– Ötezren dolgoznak a cégnél Magyarországon. Hogyan alakult a létszám, érinti-e önöket a munkaerőhiány?
– Valóban, több mint ötezer, kizárólag magyar ember dolgozik nálunk, és mi azt az elvet valljuk, hogy mindenki, a fizikai munkatársaktól a vezetőkig stratégiai fontosságú számunkra. A nagy létszám ellenére otthonos a légkör, családok is dolgoznak itt, férj-feleség, szülő-gyerek, generációk egymás mellett. Ehhez jön még nagyjából 3500 magyar beszállító, nekik hozzávetőlegesen évi hatvanmilliárd forintot jelent az együttműködés. A munkaerőhiány, mint minden céget, minket is érint, főleg az Észak-Dunántúl régióban, villanyszerelő és villamosmérnök munkakörben. Ebben a tekintetben a nyitott pozícióink száma szinte mindig ötven és száz közötti, de a nagy vándorlást már sikerült megállítani. Ma már nem elég magas fizetéssel idecsábítani a jó munkaerőt, vonzó juttatási rendszer és életpályamodell ajánlata is kell. A villamos szakemberek oktatásában is részt veszünk: duális képzési programjaink Budapesten kívül például Debrecenben, Győrben vagy Pécsett is elérhetők.
– Júniusban rendszerbe kapcsolták első saját napelemtelepeiket Szigetváron és Mohácson. Ezzel kétezernél is több háztartás éves energiaigényét biztosítják. Mik a céljaik a megújuló energiaforrások tekintetében?
– A nagyipari méretű energia-előállítás már nem a mi műfajunk. Innovatív ügyfélmegoldásokra koncentrálunk, beleértve az árammal és a gázzal való ellátást is. Másik fókuszunk a jövő energiavilágát elősegítő elosztóhálózati infrastruktúra működtetése és fejlesztése. A jövő okos-, digitalizált hálózata egyfajta piacfacilitátori szerepet tölt majd be: tulajdonképpen egy legóalaplap, amely bármilyen kompatibilis építményt – például naperőművet – befogad, és optimális módon továbbítja az energiát. Az átadott napelemparkjaink működtetésével további tapasztalatokat szerzünk a megújulók integrálása és virtuális rendszerbe kapcsolása terén, ezekből is további ügyfélmegoldásokat fejlesztve. A naperőművek több szempontból fontosak az országnak: Paks II. megépítésével és még több naperőmű telepítésével függetlenebbek lehetünk az importált energiahordozóktól, és villamosenergia-előállításunk legnagyobb részben CO2-semleges lesz. A napenergia felhasználásával akár olcsóbbá válhat az energia, s ez így – kiegészítve például a virtuálisan összekapcsolt erőművekkel, a fogyasztóknál fennmaradó többletárammal – szociális szolgáltatásként is alkalmazható lehet.
– Hogyan érdemes gondolkozni az üzletágaikról?
– Két fókuszunk egyben két üzletágunk is: az ügyfélmegoldások a kereskedelmi tevékenységgel együtt, valamint a hálózati infrastruktúra működtetése. Új stratégiánkban tudatosan döntöttünk úgy, hogy csak ezekre összpontosítunk, mert hisszük: ezáltal járulunk hozzá a legsikeresebben a jövő energiavilágának létrehozásához. Célunk, hogy anyavállalatunk tudásával és tapasztalatával folyamatosan technológiai újdonságokat vezessünk be itthon, hogy értéket teremtsünk s megbízható, megfizethető szolgáltatásokat nyújtsunk a magyar háztartások és vállalkozások számára. Az ügyfeleink felé nem az egyszerű szolgáltatások jelentik a ma kihívását, hanem egyrészt az etikus hozzáállás a szociálisan rászorulókhoz, másrészt pedig a különböző felhasználói csoportoknak nyújtott szolgáltatások testreszabása: olyan megoldások keresése, amelyek megkönnyítik a mindennapi életünket.
