A biztosítói törvény nem-életbiztosítási termékekre vonatkozó kárrendezésével kapcsolatos új előírásai 2021. június 26-án léptek hatályba. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ennek nyomán fogyasztóvédelmi témavizsgálatot folytatott le az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt.-nél, a Generali Biztosító Zrt.-nél, a Groupama Biztosító Zrt.-nél, az Union Vienna Insurance Group Biztosító Zrt.-nél, az Uniqa Biztosító Zrt.-nél és a SIGNAL IDUNA Biztosító Zrt.-nél. A vizsgálat célja annak ellenőrzése volt, hogy a piaci szereplők a nem-életbiztosítási szerződésekhez kapcsolódó kárrendezési gyakorlatukba megfelelően beépítették-e a jogalkotó és a jegybank szoros együttműködésével bevezetett új jogszabályi rendelkezéseket, valamint az új szabályok betartásával – különös tekintettel az ügyfelekkel való kommunikációra és a határidőkre – folytatják-e le a kárrendezést. A jegybank a vizsgálat során áttekintette a kárrendezési tájékoztató dokumentumokat, valamint a károsult ügyfelek részére nyújtott tájékoztatásokat.
A jegybank vizsgálata
Az MNB szakemberei megállapították, hogy a biztosítók a nem-életbiztosítási szerződésekre vonatkozó új jogszabályt döntően megfelelően alkalmazzák, és beépítették kárrendezési gyakorlatukba. A biztosítói honlapokon kötelezően közzéteendő kárrendezési tájékoztatókkal kapcsolatban ugyanakkor kisebb hiányosságokat, pontatlanságokat mutatott ki a vizsgálat. Az MNB feltárta azt is, hogy a biztosítók a kárrendezés során a jogszabályban előírt egy hónapon belüli kötelező tájékoztatást döntő többségében megadják ügyfeleiknek. Az MNB a vizsgálat során elsősorban a biztosítók által a károsult ügyfelek részére nyújtott tájékoztatások minőségével kapcsolatban fogalmazott meg kifogást. A tájékoztatások több esetben ugyanis nem tartalmaztak kellően részletezett kártérítési javaslatot, illetve amennyiben a szolgáltatási kötelezettséget nem ismerték el vagy összegszerűen még nem állapították meg, a válasz nem tartalmazott a jogszabály által elvártnak megfelelő indokolást.
Fogyasztóvédelmi bírságok
Mindezek alapján a jegybank határozatokban kötelezte az érintett biztosítókat a feltárt hiányosságok megszüntetésére. A jogsértések miatt az MNB összesen 11 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot is kiszabott az érintett cégekre. Az új kárrendezési szabályok szerint a biztosítónak részletes kártérítési ajánlatot kell elküldenie a károsultaknak legkésőbb 15 nappal azután, hogy ők eljuttatták számára a biztosítási eseménnyel kapcsolatos szükséges dokumentumokat, és így az az ügyfél igénybejelentését megalapozottnak találta vagy esetleg (indoklással) elutasítja. A károsultnak egy hónapon belül akkor is meg kell kapnia a kárrendezési javaslatot, ha nem küldött el minden szükséges dokumentumot a biztosítónak. A biztosító cégeknek a honlapjukon közzétett kárrendezési tájékoztatóikban emellett be kell mutatniuk, hogy a kárt elszenvedők milyen csatornákon (például emailben, postán, személyesen vagy a biztosító honlapján) adhatják be kárigényünket, és a biztosító mennyi idő alatt és milyen módokon fizethet.