„Mi ide születtünk, nekünk itt kell élnünk”

Címlap
Balogh Levente, a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. elnöke a társaival az elmúlt idők egyik legnagyobb hazai üzletét ütötte nyélbe azzal, hogy megvásárolta a PepsiCo magyarországi érdekeltségeit.

– Kezdhetnénk a bejelentett gigaüzlettel is, de első a fogyasztó, utána az üzlet. Január elején a Metro Kereskedelmi Kft. minőségi hiba miatt kezdeményezte a szénsavmentes, 0,75 literes, üveges Szentkirályi ásványvíz visszahívását. Mi volt ennek az oka, és milyen következményei lettek?

– A palackozás során technológiai hiba következtében kis darabszámú, pontosan beazonosított tételek esetében fordult elő minőségügyi probléma. Az érintett termékeket kizárólag nagykereskedések számára forgalmaztuk. Az áru nagykereskedőinktől és partnereinktől való visszahívásáról rendelkeztünk.

 – Egy korábbi interjúját olvasva úgy tűnt, mintha kicsit elfáradt volna. Most hogy érzi magát?

– A 90-es évek elején kezdtem el vállalkozni, és a Central European Mineral Water Holding (CEMW) 2015-ben bekövetkezett akvizíciójáig én vittem az ügyeket minden szinten. Ez negyed évszázad. Eléggé leterhelt, hogy a raklap- és címkebeszerzéstől kezdve a leltárokon át egészen a raklapselejtezésig mindent nekem kellett felügyelnem. A napi 10-12 órás operatív munka – bár a hétvégéken nem dolgoztam, szombaton és vasárnap még a telefonomat sem vettem fel – egyszemélyes ügyvezetőként nagyon nagy felelősség is volt, s valóban annyira rányomta a bélyegét a munkámra, hogy már nem tudtam odafigyelni a cég és a brand megfelelő növekedésére. Az akvizíció után váltanom kellett, megtanulni a változással járó új feladatokat. Az pedig eltűnt az életemből, amit előtte 25 évig csináltam. Egészen más aggyal kezdtem el gondolkozni. A multik az azonnali reakcióban rosszabbak, mint a kisebb vállalatok, a nagyon nagy multik pedig nem biztos, hogy már figyelembe veszik az adott piaci igényeket. Azt viszont mindig is tudtam, hogy az operatív irányításban jók. Egy jól működő operatív irányítási rendszerben – mint a miénk – az irányítás is másképp néz ki. Most nem beszélgetés van, hanem irányok és utasítások, amelyeket a menedzsereknek felelősséggel végre kell hajtaniuk. A fő szempont a cég fejlődése.

– Amikor 2015 áprilisában elkezdődött a Szentkirályi Ásványvíz Kft. beolvadása a CEMW-be, ön lett az utóbbi elnöke és kisebbségi tulajdonosa. A többségi a Közép-Európa legnagyobb ásványvíz-palackozóját, a cseh Karlovarské Minerální Vody-csoportot (KMV) is birtokló olasz Pasquale család. Mennyire jöttek be a közös terjeszkedési tervek?

– Három évvel ezelőtt azzal a céllal hoztuk létre a közös vállalatot, hogy a két „ásványvíz-dinasztia” erős regionális családi cégcsoportot hozzon létre. Az együttműködés keretében 2015-ben a CEMW felvásárolta a Kékkúti Ásványvizet a Nestlétől, majd erőteljes gyárfejlesztésbe kezdtünk. Az ez év januárjában bejelentett tranzakció, a PepsiCo érdekeltségeinek a felvásárlása pedig a közös piacépítés újabb fejezetét nyitja meg.

– A Szentkirályi és a Kékkúti 2016 novembere óta működik egy cégben, a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft.-ben, de már az előző évben is 15 milliárd forintos nettó árbevételt értek el együtt, ami 13 százalékos növekedést jelentett a 2014-es eredményekhez képest. Mi történt?

– A bővülés elsősorban a piac növekedésének köszönhető, emellett a Szentkirályi és a Theodora jó pozicionálása segítette mindkét márka egészséges erősödését. Az összeolvadástól kezdve már nem egymás ellen dolgoztak, hanem egymásért, ami sokat jelentett a kereskedelem csataterén. Az eredményekre egyébként az időjárás is hatással van. Az akvizíció évében, 2015-ben volt például minden idők legerősebb nyara, amikor a Szentkirályi vízből is 40-50 millió literrel több fogyott. Ez mennyiségben és profitban egyaránt jelentős bővülést hozott a vállalatnak. Az utóbbi évek meleg nyarai szintén kedveztek nekünk.

 – Hogyan zárta a cég 2017-et?

