Adategyeztetés: erős lett a hajrá

Címlap
A határidő lejárta előtt másfél héttel sem álltak túl jól az adategyeztetésekkel a pénzügyi szolgáltatók. Bár az egyeztetés elmulasztása az érintett számlák részleges zárolásával jár, káosztól nem kell tartani.

SZABÁLYOZÁS

A lapzártánkkor rendelkezésre álló adatok szerint egymillió magánszemély és félmillió cég bankszámlája állhat le a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni törvény (Pmt.) június 26-án lejáró adategyeztetési kötelezettségének elmulasztása miatt. A Figyelő e heti számának megjelenésétől számítva mindössze négy munkanapjuk lesz azoknak, akik még nem végezték el a banki adategyeztetést, hogy ezt a lehető leggyorsabban megtegyék. Ellenkező esetben június 27-én nulla óra egy perctől a törvény előírásai szerint a pénzügyi szolgáltatók nem mérlegelhetnek: kötelesek lesznek zárolni azokat az ügyfélszámlákat, ahol nem történt meg a kétéves törvény szerinti átvilágítás, legyen szó cégekről, intézményekről vagy magánszemélyekről.

Volt ugyan rá két év – és közel 8,5 millió banki ügyfél-átvilágítás meg is történt az új szabályok szerint –, de a nagy kérdést az a mintegy másfél millió számlavezető ügyfél jelenti, akik lapzártánkig sem lettek azonosítva. Az utóbbi napokban pedig folyik is az egymásra mutogatás: a nagypolitika, köztük a Fidesz felszólította a bankokat és a bankszövetséget, hogy miért nem tájékoztattak alaposabban, intenzívebben. A hitelintézetek a sajtón keresztül üzentek vissza: tájékoztattak ők, csak az ügyfelek nem eléggé aktívak.

Az utolsó napok fióki sorállásai nyomán persze joggal merül fel a kérdés, hogy miért nem lehet módosítani a jogszabályban szereplő határidőt: kevés bosszantóbb élmény van ugyanis annál, ha az ember nem fér hozzá a pénzéhez. A halasztáshoz viszont – ha ennek a lehetősége komolyan fel is merült egyáltalán – már nincs elég idő, tehát az ügyfeleknek az eredeti feltételrendszerhez kell alkalmazkodniuk. 

A Figyelő kérdésére a pénzügyi felügyeleti funkciót ellátó Magyar Nemzeti Banktól (MNB) érkezett válasz sem tartalmaz az esetleges halasztásra való utalást, pedig kifejezetten rákérdeztünk egy ilyen eshetőségre. Így az adategyeztetés elmulasztásakor a pénzügyi szolgáltatók június 26. után kénytelenek lesznek megtagadni a tranzakciókat. Ebben az esetben se átutalni, se kártyával fizetni, se automatából pénzt felvenni nem lehet majd, ameddig a teljes körű információk nem állnak a szolgáltatók rendelkezésére. A befizetéseket, csoportos beszedéseket ugyanakkor nem érinti a blokkolás.

A jegybank Figyelőhöz eljuttatott válasza szerint a Magyar Nemzeti Bank és a Pénzügyminisztérium tavaly októberben közleményben emlékeztetett arra, hogy az ügyfelek a még hiányzó, szükséges okmánymásolatokat és nyilatkozatot nemcsak hitelintézetük személyes felkeresésével, de akár postán is beadhatják. Ezen túl több hitelintézetnél már lehetőség van arra is – tették hozzá az MNB-nél –, hogy az ügyfelek az illetékes banki ügyintézővel való élő – kamerás és mikrofonos számítógép vagy mobiltelefon segítségével történő – videókapcsolat révén tegyenek eleget a teljes körű ügyfél-átvilágításnak. 

Mindezen felül az MNB idén januártól életbe lépett pénzmosás-megelőzési rendelete lehetővé teszi a nyilatkozatok netbankon való beküldésének lehetőségét is, ennek részletes igénybevételi lehetőségéről a pénzügyi intézmények adnak tájékoztatást az ügyfeleknek. A jegybank ugyanakkor emlékeztetett rá: ha a nem teljesítő ügyfelek június 27-től nem tudnak újabb ügyleteket kezdeményezni, pénzügyi szolgáltatójuknál jelentkezve az ügyfél-átvilágítás elvégzése után ezt újra megtehetik majd.

