Az elmúlt évek legismertebb és legsikeresebb elektronikus közigazgatási ügyintézési fejlesztésének tekinthető az eSZJA oldal. A portál használatával csökkent a bevallásra fordított idő, és kényelmesebbé vált ez a korábban sokak által halogatott feladat. A Königsberg Consulting Kft. elemzése szerint akár az adómorált is javíthatja az eSZJA felülete.
Ismeretes, a Nemzeti Adó-és Vámhivatal 2017-ben vállalta át először a magánszemélyektől személyi jövedelemadó bevallásuk elkészítését. A rendszer mára eljutott arra a pontra, hogy az adófizetőknek gyakorlatilag néhány kattintásba kerül csupán évente az adóbevallásuk elfogadása és ugyanígy tudnak nyilatkozni az adójuk egy plusz egy százalékának felajánlásáról is.
A portál sikerességét a számok is igazolják: tavaly már hetekkel a benyújtási határidő előtt 812 ezren mindenféle változtatás nélkül, 385 ezren pedig csupán csak némi módosítással hagyták jóvá a dokumentumot, és összesen csaknem kétmilliószor keresték fel az ügyfelek az eSZJA-portált.
Kész Ákos Tamás a Königsberg Consulting szakértője szerint a portál legnagyobb előnye, hogy komoly terhet vesz le az adózók válláról azzal, hogy az adóhatóság előtölti számukra a bevallások tervezetét. Így csökken az állampolgárok adóbevallás során tapasztalt kognitív leterheltsége, ami egy feladat elvégzéséhez szükséges mentális erőfeszítést jelent. – Az adózók korábban sokáig halogatták, hogy bevallásukat elkészítsék. A kognitív teher csökkentésével azonban sikerült elérni, hogy minimális erőfeszítéssel elvégezzék feladatukat, ez arra ösztönzi őket, hogy a halogatás helyett lépéseket tegyenek – mutatott rá a szakember.
Az adóbevallás kapcsán a legtöbbeket foglalkoztató kérdés vélhetően az, hogy az adott adóévet követően esetleg jogosultak-e valamiféle adójóváírásra vagy éppen ellenkezőleg, további adófizetési kötelezettségük van. Az eSZJA felületén hatásos, hogy már belépéskor ez az információ jelenik meg elsőként, ez a legszembetűnőbb.
A felhasználók sokszor választják a személyes ügyintézést az elektronikus helyett, mert tartanak a hibák elkövetésétől, az eSZJA felülete azonban több megoldást is alkalmaz, hogy csökkentse a hibázás valószínűségét, és hatékonyan segítse a felhasználót. – Az eSZJA példája jól mutatja, hogy egy jól kialakított elektronikus ügyintézési felület miként képes támogatni az ügyfeleket a hatékony és kényelmes ügyintézési folyamatban és hozzájárulni az adott e-ügyintézési csatorna elterjedéséhez – emelte ki Kész Ákos Tamás.
Borítókép: Illusztráció (Fotó: Shutterstock)