Újra itt a hazai Piros Mogyorós!

Való Világ
Sokunk gyerekkori élménye, emléke a Piros Mogyorós, amely ízig-vérig hazai csokoládé. A hányattatott sorsú, négy éve nem gyártott igazi „szerelemmárkát” most egy magyar, az édesiparban két évtizedes kereskedelmi tapasztalatot szerzett vállalkozás éleszti újra. Szabó Györggyel, a P. O. P. Kft. tulajdonostársával és ügyvezetőjével beszélgettünk.

– Én személy szerint édesszájú vagyok, de azt tapasztaltam, hogy nemcsak a magamfajta, hanem más is hiányolja a boltokból a Piros Mogyorós márkát. Mikor indult újra a projekt?

– Ez év novemberének elején, a karácsonyi édességszezonra jutottunk el odáig, hogy ismét a boltokba kerülhetett a Piros Mogyorós. Ma már elértük, hogy a független üzletek döntő hányadában, az Auchan- és a SPAR-láncban, valamint a Mol és az OMV benzinkútshopjaiban országosan is lehet kapni a legendás édességet. Nemcsak hogy visszahoztuk a piacra a kétféle klasszikus, tej- és étcsokoládés táblás terméket, hanem beltartalmilag is törekedtünk arra, hogy a magyar fogyasztó egy igazán magas színvonalú árucikket vásárolhasson meg újra. Ugyanezen elvek alapján fejlesztettünk ki kétféle szeletes, valamint egy 250 grammos nagy táblás produktumot. Az Auchan hipermarketekben az idei szezonban leteszteltük, hogy a vásárlók miként fogadják a szezonáru-kínálatunkat: vagyis a szaloncukrunkat és a Mikulás-figuránkat. Bátran mondhatom, hogy a várakozásainkat visszaigazolta a termék fogadtatása és forgalma. Kicsit elkalandoztunk a mogyorókrémek világába is, ezeket Olaszországban gyártatjuk, rendkívül jó minőségben.

– Mikor tűnt el a márka a hazai kínálatból?

– A Mondelez Hungária nemzetközi vállalat 2014 végéig gyártotta ezeket az édességeket.

– Miért szüntették be a gyártást?

– Hosszú a történet, de röviden összefoglalható. A kilencvenes évek elején a Budapesti Édesipari Vállalatot három nagy nemzetközi gyártó privatizálta, és a különböző márkák különböző cégekhez kerültek. A Piros Mogyoróst a Mondelez Hungária szerezte meg, azonban 2014 végén a márka tulajdonosa úgy döntött, hogy leállítja a gyártást.

– Önök mint egy kis-közepes hazai kereskedőcég, hogyan kapcsolódtak be a történetbe?

– Mi lassan két évtizede kezdtünk el dolgozni a Mondelez Hungária Kft.-nek. Egy jól működő kereskedelmi hálózatot építettünk ki közösen, amellyel kis, független, egyetlen nagy lánchoz sem tartozó üzleteket országosan lefedve látunk el. Így a gyártó azonos módon tud megjelenni és kommunikálni a fogyasztói felé ebben a boltkörben. Olyan termékek forgalmazását végezzük, mint a Milka, a Sport Szelet, a Győri keksz és a Negro cukorka.

– Milyen irányokban bővítették azóta a tevékenységeket?

– Több irányban tudtunk fejlődni, 2006 óta vagyunk a Mondelez Österreich magyarországi disztribútora. Ez azt jelenti, hogy olyan termékeket, mint például a Suchard, egyes Milka szeletes csokoládék és kekszek, amelyek a Mondelez Hungária kínálatában nem szerepelnek, mi importálunk és forgalmazunk Magyarországon. Ennek eredményeként jó néhány hazai és multilánccal kerültünk kapcsolatba.

– Hogyan jött a képbe a Piros Mogyorós? 

– A gyártás megszűnése után két évvel jeleztük, hogy szeretnénk megvenni a márkajogokat, s szerencsére a magyar és a svájci központ egyaránt nyitott volt az ötletünkre. Jogi szempontból ez év elején nyílt meg annak a lehetősége, hogy átvegyük a márkát. Így megszületett a megállapodás, miszerint visszahozhatjuk a piacra a terméket az ikonikus Piros Mogyorós brand alatt.

– Miért nem gördült akadály e terv elé?

– Ennek az az oka, hogy a Mondelez Hungária számára szintén fontos, hogy a P. O. P. Kft. sikeresen és stabilan működjön, így biztosítva hosszú távon az együttműködésünk fennmaradását.

– Miként lehetséges, hogy ilyen rövid idő alatt piacra került a produktum, lényegében a semmiből?

– Egyrészt sikerült egy száz százalékban hazai tulajdonú és kilencven százalékban magyar munkaerőt foglalkoztató gyártót találnunk a Kárpát-medencében, közelebbről a Vajdaságban. Egy fél évszázados hagyományokkal rendelkező, igen jó minőséget biztosító családi vállalkozásról van szó. Ez mindkettőnk számára óriási feladat és kihívás volt, mind finanszírozási, mind kapacitásépítési szempontból.

– Hogyan valósult meg a finanszírozás?

– A finanszírozást teljes mértékben önerőből valósítottuk meg, mindenféle támogatás nélkül. Bővítettük a gyártósor-kapacitást, hogy a minőséget és a csomagolást a lehető legmagasabb szinten tudjuk tartani, valamint a későbbiekben minél több csokoládépiaci szegmensbe be tudjunk lépni. Így képesek vagyunk és leszünk legalább ugyanazt a színvonalat biztosítani, amelyet a fogyasztók a globális márkáktól megszoktak, sőt el is várnak. Ugyanakkor mi egy kis-közepes cég vagyunk, és egy ilyen összetett projekt még akkor is nagyon nagy szervezést igényel, ha amúgy az ágazatban jelentős tapasztalataink vannak, és országos lefedettségű disztribúciós hálózattal rendelkezünk.

– Azért a mogyoróval nem egyszerű, igaz?

– Így van. E csonthéjas minőségének a biztosítása kulcsfontosságú. A mogyorót a természettől kapjuk, így az íze nem mindig ugyanolyan. Még ha a legjobb minőséget vesszük, akkor is könnyedén előfordul, hogy a sok millió szemben találunk néhány más ízűt. Nagy hangsúlyt fektettünk a beszállító kiválasztására. Nem mindegy, hogy ki milyen minőségben képes a nyers mogyoró feldolgozására, mivel ez egy nagyon komoly szakértelmet igénylő folyamat a tisztítástól a pörkölésig, és a szemek mérete szintén figyelembe veendő. Természetesen fontos a mogyoró világpiaci ára is, amely igen jelentősen képes ingadozni. Most egy jobb időszakot élünk, így a termék olyan áron kerülhet a fogyasztókhoz, amely még széles körben megfizethető, egyúttal a minőség is a legmagasabb szintű.

– A minőség mellett a márka szintén fontos, nem?

– Természetesen maga a márkaépítés is nagyon lényeges. Jelenleg egy professzionális kommunikációs és marketingügynökséggel dolgozunk a brand pozicionálásán és további megerősítésén. Úgy gondolom, a megfelelő kommunikációs csatornák megválasztása nagy feladat lesz, mert jól el kell találnunk, hogy ki felé és milyen csatornákon keresztül kommunikáljunk. Magával a márkanévvel már könnyebb dolgunk van.

– Miért látja így?

– Mielőtt még megszerveztük volna a gyártást, egy igen alapos, 1200 fős, országos reprezentatív mintára kiterjedő piackutatást végeztettünk el egy neves céggel. Az adatok azt mutatták, hogy a Piros Mogyorós egy igazán szerethető márka (úgynevezett lovemark). A teljes lakosság körében 92 százalékos az ismertsége! Sőt arra a kérdésre, amely a vásárlási hajlandóságot firtatta – „egész biztosan igen” és „inkább igen” –, a válaszadók 79 százalékban nyilatkoztak kedvezően.

– A forgalmazás jóformán csak néhány hete tart. Az első adatok visszaigazolják az optimizmusát?

– Igen, az elvárásaink beigazolódni látszanak. Eddig rengeteg pozitív visszajelzést kaptunk mind a fogyasztóktól, mind a kereskedő partnereinktől. A legfontosabb momentum egy termék bevezetésénél, hogy a vevő az első vásárlást követően továbbra is hajlandó legyen megvenni az árut. Ez a folyamat most igazolva látszik.

– Ez nagyon jó, igazi magyar siker-sztorinak tűnik. Mik a jövőbeli tervek?

– A termékek elérhetőségének a javítása kulcskérdés. Szerencsére a tapasztalataink és a kiterjedt disztribúciós csatornáink ebben sokat segítenek. A célunk az, hogy a Piros Mogyorós minden formában újra a magyar családok százezreinek, millióinak az asztalára kerüljön vissza.

 

NÉVJEGY 

51 éves, nős, a P. O. P. Kft. ügyvezető tulajdonosa 

1991 óta olyan cégeknél szerzett tapasztalatot különböző értékesítési területeken, mint a MasterFoods, a Heinz vagy a Sága Foods  

1999-ben önálló vállalatot alapított, amely a mai napig a Mondelez Hungária egyik kiemelt kereskedelmi partnere 

Szabadidejét kerékpározással, vitorlázással, téli sportokkal tölti

 

Fotós: Kőhalmi Péter

Ezek is érdekelhetnek

További híreink