– Szinte még véget sem ért a COVID válság, kitört az ukrán-orosz háború, aminek a humanitárius katasztrófa mellett nagyon súlyos gazdasági következményei is vannak. Önöket azonban ez nem érte felkészületlenül.
– A HAJDU Hajdúsági Ipari Zrt-nél alapvetően arra kellett koncentrálni, hogy a folyamatosan magas keresletet ki tudjuk elégíteni. Az autóipari cégünk pedig, ugyanazt a hullámvasutat végigjárta, amit mindenki más az autóiparban. Vagyis, volt egy nagyon hirtelen és nagyon nagy visszaesés, amit aztán viszonylag gyorsan nagyon nagy megugrás követett. Ezt mindenféle tekintetben – létszámban, termelésszervezésben, műszak szervezésben, beszerzésben – le kellett követnünk, ami óriási kihívás volt. A problémák menedzselésére létrehoztunk egy szűkkörű, elsősorban felső vezetőkből álló csoportot, és folyamatosan elemeztük a körülöttünk kialakuló helyzetet. A cél természetesen az volt, hogy gyors helyzetértékeléseket végezve helyes döntéseket hozzunk, megfelelően és gyorsan tudjunk reagálni a kialakult helyzetre, gyorsan tudjunk alkalmazkodni. Mindezzel egyidejűleg folyamatos és egyértelmű tájékoztatást adtunk a kollégáinknak a világszinten kialakult helyzetről. Tettük ezt azért, hogy a bizonytalanság érzetét csökkentsük, egy esetleges pánik kialakulását elkerüljük. Azt gondolom, hogy mindkét területen sikeresek voltunk: sikerült végig adekvát válaszokat adni a COVID járvánnyal összefüggésben felmerült kihívásokra, és azt is sikerült elérni, hogy a kollégák abszolút nyugodtak, higgadtak maradjanak, együtt működjenek az aktuális feladatok megoldásában. Kifejezett célunk volt, hogy minél több munkahelyet megőrizzünk, ebben is sikereket értünk el. Dolgozóink ezzel a céllal azonosulva elfogadták a csökkentett munkaidőt és az ezzel járó csökkentett bért, illetve, élni tudtunk az akkor elérhető munkahelymegtartó támogatás lehetőségeivel is. Az is nagyon fontos volt, hogy az alapanyag ellátásunkat biztosítani tudjuk. Itt a beszerzésre nagyon nagy feladat hárult, amit a kollégák sikerrel abszolválták.
– Hogyan jelent meg mindez a cégcsoport számaiban?
– A bázisévhez képest 2020-ban cégcsoport szinten sikerült 6% árbevétel növekményt realizáltunk : az Ipari Zrt-nek kis mértékben nőtt az előző évhez képest az árbevétele, az Autotechnika Zrt-nek pedig sikerült megőrizni a 2019-es árbevételét. Ez abban az időszakban nagy szó volt, hiszen a vállalkozások zöme kétjegyű visszaesést volt kénytelen elkönyvelni. 2021-ben pedig már mindkét termelő vállalatunk szignifikáns árbevétel növekedést realizált, ami a Hajdu Hajdúsági Ipari Zrt-nél megközelítette a harminc százalékot, a Hajdu Autotechnika Zrt-nél pedig, az ötven százalékot.. Az autóipari üzletág ugyan 2020-ban veszteséges volt, de cégcsoport szinten akkor is eredményesek voltunk. 2021-ben pedig, már mindkét termelő vállalatunk eredményesen tudott működni. Vagyis, mi ebből a helyzetből sikeresen jöttünk ki. Ez pedig, azt igazolja vissza, hogy gyakorlatilag, minden hirtelen felmerülő lényegi kérdés esetében sikerült megfelelő döntéseket hozni. Emellett vitathatatlanul hozzájárult a sikerhez az is, hogy olyan előkészített projektjeink voltak, amelyek eredményei, ha késéssel is – de 2021-ben már megjelentek az árbevételünkben.
– Az újabb krízis 2022 elején vette kezdetét, magával hozva az energia árának robbanását, az input anyagok árának elszabadulását, a logisztikai költségek elképesztő emelkedését, infláció felpörgését, illetve, a beszerezhetőség korlátosságát, és mindezzel együtt olyan bizonytalanságot, amit korábban valóban nem tapasztaltunk. Hogyan veszi az akadályokat most a cégcsoport?

