Akár az adómorált is javíthatja az eSZJA

Hírek Figyelő
Népszerű az adózók körében az eSZJA portál. A honlap sikerességét jól mutatja, hogy az elmúlt évben csaknem kétmillió alkalommal keresték fel az ügyfelek, s már hetekkel a benyújtási határidő előtt 812 ezren mindenféle változtatás nélkül, 385 ezren pedig csupán csak némi módosítással hagyták jóvá az adóhatóság által elkészített bevallástervezetet.

Az elmúlt évek legismertebb és legsikeresebb elektronikus közigazgatási ügyintézési fejlesztésének tekinthető az eSZJA oldal. A portál használatával csökkent a bevallásra fordított idő, és kényelmesebbé vált ez a korábban sokak által halogatott feladat. A Königsberg Consulting Kft. elemzése szerint akár az adómorált is javíthatja az eSZJA felülete.

Ismeretes, a Nemzeti Adó-és Vámhivatal 2017-ben vállalta át először a magánszemélyektől személyi jövedelemadó bevallásuk elkészítését. A rendszer mára eljutott arra a pontra, hogy az adófizetőknek gyakorlatilag néhány kattintásba kerül csupán évente az adóbevallásuk elfogadása és ugyanígy tudnak nyilatkozni az adójuk egy plusz egy százalékának felajánlásáról is.

A portál sikerességét a számok is igazolják: tavaly már hetekkel a benyújtási határidő előtt 812 ezren mindenféle változtatás nélkül, 385 ezren pedig csupán csak némi módosítással hagyták jóvá a dokumentumot, és összesen csaknem kétmilliószor keresték fel az ügyfelek az eSZJA-portált.

Kész Ákos Tamás a Königsberg Consulting szakértője szerint a portál legnagyobb előnye, hogy komoly terhet vesz le az adózók válláról azzal, hogy az adóhatóság előtölti számukra a bevallások tervezetét. Így csökken az állampolgárok adóbevallás során tapasztalt kognitív leterheltsége, ami egy feladat elvégzéséhez szükséges mentális erőfeszítést jelent. – Az adózók korábban sokáig halogatták, hogy bevallásukat elkészítsék. A kognitív teher csökkentésével azonban sikerült elérni, hogy minimális erőfeszítéssel elvégezzék feladatukat, ez arra ösztönzi őket, hogy a halogatás helyett lépéseket tegyenek – mutatott rá a szakember.

Az adóbevallás kapcsán a legtöbbeket foglalkoztató kérdés vélhetően az, hogy az adott adóévet követően esetleg jogosultak-e valamiféle adójóváírásra vagy éppen ellenkezőleg, további adófizetési kötelezettségük van. Az eSZJA felületén hatásos, hogy már belépéskor ez az információ jelenik meg elsőként, ez a legszembetűnőbb.

A felhasználók sokszor választják a személyes ügyintézést az elektronikus helyett, mert tartanak a hibák elkövetésétől, az eSZJA felülete azonban több megoldást is alkalmaz, hogy csökkentse a hibázás valószínűségét, és hatékonyan segítse a felhasználót. – Az eSZJA példája jól mutatja, hogy egy jól kialakított elektronikus ügyintézési felület miként képes támogatni az ügyfeleket a hatékony és kényelmes ügyintézési folyamatban és hozzájárulni az adott e-ügyintézési csatorna elterjedéséhez – emelte ki Kész Ákos Tamás.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Shutterstock)

Ezek is érdekelhetnek

További híreink