ÚJ SZABÁLYOZÁS
A júliustól előírt online adatszolgáltatás a NAV-hoz beköthető szám-lá-zó-prog-ra-mot használó vállalkozásoknak semmilyen pluszterhet nem jelent: a szoftverek automatikusan küldik meg a szükséges információkat. A programok informatikai átalakításához az adóhivatal minden segítséget megad és megadott. Tavaly óta rendszeresek az egyeztetések a hatóság szakemberei és a fejlesztéssel érintett piaci szereplők között. Az új szisztéma bevezetése a bürokráciacsökkentésben is előrelépést jelent: a számla kiállítójánál ugyanis kiváltja a belföldi összesítő jelentést, sőt a vállalkozások adatszolgáltatással érintett számlái is lekérdezhetők lesznek. Ezeken túlmenően a friss szabályozás megteremti az áfabevallások adóhivatali kiajánlásának jövőbeli lehetőségét.
FEHÉRÍTŐ HATÁS
Ahogy arról a Figyelőnek korábban adott interjújában Izer Norbert adóügyekért felelős államtitkár is nyilatkozott, a július 1-jétől kötelező érvényű online számlaadat-szolgáltatás egy következő lépés a gazdaság kifehérítésében. A hazai online pénztárgépes struktúra és a közúti elektronikus ellenőrzés rendszere nemcsak hogy százmilliárdos bevételt hozott az államkasszának, de a magyar megoldásokat több ország is tanulmányozta, sőt átvette. Az új számlarendszer tehát a csalárd cégek kiszűrésével nemcsak védi a tisztességes vállalkozókat és az államkassza bevételét, hanem a vállalatok adminisztrációs terheit is jelentősen csökkenti. A rendelkezés értelmében természetesen a kézzel kiállított számlák adatait szintén továbbítani kell. Ilyenkor, ha az áfa összege legalább félmillió forint, legkésőbb a kiállítás utáni napon, ha ennél kisebb, akkor öt napon belül kell a szükséges információkat rögzítenie az adózónak egy erre a célra létrehozott weboldalon. Az adatszolgáltatás ezáltal tehát többletterhet jelent, hiszen így a szóban forgó műveletet értelemszerűen nem egy program végzi el. Az érintetteknek emiatt érdemes átállni a számlázóprogramok használatára.
SOKAN FELKÉSZÜLTEK
Az eNet kétszáz mikro-, kis- és középvállalkozás megkérdezésével végzett felmérésének az eredménye szerint a 250 fő alatti vállalkozások 79 százaléka már a múlt év végén tudott arról, hogy 2018. július 1-jétől bizonyos feltételek teljesülése esetén online adatszolgáltatás lesz szükséges a NAV felé.
Ha egy cég az online szám-lá-zó-prog-ra-mok között keresgél, az mindenesetre fontos, hogy azokat részesítse előnyben, amelyek képesek megfelelni az adóhatóság elvárásainak. „A vállalatvezetőkkel történt interjúk tanúsága szerint a számlázók használata a kicsik és a nagyok életét egyaránt megkönnyíti: már évi néhány számlától nagy segítség, ha az online megoldás a begépelésre reagálva automatikusan felkínálja a partnercég pontos nevét, adatait, adószámát. Ez jelentősen csökkenti a hibák lehetőségét” – foglalta össze Pintér Róbert kutatásvezető.
Az e-számla Magyarországon viszony-lag új megoldás, amelyet jelenleg a mik-ro-, kis- és középvállalkozások közel nyolcada (12 százalékuk) használ az eNet felmérése szerint. A NAV-kötelezettség előreláthatólag ennek az aránynak a növekedését is magával hozza majd. „Noha a kötelező adattovábbítás a legtöbb megoldás integráns része, van olyan feladat, amelyet az adózónak magának kell elvégeznie” – figyelmeztet Katona Andrea, a T-Systems által forgalmazott Billzone.eu termékmenedzsere. Ilyen például a regisztráció a NAV weboldalán, vagy az ennek során megkapott adatok feltüntetése az online program cégadatokat tartalmazó felületén. Bizonyos vállalatméretnél (a 250 fő alatti munkavállalói létszámú társaságok esetében) a számlázás jellemzően nem napi szintű tevékenység: minden harmadik cégre igaz, hogy éves szinten nem állít ki ötvennél több számlát.
LEKÉRDEZÉSEK
A Budapest Party Service Kft.-nél, ahol a már előzőleg is használt Novitax szoftver eleve kompatibilis volt az új elvárásokkal, úgy fogalmaztak: a programjuk a „NAV-hoz bekötött”. Joó Máriusz, a társaság gazdasági igazgatója elmondta: „Szokatlan lesz, hogy az adóhatóság hamarabb kap információt a részünkre kiállított számlákról, mint mi magunk. Ezért vállalatirányítási rendszerünk segítségével automatikus és rendszeres lekérdezésekkel tervezünk élni a NAV irányába, hogy közel valós idejű információkkal dolgozhassunk.”
A szakember inkább a bevezetés kezdeti szakaszában számít technikai-informatikai fennakadásokra, elsősorban az induló országos szisztéma oldaláról. Joó Máriusz szerint az új követelményrendszerrel Magyarország az európai élmezőnybe lép. „Az üzleti adminisztrációban is zajló online forradalomra úgy reagálunk, hogy ne csak a jogszabályok diktálta minimumnak feleljünk meg, hanem a lehető legszélesebb körben szeretnénk kiterjeszteni az online számlák alkalmazását: például szállítóinktól elvárnánk, hogy számláikat olyan digitális formában küldjék meg nekünk, amelynek az adatállománya minimális manualitás mellett folyatható tovább iktató-, könyvelési, áruforgalmi rendszereinkbe és banki szoftverünkbe” – árulta el a gazdasági igazgató.
Az Auchannál is úgy nyilatkoztak, hogy mivel az online rendszerbe való bekötés hatósági szándéka régóta ismert volt, ezért időben és nehézség nélkül felkészültek: saját szoftverrel és külső partnerrel. A kezdeti időszakban ők is pontosításokra számítanak. Mint mondták, általánosságban a szabályozás meglátásuk szerint is segíti a gazdasági folyamatok átláthatóságát.
A SZANKCIÓKRÓL
Egyelőre kevés szó esik a kiszabható büntetésekről az online számlák ügyében. Érdemes azonban észben tartani, hogy már egyetlenegy nagyobb értékű számla esetében is fennáll az adatszolgáltatás kötelezettsége. Abban az esetben, ha a cég ilyenkor nem küld adatot a NAV-nak, a mulasztási bírság akár az ötszázezer forintot is elérheti – számlánként! A regisztráció június 18-án indult, az adatszolgáltatási felületet pedig július elsején kapcsolták be. Nincs próbaidő, már az első naptól kiszabható a bírság, ha elmarad a kötelezettség teljesítése. Az adóhivatal ugyanakkor méltányosságot ígért azon hiányosságok szankcionálásánál, ahol a cég már tett lépéseket a felkészülés érdekében.