– Kiemelkedően jó évet zárt a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft., az értékesítés rekordot döntött. A társaság tavaly megközelítőleg 16 millió palackkal több terméket értékesített a magyar piacon, mint a megelőző esztendőben, ezzel eladásait éves szinten 282 millió palackra, árbevételét pedig 900 millió forinttal növelte. Így tovább erősítette vezető pozícióját a hazai ásványvízpiacon, amelyen a részaránya évről évre folyamatosan nő. A 2017. januártól decemberig tartó időszakban a természetes ásványvizek piacán értékben 36,7 százalékos részesedést ért el, ami 53 bázispontos növekedést jelent az előző esztendő azonos időszakához képest.

– Milyen fejlesztések voltak 2015 óta?

– A múlt évben egy új, magas magnéziumtartalmú természetes ásványvíz, a Magnesia forgalmazását kezdtük meg a hazai piacon. Tavasszal pedig Kékkúton átadtuk a 2,6 millió euró értékű beruházásunkat, Magyarország egyik legmodernebb szirupkeverő technológiáját telepítettük oda. Kékkúton állítjuk elő az ízesített termékeinket. Az ízesített víz piaca értékben közel ötöde a teljes ásványvízszektorénak, és évről évre dinamikusan nő a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe szerint. Erre a trendre reagálva vezettük be a Theodora ásványvízalapú ízesített italait, a termékcsaládot minden esztendőben újabb ízekkel tervezzük gyarapítani. Az új termékek alig egy éve vannak a piacon, hozadékuk az idei szezonban várható. Szintén tavaly telepítettünk új vízfogadó állomást Szentkirályon, valamint a kétszeresére, 9500 négyzetméteresre bővítettük az ottani logisztikai központunkat. A fúzió egyértelműen pozitív hozadéka például az új vízfogadó állomás. Az idén a megnövekedett vásárlói igények kiszolgálása érdekében jelentős kapacitásbővítést tervezünk a szentkirályi üzemünkben.

 – Ásványvizet iszik?

– Abszolút. Édesapám mondta, hogy ez az utolsó olyan csomagolt élelmiszer, amely ősi formájánál fogva tartósítószer, adalék- és színezékanyag nélkül jut vissza az emberi szervezetbe. A Szentkirályi ásványvíz 206 méter mélyen található, védett, 2,4 millió éves, jégkorszaki vízadó rétegből érkezik. Lágy, édes, nehéz is utána más, hidrogénes vagy magasabb ásványisó-tartalmú vizet meginni. 

– Pár napja került nyilvánosságra, hogy a KMV, azaz a CEMW másik tulajdonos cége és ön közösen szerzik meg az amerikai PepsiCo magyarországi érdekeltségeit, míg a cseh és szlovák PepsiCo vállalatokat a KMV egyedül vásárolja meg. Az akvizíciót három különböző országban bonyolítják le, ezért projektcégen keresztül valósul meg. Mit lehet tudni a tranzakcióról azon túl, hogy az amerikai társaságnak Csehországban két gyára is van, Magyarországon gyártás nincs, illetve amit a verebek csiripeltek, hogy tavaly a KMV már megszerezte a PepsiCo bolgár érdekeltségeit tömörítő Quadrant Beveragest, s már csak idő kérdése volt a mostani üzlet? Hozzájárult-e a döntéshez, hogy a Coca-Cola HBC Magyarország Közép-Európa legnagyobb gyártóbázisát építi?

– Döntésünket a versenyképességet és a régiós növekedést szem előtt tartva hoztuk meg. A vételárat üzleti titokként kezeljük, de ez nem árkérdés volt elsősorban. Úgy gondolom, hogy a mi társaságunk volt a legmegfelelőbb vevő. Ez nem egy ördögtől való dolog, hiszen Olaszországban például 25 éve a San Benedetto „viszi” a Pepsit ugyanígy. Az említett vásárlások még az illetékes versenyjogi hatóságok jóváhagyására várnak, és reményeink szerint 2018 első fél évében zárulnak le. A vétel nyomán a KMV-vel közös cégünk válik az ásványvizek és alkoholmentes üdítőitalok magyar piacának legnagyobb szereplőjévé. Az új vállalatban meghatározó kisebbségi tulajdonrészem lesz. A mostani tranzakció lebonyolítását a Raiffeisen Bank segítette pénzügyi tanácsadóként, míg a szükséges pénzügyi forrásokat a ČSOB és a Česká spořitelna bankok biztosították. Ez a lépés tehát a piacépítés folytatása. A felvásárlást követően a KMV-csoporthoz kerül kilencszáz alkalmazott, két gyártóbázis, és ezzel a cégcsoport éves forgalma 189 millió dollárral emelkedik. A KMV-csoport tehát 50 százalékos bevételnövekedéssel a régió vezető ásványvíz- és üdítőital-gyártójává válik.

A Szentkirályi szomjoltó autója a Bazilika előtt. A nyári hőség jót tesz az üzletnek

– Elégedett?

– Elégedett azért nem vagyok, egy jó üzletember sosem az, de realista vagyok, s értékelem a jelenlegi helyzetemből adódó lehetőségeket. Édesapám máshogy gondolkodott, mint én. Neki például 60 milliós volt a legnagyobb beruházása, én meg úgy kezdtem a Szentkirályival, hogy 1,6 milliárd forintos beruházást indítottam el. Mások voltak tehát a léptékek, de vele azért szakmai szinten meg tudtam beszélni a dolgokat, amíg élt, még azt követően is, hogy kivonult az iparból. A közös gondolkodást most a nagyobb céges háttér biztosítja. Abban azonban már biztos vagyok: a Szentkirályi márkának ez volt a legjobb döntés ahhoz, hogy felkerüljön Európa ásványvíztérképére. Az unióban az első négy ország között vagyunk az egy főre jutó éves ásványvízfogyasztásban, amely a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség 2017-es adatai szerint 125 liter volt. Úgy érzem tehát, hogy ami a feladatom volt, teljesítettem. Mivel sportoló voltam, ezt ahhoz tudom hasonlítani, hogy egy gyereket beíratnak a szülei hatévesen sportolni, s ez a gyerek 18 éves korára felnőtt válogatott lesz. Onnantól már rajta múlik, hogy válogatottként Európa-, világ- vagy olimpiai bajnokká válik. Én azt a feladatomat teljesítettem, hogy válogatott szintre fejlesztettem a Szentkirályit, így ez a víz már megfelelő erővel tudja magát képviselni Európában. A minőségi élelmiszert előállító vállalatok között szerepelni érték.

 – Élhetne másutt, de nem ment el. Szereti ezt az országot?

– Alapvetően szeretem. Szerintem akkor érzi azt egy ember, hogy másutt jobb lenne élnie, amikor sikertelen, amikor nem úgy jönnek ki a dolgai, ahogy szeretné. Szóval én nem hiszek abban, hogy valaki elmegy és ott majd csinál valamit. Az egy másik történet. Úgy vagyok ezzel, hogy mi ide születtünk, nekünk itt kell élnünk. „Itt élned, halnod kell!” – fogalmazták meg már sokkal szebben ezt.

NÉVJEGY

1969. március 28-án született Kecskeméten. Az érettségit a nagykőrösi élelmiszeripari szakközépiskolában tette le, majd a Kertészeti Egyetem kihelyezett  élelmiszertechnológia szakán tanult. Élelmiszer-technológusi és marketing-közgazdász végzettsége van.

Saját cégének a megalapítása előtt ver-
senyszerűen cselgáncsozott, 18-szoros országos kupagyőztes, egyszeres magyar bajnok.

Mindig világos volt a számára, hogy egyszer ő veszi át az édesapja, néhai Balogh Sándor által alapított családi vállalkozás, a Vitapress Kft. irányítását. Az ásványvíz felfedezése is édesapja nevéhez köthető, aki Szentkirályon – ahol a szörp és üdítő gyártásával foglalkozó családi vállalkozás működött – kutat fúratott. A kitermelt ásványvizet 1993-tól a Vitapress Kft. palackozta és forgalmazta. Balogh Levente 2003-ban alapította meg a Szentkirályi Ásványvíz Kft.-t, 2004-ben pedig a legszigorúbb szabályok szerint ítélő szakmai bírák döntése alapján a világ legjobb ásványvize lett a termékük: a szénsavmentes kategóriában elnyerte a párizsi AquaExpo Eauscar-díját.

A Szentkirályi Ásványvíz Kft. 2015 áprilisától olvadt be a Central Europe Mineral Water Holdingba (CEMW), amely az olasz Pasquale család tulajdonában lévő Karlovarské Minerální Vody (KMV)-csoport és Balogh Levente közös vállalataként alakult. A piacvezető Szentkirályi Ásványvíz Kft. mellett a CEMW tulajdonába került, majd a Szentkirályival egyesült az egyik leg-tradicionálisabb magyar ásványvizes cég, a Kékkúti Ásványvíz Zrt. is, a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft.-ben. Balogh Levente a CEMW Holding és a Szentkirályi-Kékkúti Ásványvíz Kft. elnöke, vezeti a Vitapress Kft.-t s ingatlanfejlesztéssel is foglalkozik.

Jelenleg feleségével Budapesten él. Korábbi házasságából három lánya született. A legnagyobb Londonban tanul nemzetközi kapcsolatokat, a kisebb gyermekei itthon járnak közép-, illetve általános iskolába.