A múlt héten újabb közleményt tett közzé a téma kapcsán a Magyar Bankszövetség is, amelyben felhívták a figyelmet: az adategyeztetési kötelezettség a lakossági ügyfeleknél most csak és kizárólag azokra vonatkozik, akik 2017 júniusa előtt (tehát több mint 2 évvel ezelőtt) nyitották az adott bankszámlát, és bankjuk még nem rendelkezik a személyazonosságukat és lakcímüket igazoló érvényes okmányaik másolatával, esetleg változás következett be személyi adataikban, vagy kiemelt közszereplőnek (illetve közeli hozzátartozójának) minősülhetnek. A lakossági ügyfelek többsége – tette hozzá a szervezet – azért nem kapott a bankjától külön értesítést, mert vele minden rendben, nincs teendője, a szolgáltatások zavartalanul a rendelkezésére állnak június 26-a után is. A vállalati ügyfeleknél viszont a kötelezettség mindenkit érint. Minden vállalkozásnak, így azoknak is, amelyek az elmúlt években már tettek tényleges tulajdonosi nyilatkozatot, most újabb és részletesebb adatokat kell megadniuk (így például a tulajdoni arányokat és minőséget), valamint a tulajdonosok, vállalatirányítók kiemelt közszereplői státuszáról is nyilatkozniuk kell. A bankszövetségnél kiemelték: a hitelintézetek honlapjai részletes információkat tartalmaznak az adategyeztetés lehetséges módjairól, csatornáiról, a bankszektor dolgozói pedig most is minden érintett lakossági és vállalati ügyfelet segítenek abban, hogy a jogszabályi kötelezettségnek meg tudjanak felelni, és a banki szolgáltatásokat igénybe tudják venni.

A Figyelőnek nyilatkozó hitelintézetek a szokásosnál jóval nagyobb ügyfélforgalomról számoltak be. „A június 26-i határidő közeledtével ügyfeleink egyre nagyobb számban tesznek eleget adategyeztetési kötelezettségüknek” – nyilatkozták megkeresésünkre az MKB Banknál. Hozzátették: a hitelintézet mindent megtesz annak érdekében, hogy a törvény által megjelölt határidőig minden érintett ügyfelével kapcsolatosan elvégezze a törvényben meghatározott feladatokat. „2019. június 12-e és július 10-e között az MKB Bank egyes fiókjai hosszabbított nyitvatartással állnak az ügyfelek rendelkezésére: a torlódások elkerülése céljából javasoljuk az elektronikus csatorna, valamint a postai út lehetőségének igénybevételét, amely az ügyfeleknek is sokkal komfortosabb” – tudatta a pénzügyi szolgáltató.  

„Napról napra csökken azoknak az ügyfeleknek az aránya, akik még nem tettek eleget újraazonosítási kötelezettségüknek. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy lehetőség szerint minden ügyfelünket elérjük, és a törvényi határidőig sikeresen újraazonosítsuk” – tájékoztattak a K&H Banknál, ahol szintén a szokásosnál intenzívebb forgalomról számoltak be. Hozzátették: folyamatosan tájékoztatják az érintett ügyfeleket a határidő lejártáról, hogy lehetőség szerint mindenkinél el tudják végezni a szükséges adategyeztetést.

Annak ellenére, hogy nagy a sorállás, és sokan tényleg az utolsó pillanatokra hagyják az adategyeztetés elvégzését, a határidő lejárta után sem kell káosztól tartani – mint ahogy ezt többen is jövendölték az elmúlt napokban. A 9,6 millió magán- és közel egymillió céges számla közül ugyanis vélhetően csak azoknál nem kerül sor az azonosításra, amelyeket nem vagy csak ritkábban használnak tulajdonosaik. Ennek megfelelően inkább azzal lehet számolni, hogy a határidő lejártát követő néhány hétben marad a szokottnál jóval erősebb forgalom a szolgáltatóknál – azok miatt, akik későn, esetleg épp egy meghiúsult tranzakció miatt kaptak észbe –, de szélsőséges helyzetekre számítani semmiképp sem indokolt.  

 

Birkózás a tömeggel

A megnövekedett ügyfélforgalomra vonatkozó beszámolókat a saját tapasztalataink is alátámasztották. Egy budapesti bevásárlóközpont nagy bankfiókjában már az ajtón A4-es lapra nyomtatott szöveg tájékoztat: tűzvédelmi okokból bezárhatjuk a bankfiókot, ha az ügyfelek létszáma egy bizonyos szintet meghalad. 

Betérve sem jobb a helyzet: sok szék van, de szinte mindegyik foglalt, pedig a szokásos reggeli őrület régen lement, 12 óra körül vagyunk, és már a nyári iskolai szünet is érezhető a főváros útjainak enyhébb forgalmán. Jó pont, hogy a zsúfolt fiókban határozottan elkurjantja magát az információs pultnál dolgozó hölgy: Ki jött adategyeztetésre? A várakozók többsége felpattan, és már nyújtja is a személyijét és a lakcímkártyáját. Pár perc, és kész, nyugtat meg a hölgy, majd elvonul fénymásolni. Így tényleg gyorsabb – gondolom. De nem lesz igazam, mert én a nehéz eset vagyok: nekem a céges számlám is ott van. No ez már keményebb dió: a személyes ügyintézőm, aki mindig készséges, most öt hét alatt két háromszavas választ küldött, mire kiderült: sajnos mégis be kell mennem. Bár bementem, de fél óra után el kellett jönnöm: a közel 20 pultos bankfiókban csak ő foglalkozik céges ügyekkel, és akkor már – bár még 3,5 órát nyitva volt a bank – nem tudott fogadni, vissza kell menjek másnap. Visszamegyek, de megfogadom, a jövőben véletlenül sem nyitok semmilyen további számlát, nem igényelek kártyát, és csak akkor megyek bank közelébe, ha nagyon-nagyon muszáj.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink