Tesla-titkok terítéken

Való Világ
Megint kikotyogta cége titkait, ráadásul újra csúsztatott Elon Musk a Twitteren. Erősen felfelé kerekített egy számot a Tesla-gyár várható termeléséről, mi több, az amerikai tőzsdefelügyelet korábbi tiltása ellenére cselekedett.

ELMESZELIK ELON MUSKOT?

Már megint a „fenegyerek”, igen, Elon Musk volt az, aki a friss hírek közt újra felbukkant pár napja. A Tesla alapítója ismét az Egyesült Államok tőzsdefelügyeletének a célkeresztjébe került egy újabb Twitter-üzenetével. Bár tavaly ősszel már elmeszelték, s három évre a cég igazgatósági elnöki pozíciójáról is lemondott, most megint bizsereg a fejében valami, hiszen újfent sikerült megszegnie az ígéretét. E szerint a részvényárfolyamot jelentősen befolyásoló információkat – csak úgy – nem dob be a közösségi oldalon. A tőzsdei társaságok terveire, adatközléseire ugyanis nagyon szigorú szabályok vonatkoznak a tengerentúlon is.

 

ÚJ GUMICSONT

Az információ, amelyet közreadott, fontos üzleti szempontból, de megint csak egy újabb gumicsont, amelyen a nemzetközi média is elcsámcsoghat. S bár tavaly a Teslát már a leállás és a fizetési nehézségek réme fenyegette, újabban – bolondoké a szerencse – úgy tűnik, ismét fut a szekér. Legalábbis végre-valahára – ugyebár az eredeti ígéretekhez képest majdnem három év késéssel – felpöröghet a szerényebb árú Tesla gépkocsik gyártása. A Model 3 és a legolcsóbb, legfapadosabb variánsainak az előállítása egyaránt a Kaliforniához közeli, de adózási okokból már nevadai székhelyen folyik majd. Pontosabban a szerényen csak Gigafactory 1-nek keresztelt telephelyen, Reno városától húszpercnyire.

Az ominózus tweet tehát a termelés látványos felfutásáról szólt: Musk azt írta, hogy míg 2011-ben nulla autót gyártott a Tesla, addig 2019-ben körülbelül ötszázezret állítanak elő. Valaki szólhatott azután az üzletembernek, vagy épp a tőzsdefelügyelettől kapott figyelmeztetést? Esetleg csak ő olvasta el újból, mit is írt? Mert négy és fél óra elteltével korrigálta magát: „Azt akartam közölni, hogy az éves termelési ráta pörög fel 2019 végére ötszázezer darabra, azaz heti tízezer autóra. Az ez évi teljesítések száma négyszázezer körül marad.”

Ez azonban nem akadályozta meg a tőzsdefelügyeletet abban, hogy eljárást indítson az újabb üzenetek miatt. A Verge magazin szerint a bírságolást nem kerülheti el a Tesla-vezér. Ezt pár hét múlva nyilván meglátjuk, de lényegesebb kérdés egy „hazudós” tweetnél az, hogy valójában mi várható. A cég tényleg letarolja az amerikai luxusszegmens után az európai vagy a kínai piacot is? Legalábbis az elektromos felső és középkategóriában?

 

KANYAR ÉS SZAKADÉK

Mert hát a luxusautók szegmensének a vezető helyét tavaly Észak-Amerikában átvették közel 140 ezer eladott gépkocsival. A régi „Nokiák” mellett most sokak szerint ők lettek az autómárkák iPhone-jai, legalábbis a korai Apple telefonváltozatokkal való párhuzam felfedezhető az újszerűség, az innovációs potenciál terén. A nagy kérdés a jövő, amely felé most is eszeveszett sebességgel robog Musk. Autós hasonlattal élve: kiegyenesíti-e a kanyart a szerpentinen, s a mélybe zuhan, vagy a többi márkát – legalább a drágább kategóriákban – megelőzve ér fel a csúcsra a következő években?

Ha ez nem lenne elég, érdemes megjegyezni, hogy az elmúlt esztendőben Musk a 19-re lapot húzott, amikor az olcsóbb Model 3-as verziót bemutatta. Ráadásul – ahogy fent már utaltunk erre – ebből épp most fog érkezni a még alacsonyabb árú, mindössze 35 ezer dolláros alapváltozat, amely már Kína és Európa piacait is betámadhatja.

 

DIREKT CSÚSZOTT?

Az üveggömb nincsen nálunk, de elemzők szerint a sokéves csúszás szántszándékkal történt, ugyanis ha idő előtt elkezdik az olcsóbb modell gyártását, az két, szinte halálos csapást jelenthetett volna a feltörekvő autógyár számára. Az egyik nyilvánvaló: a bő kétszer drágább típusok, például a 72 ezer dollár feletti alapárú Model S vitorlájából igencsak kifoghatta volna a szelet, nem beszélve a Model X néven kapható városi terepjáróról, azaz a Tesla elektromos SUV-jéről, amely a 80 ezer dollárt jóval meghaladó összegről indul.

