Több csomagot küldünk, mint korábban

Hírek Figyelő
Az idén az online kiskereskedők is megérezték a lakossági reálbércsökkenést, ám a csomagvolumen így is növekedett – derül ki a Packeta logisztikai szolgáltató és a GKID digitális gazdaságkutató szakembereinek e-kereskedelmi helyzetjelentéséből

A COVID utáni visszarendeződés és a vásárlóerő csökkenése miatt a hazai e-kereskedelmi piac már tavaly is lassulva bővült, miközben az online értékesítés kereskedelmen belüli részaránya ismét 10% alá esett. A negatív tendenciák 2023 első hat hónapjában is folytatódtak.

Az első félévben az online kiskereskedők számára is realizálódott az infláció okozta lakossági reálbércsökkenés – és ezáltal a kereslet visszaesése is. Bár a teljes csomagvolumen 9,4%-kal meghaladta az egy évvel a korábbi értéket, forgalomban mérve ennél alacsonyabb volt a növekedés, ami a 15%-ot meghaladó inflációt figyelembe véve reálértelemben már visszaesésnek számít

– mutatott rá Madar Norbert, az online piackutatásra szakosodott GKID vezető tanácsadója.

A külföldiek hasítanak itthon, de a magyarok külföldön nem

Bár a csomagvolumen növekedése első pillantásra pozitív, ebből nem a hazai piaci szereplők húztak hasznot. Madar Norbert rámutatott:

a növekedés a külföldi tulajdonú webáruházak térnyerésének köszönhető, a hazai e-kereskedők számára fogy a piac. Mindezt pótolhatná, ha ők pedig külföldön terjeszkednének, de ennek egyelőre kevés nyoma van. „A hazai webáruházak bevételcsökkenésére megoldást jelenthetne az exportpiac, egyelőre azonban mindössze 13%-uk próbálkozik külföldön – mondta el Csatlós Éva, a Packeta Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

Hozzátette: ebben segíthet egy nemzetközi csomagszállító partner.

Automaták szárnyán bővül a csomagforgalom

Madar Norbert elmondta:

a csomagszállító cégek egyelőre nem látják nyomát a lassulásnak, sőt. „Miközben a kereskedők egy erős sokkhatást érő piacot láttak, addig a logisztikai oldalon a személyes átvételek erőteljes átterelődése az átadóponti és csomagautomata hálózatok irányába 15%-ot is meghaladó bővülést eredményezett a hazai volumenben – fogalmazott a piackutató. – Amennyiben pedig a külföldi webáruházak import csomagjainak volumenét is figyelembe vesszük, a hazai e-kereskedelmet kiszolgáló logisztikai szereplők csomagvolumene 25% feletti növekedést ért el 2023 első félévében.

A fixpontos kiszállítási módok növekvő népszerűségéhez arra volt szükség, hogy egyre több fogyasztóhoz van elérhető közelségben automata.

Az automatahálózatok fejlesztésének eddigi legaktívabb időszaka volt az elmúlt 12 hónap Magyarországon. Idén szeptemberben a tavaly októberihez képest 45%-kal volt magasabb az üzemelő aktív automaták száma, mostanra meghaladva a 4000 darabot. Bár a növekedés üteme lassult, az elmúlt fél évben is 13%-os volt a hálózatbővülés, csaknem 500 darabos növekedéssel – közölte Csatlós Éva.

Mit hoz a Black Friday és a karácsony?

Az e-kereskedelemben a november és a december a legmozgalmasabb hónap, és ez idén is így lesz. Az elmúlt években a Black Friday az eredeti egy-két napból teljesen átalakult és mára nagyjából az egész novembert lefedő akciós időszakot jelent – mondta el Madar Norbert. – A korábbi évek tendenciái szerint a novemberi forgalom az egész éves fogyasztói költések 14-16%-át teszik ki értékben, idén e sáv aljára várjuk a novemberi forgalmat. A negyedik negyedév átlagosan a teljes éves forgalom 35-38%-át jelenti. Az év végi hajtásban nemcsak a csomagvolumen, hanem a csomagméret is nőhet – tette hozzá.

Címlapkép: Packeta

Ezek is érdekelhetnek

További híreink