliárd dollárt (26 billió forintot). „Egy erőt próbáló időszakon vagyunk túl” – szögezi le megkönnyebbülve Marty Barrington a Marlborot is gyártó Altria Csoport vezetője. 

A hozzá hasonló cégvezérek nem csak az amerikai számok miatt örülhetnek. Európában ugyanis hiába szorulnak vissza a füstölők a fejlődő országokban a dohányzás roppant népszerű. Indonéziában a férfiak két-harmada bagózik, Afrikában pedig egyre vaskosabb sorok állnak a cigarettaárusok előtt. A kontinensen 2000-ben a felnőttek 12 százaléka gyújtott rá, ám az előrejelzések szerint ez az arány 2025-re már 6 százalékot fog emelkedni. Jellemző, hogy bár a Földön a dohányosok aránya csökken, ám a népességbővülés miatt a piac maga nem szűkül. Jelenleg 1,1 milliárd ember szokott rágyújtani, ez az adat pedig nagyjából egyezik a 2005-össel.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink