A bizalom felértékelődik az építőiparban

Hírek Tóth Balázs
Az építőiparban az egyre növekvő árak miatt egyre fontosabb a szoros szakmai viszony, felértékelődik a bizalom, a megfelelő referenciák megléte, a határidők betartása, de természetesen az ár és a garancia is kiemelt szempont marad – derült ki a Swedsteel megbízásából készült építőipari kutatásból. A felmérés egy speciális szegmensről, az acél könnyűszerkezetes piacról szólt, de az építőipar egészére érvényes megállapításokkal is szolgált.

Az építőipar jelenleg sok nehézséggel küzd, a kép azonban korántsem egyszerűen fekete vagy fehér. Az „árnyalatok felderítésére” végeztetett kutatást a Swedsteel-Metecno Kft. az ügyfelei, a generálkivitelezők, az ipari létesítmények építő-kivitelezői és a szerkezetgyártók körében. A Swedsteel-Metecno Kft. acélipari termékek, csarnokrendszerek gyártója és forgalmazója, a cég részt vett az elmúlt évek jelentős logisztikai, gyártói, kereskedelmi fejlesztéseiben. A vállalat fő profiljához tartoznak a komplett csarnokok, hidegen hengerelt váztartók, tető- és falburkolatok. A Swedsteel társcége a szendvicspaneleket gyártó Metecno csoport. A Swedsteel-Metecno Kft. tavalyi árbevétele elérte a 2,9 milliárd forintot. A vállalkozás szakemberei úgy látják, hogy az ipari létesítményeknél rendkívüli felelősségük van a kivitelezőknek és a beszerzői döntéshozóknak. A nyár közepén végzett felmérésben a Micra Market Research az acél könnyűszerkezetes építőipari piacon jelen lévő kivitelező cégek döntéshozóit, vezetőit, beszerzési döntési felelőseit kérdezte az iparági várakozásokról, tenderekről és az árakról. A kutatás azt is igazolta, hogy a megrendelők nincsenek teljesen kiszolgáltatva a kivitelezőknek és a beszállítóiknak – minőségi verseny van. A tapasztalatok szerint nem szabad abból kiindulni, hogy a lakossági megrendeléseknél az emberek már annak is örülnek, ha valaki hajlandó nekik ajánlatot és időpontot adni.

Sokan állnak a rajtvonalnál

A tenderekkel kapcsolatban a felmérés eredményei azt mutatják, hogy a piacon nagy verseny zajlik, a beszállítóknak komoly megmérettetésre kell felkészülniük a kiválasztás során. A csarnoképítési ágazatban első körben átlagosan három beszállítót hívnak meg az ajánlattételre, de a négy-öt versenyző sem ritka. Akár három körön át is folyik az alku, minden tizedik kivitelező négy vagy több körben is bekérhet ajánlatokat. Az első körbe a keresett termékek elérhetőségével, a korábbi jó tapasztalatokkal és jó minőségű személyes kapcsolattal lehet bekerülni – előbbit a megbízók 81, utóbbit 61 százaléka veszi figyelembe. Minden második kivitelező azt is nézi, hogy a beszállító rendelkezik-e tervezési szakértelemmel vagy egyéb, a kivitelező munkáját megkönnyítő szolgáltatással. A kivitelezők 61 százaléka az első körös ajánlatok után újabb beszállítókat is bevon a tenderbe.

A határidő fontosabb lehet az árnál

A mostani gazdasági helyzetben a beszállítói bizonytalanságok és az emelkedő alapanyagárak mellett a partner kiválasztásakor az ár-érték-arány az egyik döntő szempont. Az összes megkérdezett véleményét összesítve 68 százalékkal a határidők betartása áll az első helyen, ezt követi 63 százalékkal a szállítási pontosság, majd 60 százalékkal a relatív árelőny. A kiválasztáskor a megbízók 70 százaléka az alapján értékel, hogy az eddigi munkák során a kivitelezők mennyire tartották be a határidőket. A válaszadók fele a szakmai kapcsolat minőségére, 47 százaléka a rugalmasságra keres ilyenkor garanciákat. A megkérdezettek 64 százaléka szerint minden esetben előny lehet, ha a beszállító szakmai, tervezői észrevételekkel egészíti ki a szolgáltatását. A megkérdezettek 27 százaléka ezt inkább a nagyobb műszaki tartalmú projekteknél látja előnyösnek. Ha két ajánlat árban, minőségben és műszaki tartalomban megegyezik, akkor a megkérdezettek 43 százaléka a korábbi tapasztalat alapján döntene a nyertesről, 28 százalékuk a szállítási határidő, 19 százalék pedig a fizetési kondíciók alapján rendezné sorrendbe a jelentkezőket. A döntés meghozatalakor ugyanakkor nem csak a számokat nézik, az emberi kapcsolat ilyenkor nem elhanyagolható tényező. Fontos, hogy “működjön a kémia”, a felek találják meg a közös hangot. A beszállítók körében a fontos termékcsoportokban a hazai megbízható nagy gyártók állnak az első helyen – itt látszik, hogy a kivitelezők nem kockáztatnak. Saját célcsoportjában a Swedsteel megítélése kitűnő, 68 százalék fejezte ki elégedettségét. Ezt a válaszadók 63 százaléka a magas minőségű termékekkel magyarázta, és 54 százalék említette meg a korábbi pozitív tapasztalatokat. A kutatás alapján egyértelmű, hogy a kiszámíthatatlan árak mellett, illetve a szűkös kivitelezői, áruellátási környezetben egyre fontosabb a szoros szakmai viszony és a bizalom.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink