A limitált kiadású sportcipőkből általában két kör szedi meg magát a legjobban: egyrészt a gyártók, akik csillagászati áron kínálják a ritka cikkeket, másrészt azok a fifikás vevők, akik csak azért vásárolnak be ezekből a surranókból, hogy azokat később, a készlet kifogyása után többszörös értéken adják el a neten.
Az Egyesült Államokban az utóbbi pár évben ehhez a két csoporthoz csatlakoztak azok a hivatalos viszonteladók, akik kifejezetten a ritka sportcipőkre specializálódtak. Csak hogy képet kapjunk arról, milyen árréssel dolgoznak: New Yorkban a Stadium Goods nevű bolt azt a Nike Jordan 1-es lábbelit, amely eredetileg 190 dollárt kóstált, 2750-ért (több mint 720 ezer forintért) kínálja. És ez még az olcsóbb darabok egyike: vannak cipők, amelyeket 10 ezer dollár felett árulnak.
A cég társalapítója, John McPheters szerint ahhoz, hogy a hasonló vállalatok el tudják tartani magukat, szükség volt egy trendfordulóra: az a szerencséjük, hogy a férfiak körében már van egy folyamatosan bővülő réteg, amelyik hajlandó komoly összegeket költeni a divatra. Mivel a várakozások szerint a mindössze hároméves Stadium Goodsra szép jövő vár, egy sor befektető is megjelent a társaságban: köztük találjuk a Forerunner Venturest és az egyik legnagyobb európai luxusmárkát, az LVMH-t is.
Mivel a méregdrága sportcipőkben rengeteg pénz van, a konkurensek száma is egyre gyarapodik. A Goat és a StockX például a neten értékesít, de úgy, hogy minden egyes árut az eladás előtt alaposan megvizsgál és hitelesít. Garanciát vállalnak rá, hogy a cipők nem hamisítványok. Merthogy ennek a szektornak ez az egyik hátulütője: előfordul, hogy a vevők több ezer dollárt költenek kínai másolatokra.
Arról, hogy a piac mérete pontosan mekkora, megoszlanak a vélemények. Az biztos, hogy Amerikában a teljes sportcipőágazat 38 milliárd dollárt tesz ki. Ebből a limitált áruk viszonteladása egyes becslések szerint egymilliárdos szeletet hasít ki, de Matt Powell úgy véli, a piac túlértékelt. Az NPD Group elemzője a New York Timesnak azt mondta: a 300-500 millió dolláros érték reálisabb.
Borítófotó: Az Air Jordan 1 reklámja. Az amerikai viszonteladóknál majdnem 1 millió forintot kóstál