– Nincs igazán egységes értékelési rendszer a művészeti vásárok besorolására, de egyes mérőszámok, így például a kiállítók vagy a reprezentált országok száma, a látogatói volumen alapján az Art Market Budapest – közel 30 országból érkező, 120 körüli kiállítójával, több tízezer látogatójával – mindenképp előkelő helyen áll a seregszemlék között – mondta el a vg.hu-nak adott interjúban Ledényi Attila, a vásár alapító-igazgatója. – Tekintetbe véve, hogy világszerte évente több száz művészeti vásár kerül megrendezésre, és a versenyben gyakorlatilag a világ minden nagyvárosa valamilyen módon részt vesz, Budapestnek jó oka van a büszkeségre. Ami talán ennél is fontosabb és beszédesebb, hogy az Art Market Budapest a Közép- és Kelet-Európát, valamint a posztszovjet univerzum Európán túli területeit is figyelembe véve a legjelentősebb ilyen jellegű képzőművészeti seregszemle a régióban. Az elmúlt években a nemzetközi művészeti vásárok mezőnyét erősen átrendezték a pandémia okozta nehézségek. A budapesti azonban mindkét évben megrendezésre került, így a kihívások ellenére tovább erősítette nemzetközi helyzetét, regionális vezető pozícióját. Az eddigieknél nagyobb számú, a járvány előtti területi igényeket messze meghaladó kiállítói jelentkezés érkezett az idei évben, ami a vásárral szembeni nemzetközi szakmai bizalom és a megnövekedett érdeklődés egyértelmű jele.
A kérdésre, mi szerint tapasztalható-e már változás abban, hogy az emberek értik- és tapasztalják-e, hogy művészeti alkotásokkal együtt élni élmény, amely hozzátesz a mindennapjaikhoz, Ledény elmondta, hogy pont a közönséggel való hatékony kapcsolatépítés volt az egyik fő motivációja a nemzetközi művészeti vásár hazai megalapításának. Az Art Market Budapesttel ugyanis egy olyan platform jött létre, amely már világszerte bevált eszközként szolgálja a közönség elérését és bevonzását. Egy művészeti vásár – rendkívül széles választékával, fesztiválszerű hangulatával, intenzív kommunikációs tevékenységével – a legnyitottabb és legvonzóbb formája a kortárs képzőművészet iránti érdeklődés fokozásának. A világ első néhány tucat művészeti vására évente több millió embert mobilizál, ráadásul minden másnál könnyebbé teszi a műtárgyvásárlást azáltal, hogy itt több ezer alkotásból lehet választani. Lehetővé válik a műfajok, stílusok, sőt, méretek vagy árak közötti összehasonlítás és válogatás, a személyes kapcsolatteremtés lehetősége – akár több száz galériással és művésszel. Sokak számára itt derül ki, hogy a műtárgyak megvásárlásához nincs szükség komoly szakmai felkészültségre, sőt, a pénztárcának sem feltétlenül kell annyira vastagnak lennie. Az Art Market Budapesten nagyon sok az élete első műtárgyát megvásárló látogató, márpedig a vásár – alapítása óta – több mint negyedmillió nézőt fogadott, és minden alkalommal szó szerint milliós nagyságrendű a látogatók és műtárgyak közötti kontaktusszám. A változás, vagyis a ma Magyarországon műtárgyak vásárlására nyitott fogyasztók számának növekedése nem kis részben ennek is köszönhető.
A teljes interjú itt olvasható.
Fotó: Krasznai János – FŐFOTÓ, Art Market Budapest Facebook-oldal