Fotó: Figyelő archív
– Jólesett volna, ha ’22 egy kicsit nyugalmasabban alakul, és mindenki egy kicsit összekaphajta magát, de persze, azt már tavaly is tudtuk, hogy erre nem fog sor kerülni. Eleve arra terveztünk, hogy ’22 egy kihívásokkal teli év lesz, de őszintén szólva, ennyi költségoldali kihívással nem számoltunk. A mi költség-szerkezetünkben a technológiából adódóan mindig is markáns rész volt az energia. Mivel mi is a tőzsdei árakhoz indexáltan vásárolunk, mondani sem kell hogy ez mekkora terhet jelent számunkra még akkor is, ha nemcsak 22-re, de 23-ra is rendelekezünk már szerződésekkel. Ebben a helyzetben természetesen, nagyon nagy figyelmet fordítunk az energiatakarékosságra, ám sajnos, ez az árnövekedés messze túlmutat azon, amit spórolásokkal kompenzálni lehetne.
– Milyen árpolitikát követnek most?
– A költségek ilyen mértékű növekedése – ahogy mindenki másnál – nálunk is folyamatos árkövetést eredményez a fogyasztói árakban. A Hajdu Hajdúsági Ipari Zrt. esetében idén már többször is kénytelenek voltunk árat emelni. Az Autotechnikában év elején volt egy áremelés, most pedig, egy újabbról vagyunk kénytelenek tárgyalni a partnereinkkel. Ez az autóipar tekintetében több, mint szokatlan, hiszen, itt normális esetben a teljes termék ciklusra köttetnek az ármegállapodások, ezzel szemben az iparág idén már másodszor fut neki az árkövetésnek. Ez mindenképpen egy olyan rendkívüli helyzet, ami aggodalomra ad okot. Hiszen, ha ezek az elképesztően magas költségek beépülnek a termékbe, óhatatlanul felmerül a kérdés: mi az az árszint, amit a fogyasztó még meg tud fizetni. Ezek a drágulások ugyanis, nem csak egy tételben vannak jelen, minden egyes alapanyagot, alkatrészt, szolgáltatást érintenek, és így kumuláltan jelennek meg egy-egy értékesítésre kerülő termék önköltségében. Ezeknek a jelenségeknek az elemzésével, és azzal, hogy miket kellene lépnünk, folyamatosan foglalkozunk. Ez mind beszerzői, mind kereskedői oldalon nagyon intenzív egyeztetést tesz szükségessé a partnerekkel. Most ennek a tetejébe jön még az ellátás bizonytalansága, amire nyilván, mi is a lehető legjobban megpróbálunk felkészülni – már amennyire egyáltalán fel lehet erre készülni. A sok bizonytalanság közepette a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján próbálunk forgatókönyveket felállítani, felmérni, hogy mi az, ami bekövetkezhet, és az milyen hatást gyakorolhat ránk. Minden ilyen forgatókönyvhöz egy-egy tevékenység listát/cselekvés listát, állítunk, és ezekben meghatározzuk az adott helyzetben szükségessé váló teendőinket. Ez is az életünk jelentős részét alkotja. Ez a fajta munka, megint egyedülálló, hiszen ilyen jellegű gondolkodásra eddig nem volt szükség. Most viszont, van.
– Pár évvel ezelőtt – különösen az olyan nagyon kompetitív iparágakban, mint amilyen az autóipar – a cégek minimális készletekkel dolgoztak. Mennyire írja felül ezt a gyakorlatot a mostani válságot jellemző ellátási bizonytalanság?
– Ebben a helyzetben mindenki a nagyobb biztonságra törekszik, és igyekszik megemelni készleteit. A megoldások különbözőek, van, aki az alapanyag szinten készletez, míg mások a raktárra termelt készáru szintjét emelik. Ezeknek a törekvéseknek azonban, masszív gátat szab a magas infláció. Ez másképpen fogalmazva azt jelenti, ha egy cég ugyanolyan szinten termel mint a krízis előtt, a finanszírozási szükséglete már akkor is jelentősen magasabb lesz, mint bármikor korábban. Egy korábbiakhoz képest magasabb készlet létrehozása pedig, nyilvánvalóan újabb finanszírozási szükségletet generál.

Fotó: Figyelő archív
– Mennyire állnak konstruktívan a cégek megnövekedett finanszírozási szükségleteihez a bankok?
– Jelenleg a bankok, finanszírozók részéről meglehetősen nagy óvatosságot tapasztalni, a finanszírozási hajlandóság sajnos, nem feltétlenül áll arányban a megnövekedett finanszírozási igényekkel. Ebben a helyzetben a finanszírozó partnerek, a partneri kapcsolatok felértékelődnek, mindenkinek kulcskérdés, hogy hogyan tud megállapodni a pénzintézetekkel. Ráadásul, az óvatosság nemcsak a pénzintézeteket jellemzi, hanem az energia szállítókat is. Most van napirenden az energia szerződések újrakötése, és ezek tárgyalási folyamatai során a cégek azzal szembesülnek, hogy a szállítók nemcsak, hogy nem kötnek új szerződést halasztott fizetés mellett, de az sem szokatlan, hogy előre fizetés mellett hajlandóak csak megállapodni. Vagyis, mindehhez a megnövekedett finanszírozási igényhez, amiről az előbb beszéltünk: inflációs környezet, készletezési igény növekedése, illetve, a hasonlóképpen kifeszített vevők késve fizetése, többlet likvid tőke igényként még ez is megjelenik. A finanszírozással kapcsolatos kihívásoknak azonban, ezzel még koránt sincsen vége, mert a hitelbiztosítók is könnyedén vonják meg a kereteket attól a vevőtől, aki válság előtti mutatókhoz képest csak egy picit is kockázatosabbnak mutatkozik. Magyarul, a vevő a fizetési kockázatát teljes egészében rátolják a szállítóra. Mindez irdatlan finanszírozási terhet ró a cégekre, és ezt a megnövekedett finanszírozási terhet a gazdasági szereplők egyre nehezebben tudják kezelni.
– Mindebből nyilvánvalóan cégbedőlések fognak következni, illetve vissza fog esni a termelés. Ez nem tud másképp lenni, ez egy olyan állapot, ami egyértelműen azt mutatja, hogy nagyon komoly válság elé néz egész Európa.
– Mekkora az Önök energiaszolgáltatókkal szembeni kitettsége?
– Azt gondolom, hogy ebben a helyzetben már az is nagy szó, ha valakinek van szerződése a következő évre gázra és villanyra. Mi elmondhatjuk magunkról, hogy nekünk van, tehát hála a jó égnek, nekünk mindkét energiahordozóra sikerült megállapodnunk a szolgáltatónkkal. Nem túl durva a fizetési feltétel sem, bár történt változás, és ránk nézve az is több százmillió forint többletfinanszírozási szükségletet jelent. De, ez még szerencsés helyzet ahhoz képest, aki egyáltalán nem is tud szerződést kötni.
– Gondolkodnak-e termelés visszafogásban?
– Egyelőre, nem látjuk, hogy termelés visszafogásra kellene készülnünk, de természetesen, számításokat készítünk, hogy lássuk, van-e olyan pont, ahol ez szükségessé válik. Az autóiparban van egy ellátási kötelezettségünk is, ám ahhoz, hogy ennek eleget tudjunk tenni, árak tekintetében mindenképpen dűlőre kell jutni a megrendelőkkel. A fogyasztási cikkeknél a Hajdu Hajdúsági Ipari Zrt. tekintetében sokkal önállóbban lehet ebben döntést hozni.
– Orosz ukrán háború, illetve, a szankciók hogyan érintik Önöket?
– Nagyon is hatással van ránk, hiszen van egy kereskedelmi leányvállalatunk Oroszországban, amelyen keresztül jelentős forgalmat bonyolítunk. Természetesen, ahogy a háború kitört, nekünk is leállt a forgalmunk egy rövid időre, ám gőzerővel dolgoztunk azon, hogy megismerjük az új helyzetet, lássuk, mit tiltanak a szankciók, és mi az, amit lehetővé tesznek. Sok mindenben kellett alkalmazkodnunk mind a szállítás módját, mind a szállítási útvonalakat illetően, de meg kellett találni a pénz vissza csatornázásának módját is. Ki kellett alakítani egy új rendszerű árazást és magát a terméket is egy kicsit át kellett alakítani. Az akadályokat sikerrel vettük, megoldottuk, hogy az érvényben lévő szankciós szabályozásnak eleget téve tudjunk terméket eladni Oroszországban. Alkalmazkodnunk tehát kellett, de szerencsére, ez a csatorna nem zárult be számunkra, forróvíztárolókból álló termékkörünk nem került tiltólistára.
– Volumen visszaesés volt?
– Időszakosan volt, aztán már azt látjuk, hogy úgy, mint korábban megvan a kereslet a termékeink iránt. Napi árlistákkal dolgozunk, vevőink fizetnek, mert magára a termékre szükség van.
– Az Önök termelő egységeitől néhány tíz kilométerre lévő Debrecen ipari övezeteiben szinte napról napra nő az autóiparral foglalkozó cégek száma. A világ vezető elektromos akkumulátorgyára odatelepülésével a valaha volt legnagyobb magyarországi beruházása is ott valósul meg, és a tervek szerint 2025-ben már csakúgy termelni fog, mint a BMW debreceni elektromos autógyára. Mit hozhat az Önök autóipari beszállításra szakosodott cége „konyhájára” a szomszédban létrejövő autóipari centrum beindulása?
– Nagy üzleti potenciállal rendelkező lehetőségként tekintünk rá, ami ugyanakkor problémákat is hoz magával. A régióban tevékenykedő cégeknek ugyanis, már ma, amikor ezek az óriási kapacitásokkal termelésbe lépő szereplők még egyáltalán nem működnek, probléma a szükséges számú és minőségű munkaerő léte, nem léte. A relatív munkaerőhiány e cégek termelésbe lépésével mindenképpen fokozódni fog, és ezzel összefüggésben minden valószínűség szerint szembesülnünk kell egy jelentős költség vonzattal járó bér versennyel is. Ha ez utóbbi csak a mi régiónkat jellemzi, akkor azt nagyon nehéz lesz érvényesíteni az árakban, nagyon nehéz lesz letárgyalni a partnerekkel. Ez tehát, egy specialitása ennek a helyzetnek, de természetesen, ezzel együtt is úgy látjuk, hogy mindenféleképpen meg kell ragadni azokat a lehetőségeket, amiket kínál, hiszen, a mi technológiánkkal sokféle alkatrészt tudunk gyártani. Már több olyan ajánlatkérésünk is van, ami a Debrecenben készülő BMW elektromos autókba beépülő alkatrészeire vonatkozik. Ezek azonban, még csak a jövő lehetőségei, ugyanis, amíg a BMW nem dönti el, ki fogja a nagyobb alkatrészeket számára előállítani, addig a TIER1-es, TIER2-es cégek sem fognak dönteni saját beszállítóikról. Emiatt mindenütt több ajánlat van függőben, és mindenki nagyon várja, hogy milyen döntések fognak születni.
– Hogyan lehet a jelenlegi helyzetben árat adni?
– Úgy, hogy megjelöljük, hogy az ajánlat milyen alapanyagár, milyen energiaár mellett érvényes. Már nem merünk másképp árazni, mert lehet, hogy ez már két hét múlva nem lesz érvényes.
– Milyen fejlesztések, beruházásokkal támogatják terveik megvalósítását?
– Vannak megkezdett beruházásaink, és olyan is van, amit gyakorlatilag befejeztünk. Ilyen például a Hajdu Hajdúsági Ipari Zrt-nél az engedélyeztetés fázisában lévő új fél megawattos napelem parkunk, aminek a megtérülését rendkívüli módon meggyorsítják a a drasztikusan megnövekedett energiaárak. Ez mindenféleképpen egy nagyon fontos dolog. Folyamatban vannak informatikai jellegű beruházások is. Megújítjuk ERP rendszerünket, Ipar 4.0 felé mutató adatgyűjtő rendszereket építünk ki a gyártásban. Ennek a beruházási csomagnak a részeként több más beruházási elem is előkészítés alatt van, ám, hogy ebből mi fog tudni megvalósulni a tervezett ütemezésben, vagy esetleg, milyen teljesen más elemek fognak a helyükre lépni, még egyelőre számoljuk. Annyira megváltoztak a körülmények, hogy ezen a téren is mindenképpen alkalmazkodnunk kell, de ebben már sajnos, vagy szerencsére, egyre nagyobb a gyakorlatunk.
Árbevétel alakulása
HAJDU Hajdúsgi Ipari Zrt. | HAJDU Autotechnika Zrt. | HAJDU Infrastruktúra Szolgáltató Zrt. | HAJDU Cégcsoport (konszolidált) | |
2020 | 10,7 Mrd HUF | 4,9 Mrd HUF | 830 millió HUF | 16,2 Mrd HUF |
2021 | 13,7 Mrd HUF | 8 Mrd HUF | 1,5 Mrd HUF | 21,8 Mrd HUF |
2022. terv | 17 Mrd HUF | 9,9 Mrd HUF | 2,3 Mrd HUF | 26,1 Mrd HUF |
Forrás: Cégközlés