Figyelő-karácsonyi kosár: idén is az Auchan a legolcsóbb

Hírek Hőnyi Gyula
Meglepően növekedett idén a Figyelő szokásos karácsonyi kosara. Az öt bolt kosárértékének átlagos növekedése tavalyhoz képest 4,8 százalék körül alakult. Ez persze játék a számokkal, hiszen egész egyszerűen nem lehet boltot bolttal összehasonlítani, mert „repkedtek” az akciók és pontosan látszik melyik boltban mit szeretnek vásárolni a vevők – arra dolgoznak rá a kereskedők. A táblázatot viszont érdemes böngészni, mutatnak néhány meglepő trendet.

A Figyelő idén is összeállította a legnagyobb forgalmú boltok karácsonyi kosarát, szokásosan külön vette a diszkontokét és a hiperekét. Idén az Aldi kosárértéke alacsonyabb volt, mind a Lidlé, a hipereknél viszont az Auchan továbbra is megtartotta a tavalyi előnyét. Érdekesség, hogy míg a francia üzletlánc idén és tavaly is olcsóbb volt a konkurenseknél, a legnagyobb értéknövekedést (7,3 százalék) ez a lánc mutatta. A két legkisebb növekedést az Aldi és a Tesco hozta (3, illetve 3,3 százalékkal). A Lidlnél 5,7, a Sparnál 4,9 százalékot lehetett mérni.

Az idei élelmiszer inflációs adatból kiindulva ennél azért nagyobb drágulásra is lehetett számítani, magyarán a KSH adatához képest visszafogottak voltak a kereskedők. Ugyanakkor itt kell megjegyezni, hogy nagyítóval kell keresni azokat a termékeket, amelyek idén olcsóbbak voltak, mint tavaly. Ráadásul azokban az esetekben fordul csak elő, ahol látszódik, hogy az áruház abban a termékben nem akart belemenni a konkurencia harcba – idén viszont igen.

Az összegek forintban értendők (VG Grafika)

Nyertesek-vesztesek

Bő egy évtizeddel ezelőtt a kosár számításnak sokkal nagyobb tétje volt mint mostanában. Egyrészt a karácsonyi bevásárlás a szenteste előtti hétre maradt, így logikusnak tűnt ebben az időszakban megvizsgálni a boltok kínálatát, akcióit és képet rajzolni arról, melyik bolt hogyan képzeli el a vásárlói igényeket ki ad nagyobb kedvezmény, kinek nagyobb a kínálata, vagy a fantáziája. Annak idején egy-egy üzlet kosarának előnyét, vagy hátrányát egy jól eltalált, vagy eltévesztett akció adta. Ez a helyzet ma is fennáll, a boltok helyezését egy-egy meglepő akció alakítja. A diszkontoknál például az Aldi egész pontosan a kávéval és a tojással tudott első helyre kerülni, míg a Lidl például a Ráma margarinnál (is) elhasalt (nem volt nála fél kilós akciós termék), ám ha jobban megvizsgálja az ember a táblázatot, kiderül, hogy sok más termékben azonos árszinten van a Lidl is. A hiperek kosarában is van anomália, például a dió (ez egy sarkalatos pont, tavalyhoz képest ezért lett az Auchan 7,3 százalékkal drágább), de például a Tesco a mák árába vágott bele, így viszont érthető, hogy nem lehet csak egy-egy akcióra fogni az egyes egységek előnyét.

Az összegek forintban értendők (VG Grafika)

Mára (levonva a több évtizedes kosárkészítésből származó tapasztalatokat) két dolog látszik az élelmiszer kiskereskedelemben: a karácsonyi bevásárlás nem csak és kizárólag a szenteste előtti hétre koncentrál. Már novemberben elindul a forgatag és ennek megfelelően akcióznak a boltok, tehát valódi trendet akkor lehetne felvázolni, ha 4 héten keresztül minden egyes akciós időszakban megvizsgálnánk ugyanezt a kosarat. A másik, ami pontosan látszik, hogy a boltok a karácsonyi időszakban nem hírnevet szeretnének szerezni a vásárlók körében, mint tették ezt annak idején, hanem profitot szeretnének realizálni. Ennek megfelelően közel nem olyan erős a konkurencia harc, mint egy évtizede, amikor majdhogynem piacként működött a budaörsi kereskedelmi aranyháromszög. Ma a forgalom csendesen „folydogál”.

A kínálatról néhány szóban

Egy évtizeddel ezelőtt a karácsony erősen megmozgatta a fantáziáját a boltvezetőknek. Ebben az időszakban sok olyan termék jelent meg a polcokon, ami kuriózumnak számított az év egészében. Sok vásárlót csábított a boltokba az olyan termék, amit csak ebben az időszakban lehetet kapni. Ma ennél ötlettelenebbnek tűnnek a boltosok, szűkült a kulináriák választéka, nem nagyon lehet más nemzetek karácsonyi termékeihez hozzájutni és a magyar ipartól sem rendelnek olyan termékeket, amelyeknek a minősége, különlegessége, így az ára (is) passzolna az ünnepi készülődéshez. Szűkült a kínálat, elsősorban arra koncentrálnak a boltosok, amit a magyar vásárlók elengedhetetlennek tartanak a karácsonyi asztalról. Nem igen akarnak a boltosok edukálni, vagy kísérletezni a pénztárcanyitógató termékekkel. Ennek megfelelően a kétfajta kosár beszerzése is komoly fejtöréseket okozott, pedig a két kosárfajta már a végletekig le van butítva, hogy valóban összehasonlítható termékeket vizsgáljon.

A helyzet ugyanis az, hogy a boltok előszeretettek változtatnak egy-egy kategóriában kiszereléseket, márkákat csak azért, hogy azok ára összehasonlíthatatlan legyen (mert a vevő is pont azt teszi, mint amire a Figyelő kosara hivatott). Ennek megfelelően hatalmas kavalkád a bolti árakban és nagyon gyakran nem az dönt a fogyasztói választásban, hogy mi hol olcsóbb, hanem az, melyik bolt találja el pontosabban a vásárló igényét, melyik bolt tud még választékot kínálni abban a kategóriában, amelyet a saját fogyasztói elvárnak. A piac kikristályosodott és ez a következő években nem látszik változni.

Borítókép: Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek

További híreink