Versenyképesség javításra koncentrál a MÁV

Való Világ
Kevés az esélye a MÁV-nak a versenyképességre, ha a viszonylatainak a jelentős részén nagyon hosszú a menetideje. A következő időszakban a vasúttársaság szeretné felgyorsítani a járatait, a jelenlegi 82 után négy-ötszáz kilométer hosszan lehet majd 160-nal menni.

GYORSULÁS

Nehéz úgy beszélni a MÁV versenyképességéről a közösségi közlekedésben, ha a viszonylatok menetideje nem veszi fel a versenyt az autókéval. Ma valamivel több mint nyolcvan kilométernyi sínpályán lehet 160 kilométer/órás sebességgel közlekedni (ennek túlnyomó része Budapest és Bécs között, magyar területen vezet), ám Homolya Róbert, a vasúttársaság elnök-vezérigazgatója szerint 2022-re négy-ötszáz kilométer lesz az igazán gyorsan vasutazható szakaszok hosszúsága. Ettől kezdve lehet beszélni versenyképességről. A MÁV elkészített egy javaslattervet a kormánynak, amely tartalmazza a következő ötéves vasútfejlesztési igényeket. Homolya úgy véli, ha azok teljesülnek, a következő tizenöt évben gond nélkül versenyben maradnak.

 

A vasút nem olcsó

Nagy kérdés persze, hogy jut-e pénz a vasút korszerűsítésére, ugyanis az elnök-vezérigazgató szerint a rendszerváltást követő évtizedekben a fejlesztések nem az utasok számára kézzelfogható irányba mutattak. Emiatt most egyszerre hatalmas összeget kellene elkölteni a versenyképességre – a szakember ezermilliárdos nagyságrendről beszélt. Elég csak arra gondolni, hogy egy modern vasúti kocsi beszerzési értéke 800 millió forint körül van. Az igényekhez mérten az egyszerre történő beszerzésük 150-180 milliárdot igényelne. Többek között ezért is döntöttek arról, hogy a vasúti kocsik javítására kialakított gyártóbázist bízzák meg a piacon fellelhető modern, új alkatrészekből való összeszereléssel. Így a vagonok bekerülési értéke a felére csökkenthető, illetve a gyártóbázis folyamatosan állítja elő a kocsikat, elporlasztva a költségeket. Jóllehet volt némi fennakadás emiatt, de Homolya szerint már megoldották a problémát, és jól elkülönítették a gyártást a javítástól.

 

Haladnak a saját gyártással

Ma már a MÁV vezetése is úgy látja, hogy a javítóműhely gyártóbázissá alakítása nem ment olajozottan, de a hibát kiküszöbölve a nyár közepére a bázis már húsz saját gyártású szerelvénnyel büszkélkedhet. (Jelenleg tizenöt fut a síneken.) A kormány tervei szerint 210 saját gyártású, úgynevezett IC+ kocsit állítanának elő a következő esztendőkben. Az ütemterv alapján a jövő év végére hetven ilyen kocsija lesz a vasúttársaságnak. Az elképzelések szerint ezeket nem szórnák szét teljesen, a fontosabb és nagy forgalmú viszonylatokon együtt tartanák őket. Új mozdonyokat nem tervez vásárolni a MÁV, a meglévők egyelőre elégnek tűnnek a rövid távú tervek megvalósításához. Ám a jövőre vonatkozóan szükség lesz újakra, így a kormányzat számára készült javaslatban további 40-45 mozdony beszerzése szerepel.

 

Borítófotó: Felgyorsulhatnak a következő években. Jövőre 70 IC+ kocsi állhat rendelkezésre

Ezek is érdekelhetnek

További anyagaink