A másik dolog kevéssé magától értetődő: a Gigafactory és két másik óriásgyár évi 2,5-3 milliárd dolláros befektetést jelent, ezt pedig már rövid távon vissza kell hozni. Ezenkívül súlyos gondok voltak a sorozatgyártás körül is, így a költségek elszálltak. Hosszú hónapokig tartott Musk vezetői csapatának, hogy sikerüljön annyira leszorítani az előállítási költségeket, hogy a Model 3 gyártásán legalább ne bukjanak 6-6 ezer dollárt. Annak pedig most jött csak el az ideje, hogy ugyanezt a „bravúrt” megcsinálják a Model 3 alapváltozata, a 35 ezer dolláros (épp 9,8 millió forintos) „szuperolcsó” Tesla esetében is. A gyártósorok felpörgetésével kapcsolatos Twitter-üzenet tehát innen datálódik, az új, fapados modell érkezésétől.

 

NAGY HÍREK

Ugyanakkor igen fontos, friss esemény a gyártó életében az is, hogy lapzártánk után, március 14-én mutatják be a negyedik, teljesen egyedi járgányt, a vadonatúj Model Y-t. Annyi már kiderült róla, hogy ez a ma talán legdivatosabb szegmensbe érkezik. Ez a típus ugyanis nem lesz más, mint egy a Model 3 alapjaira épített kis városi terepjáró. Mérete és ára is tíz-tíz százalékkal haladja majd meg a Model 3-ét, azaz kevesebb mint fele lehet a mostani nagy SUV-nak, a Model X-nek.

Magyarán 2019-re a luxuskategóriák előállítása mellett már szinte tömeggyártóvá válik a Tesla, hiszen a kisebb modellek – különösen az eleve magasabb árfekvésű, elektromos konkurensekkel összevetve – már nemcsak a piaci torta legexkluzívabb szegmensébe, hanem a középkategóriába is bőven beleharapnak. Persze az olyan extrák, mint a méltán híres robotpilóta révén az alapár már-már a prémium szegmensbe repíti a márkát, de azt eleve oda is pozicionálták. Nem a kis bevásárlóautókkal akarnak konkurálni, hiszen még a kisebb Model 3-asnak is közel ötszáz kilométer lehet a hatótávja, ami a mai átlagnak is a duplája. Márpedig egy elektromos járgány esetén ez az egyik legkritikusabb funkció: amíg egy „átlagos” tízmilliós e-autóval a fővárosból Siófokra sem ajánlatos elindulni, addig a Tesla „rendes” gépkocsiként használható, és megfelelő gyorsasággal is tölthető. Amerikában legalábbis, ahol a SuperCharge töltőfejekről fillérekért 15–35 perc alatt akár 200-300 kilométerre elég áramot is felszívhatunk vele. Európában persze nem ilyen jó a helyzet, de ezek a döbbenetes értékek valódi örömmé teszik az amúgy is sportos, látványos gépek használatát – kivéve persze azok körében, akik a motorhangról vagy a manuális váltogatás öröméről nem akarnak lemondani az ál-környezetvédelem jegyében. Mert ugye az e-autó rengeteg akkuja és az erőműből érkező áram is szennyezi a környezetet, legfeljebb nem olyan látványosan, mint egy öreg dízel-teherautó.

 

MEGJÖTT A „MAGYAR” TESLA

Végre-valahára Budapest is felkerült a Tesla térképére. A minap szalon nyílt a IX. kerületben, és várhatóan rövidesen gyári márkaszerviz is lesz. Eddig Bécsig kellett mennie annak, aki új Teslát szeretett volna. Persze a kommunista időket idézi, hogy ezekre várni kell, legalább három hónap az átfutás, ha valaki személyre szabott belsővel, felszereltséggel választ magának ilyen autót. A készleten lévők így kelendőbbek. Már csak azért is, mert az egyénre szabottakat csak Hollandia egyik kikötőjében adják át! Ha valaki rohanna Teslát venni, nem árt tisztában lenni azzal, hogy adminisztrációs költségekkel együtt itthon a legolcsóbb, alapfelszereltségű típus (Model 3) is 21 millió forint felett van, ebből a csúcsváltozat 29 millió. A nagyobb Model S közel 42 millióról indul, s a csaknem 600 lóerős sportváltozat kis híján 59,4 millió, ha robotpilótát, piros metálfényt, prémium belsőt és alufelniket is kérünk. Egy „fapados” Modell X (a SUV) is megvehető már 42 milliótól, de ennek a csúcsváltozata már közel 65-be kerül. És ha alkudni szeretnénk? Nos, azt a Teslánál nem nagyon lehet, nincsenek akciók, van helyettük az említett várólista…

 

Borítófotó: Musk egy Tesla-bemutatón. A befektetőket is „elvarázsolja”, nem csak a közönséget; Elon Musk kisfiú korában. Az iskolában is puskázott?

Ezek is érdekelhetnek

További híreink