A CSÚCSRÓL A MÉLYBE
Nem is olyan rég Elon Musk olyan volt, mint egy milliárdosba oltott popsztár. Az extravagáns üzletember pár év alatt az ujja köré csavarta a sajtót: tavaly még az autós hírek közel felét uralta a Teslával, úgy, hogy ekkor még szinte mindegyik orgánum pozitív színben tüntette fel a nagy reményű autógyárat.
Ez már csak azért is szép teljesítmény, mert a Tesla mindig is csak egy nagy ígéret volt. A vállalat jószerivel azóta, hogy Musk 2005-ben átvette felette az irányítást, csak a veszteséget termeli. A nagy terv eredetileg úgy szólt, hogy először nevet szereznek maguknak az elektromos sportjárművekkel, majd a befolyt pénzből elkészítenek egy olyan e-autót, amelyet tömegesen tudnak értékesíteni. Ez utóbbi szerep jutott volna a Model 3-asnak. Ezt a típust az ígéretek szerint nemcsak az egyik legolcsóbb, de egyben az egyik legbiztonságosabb e-autónak szánták. Mindez szép és jó, csakhogy a Model 3-as gyártása nagyon nehezen pörgött föl. A problémák a Tesla körül már jó ideje hegyekben állnak: egyes pia-ci elemzők szerint minden eladott autón 20 ezer dollárt vesztenek, maga a gyártás pedig finoman szólva nem az olajozottságáról híres. Míg mondjuk egy Toyo-tánál a gyártósorról legördülő járműveknél 10-ből csak egy esetben van szükség azonnali utólagos javításra, addig a Teslánál – egy tavalyi értesülés szerint – a minőségellenőrök a kocsik 90 százalékánál tárnak fel hibákat. Azt gondolná az ember, hogy ennyi bütykölés után közel tökéletes autókat értékesítenek, de a vásárlók beszámolói alapján így is előfordul, hogy az utastérbe beszivárog a víz, a szoftverek pedig olykor nem működnek megfelelően.
LÁNGSZÓRÓK ÉS BALESETEK
De hiába a gondok sora, Elon Muskon sokáig nem fogott a valóság. A beruházók annyira bíztak a vállalat jövőjében, hogy néhány eseti visszaesés ellenére a Tesla-részvények árfolyama a 2010-es tőzsdei bevezetéstől ez év elejéig egészen stabil volt. A cégvezér hírnevére jellemző, hogy amikor márciusban bejelentette, hogy a Boring (magyarul: Unalmas) nevű cége 20 ezer saját gyártású lángszórót fog árulni (darabját 125 ezer forintért), a pörkölőket négy nap alatt elkapkodták. Pedig Musk a marketinget végig viccre vette. „Amikor kitör a zombiapokalipszis, örülni fogsz, hogy vettél egy lángszórót” – írta az egyik üzenetében.
Ám az imázsát, amelyet az évek során olyan gondosan építgetett, az idén elkezdte szétverni. Az egész az önvezető Tesla autók baleseteivel kezdődött. Az egyik Model X jármű sofőrje ugyanis meghalt, miután a jármű nekicsapódott a sávelválasztónak, pár hónapra rá egy másik Tesla pedig belehajtott egy parkoló rendőrautóba. Az eseteket természetesen felkapta a sajtó, ami érthető, hisz, ahogy azt már említettük, az elmúlt években a Tesla lett az autóscikkek első számú témája. Egy felelős cégvezető aligha lepődött volna meg mindezen, Musk azonban nekiment a sajtónak. Amíg az újságírók teleharsogták a médiát a Tesla jövőbeli terveivel, nem volt problémája a „firkászokkal”, azonban most, hogy az autógyárról negatív cikkek is születtek, kikérte magának a kiemelt figyelmet. Sőt elkezdett összeesküvés-elméleteket gyártani: az egyik szerint az újságok azért írnak rosszat a Tesláról, mert nem akarják elveszteni az olajtársaságok hirdetéseit. Hogy akkor miért volt évekig pozitív a cég megítélése a médiában, az Musk elméletéből már nem derült ki.
NETES HADAKOZÁS
Ezután valóságos ámokfutás következett: a vállalatvezér boldog-boldogtalannak nekiment a Twitteren. A Discover magazinnak például azért, mert egy Marsról szóló cikkben cáfolták egy korábbi elméletét. Amikor pedig egy búvár, aki segített kimenteni a thaiföldi barlangban rekedt gyerekeket, kritizálta Muskot, a cégvezér a közösségi oldalán közölte, hogy a fickó pedofil. A Tesla-főnök ezt hamar megbánhatta, mert a bejegyzést nem sokkal később törölte.
Ha mindez nem lenne elég, egy belső levelezésben Musk azt kezdte el terjeszteni, hogy a gyáruk részben egy dolgozó szabotázsa miatt nem tud felpörögni. A kemény vádak igazságtartalma máig se derült ki. Az i-re azonban Musk a napokban tette fel a pontot. Augusztus elején ugyanis közölte, hogy a Teslát kivezetné a tőzsdéről. A magyarázat megint csak nem szűkölködött a vad elméletekben: a milliárdos vállalatvezető szerint ugyanis az utóbbi időben az árfolyam részben azért kezdett ingadozni, mert shortolók támadták meg a céget. Nyilván könnyebb kívül keresni az ellenséget, mint belátni, hogy az ámokfutásaival és a megszegett ígéreteivel kárt okoz a vállalatnak. Annak a cégnek, amely egyébként is egyre több csalódást okoz. Az eladási mutatóik annyira gyengék, hogy piaci információk szerint a nyár derekán volt pár hét, amikor többen mondták le a Model 3-as vásárlásukat, mint amennyien fizettek az új modellért. Ebben a környezetben shortolókra fogni a cég tőzsdei gyengélkedését nem túl elegáns.
PEREK IS INDULTAK
Ami a részleteket illeti: Musk eredeti be-jelentése szerint 420 dolláros árfolyamon szeretné kivezetni és zárt részvénytársasággá tenni a céget. A bejelentésre a Tesla-papírok komoly erősödésnek indultak, hisz sokan úgy voltak vele, hogy most érdemes beszállni, mivel van egy garantált kivásárlási ár (a közlemény idején 340 dollárt értek a Tesla-részvények). Kérdés, hogy minderre Musknak van-e elég pénze, vagy az egész csak egy blöff. (A Bloomberg mindenesetre úgy tudja, hogy a gyárat a szaúdi állam szívesen kisegítené.)
Akárhogy is, az Amerikai Érték-pa-pír-piaci és Tőzsdefelügyelet (SEC) vizsgálatot indított az ügyben. A részvényeseket érintő fontos információkat ugyanis nem Twitteren, hanem a hivatalos tőzsdei tájékoztatóban kéne közzétenni. Az is lehet, hogy Musk megsértette a befektetők védelmét szolgáló szabályokat. Emiatt néhányan már be is perelték.