Az integrált energiaszolgáltatás – az áram- és energiahatékonysági megoldások biztosítása hosszú távú szerződés keretében – a vállalkozások számára is egy példa arra, miként lesz olcsóbb és hatékonyabb az energiahasználat. Persze a legolcsóbb energia az el nem fogyasztott energia, ebben teljesen egyetértek Palkovics miniszter úrral. Ehhez elengedhetetlenek a tudatos fogyasztók és a széleskörűen kínált okosmegoldások, de nem elfeledkezve a korszerű fűtési rendszerekről vagy a megfelelő szigetelésről a háztartásokban.
– A nagyfogyasztókkal milyen együttműködéseik vannak?
– Célunk, hogy a mai ügyféligényeket egyszerű és személyre szabott megoldásokkal elégítsük ki. Két példa: egy balatonfüredi szállodának hosszú távon havi díjas szolgáltatásként biztosítjuk a hűtést, a fűtést és az energiamenedzsmentet, így az ügyfél nemcsak megtakarít, hanem évekig nincs gondja a beszerzéssel, működtetéssel. A másik példa az önkormányzatok számára kínált e-flotta, amely ugyancsak havi díjas formában biztosít teljes körű villanyautó-szolgáltatást, akár töltő-infrastruktúrával kiegészítve. Az ügyfél-elégedettséget jól mutatja, hogy az év végével elérjük a 100 autós szolgáltatást.
– Hogyan segíti a digitalizáció a hatékony energiafelhasználást?
– Ha otthon van napelemem és megállapodtam az energiaszolgáltatóval arról, hogy a számomra felesleges áramot nem eladom nekik, hanem mint egy kontingenst, rendelkezésre tartatom, akkor ez a szolárfelhő, amelyet persze nem fizikailag kell érteni. Mindez inkább csak elszámolástechnika – nem kérek pénzt a visszatöltésért, hanem más helyszínen használom fel az általam termelt energiát. Ez a jövő, de Magyarországon ennek az infrastrukturális és a jogszabályi háttere még nincs kidolgozva, továbbá elég pici ország vagyunk ahhoz, hogy egy ilyet a kezdetektől rentábilisan működtessünk. Ehhez kapcsolódik a virtuális erőműrendszer, amely közel öt éve működik, s nagyszerű eredményeket lehet elérni például akkor, ha nagyobb és kisebb energiatermelőket virtuálisan összekapcsolunk, irányítunk, valamint az optimalizáció révén szabályozási energiát értékesítünk a rendszerirányítónak. Ez egy igazi win-win helyzet, többletberuházás nélkül: jól jár a termelő, s a villamosenergia-rendszer szabályozása is megvalósul. Ilyen megoldásoké a jövő, ezekkel lehet hatékony és modern energiacéggé válni. A mi „termékünk” nem egy iPhone, és olyan rajongás nem fog minket körülvenni, mint az okostelefonok királyát, de szeretnénk valódi partnerei lenni az ügyfeleinknek, a lehető legrugalmasabb módon, hogy mindenki – beleértve magunkat is – jól járjon. Vagyis szerethető vállalattá szeretnénk válni. Dolgozunk azon is, hogy az ügyfeleink részére minél több kényelmes, digitális megoldást biztosítsunk, ilyen például az e-számla vagy a különböző online ügyintézési, fizetési módok.
– Milyen forrásból fedezik majd Debrecenben a megnövekedett energiaigényt? Alvállalkozói ajánlatuk is egy érv volt a mellett, hogy a BMW a várost választotta.
– Eleinte nem is tudtuk, hogy kinek dolgozunk. A polgármester úr kérésére profi műszaki ajánlatot kellett készítenünk – mint utóbb kiderült, a BMW számára. A döntés fényében merem állítani: számíthatott a befektetőnek, hogy rugalmas és megfelelő kapacitást biztosító infrastruktúrát garantálunk. De éppúgy nagy már most is az igény Debrecenben a ThyssenKrupp és a Continental részéről. Ezeknek az elvárásoknak meg tudunk felelni, s mint nagyfogyasztók, ezek a cégek egyre inkább képesek élni az okosmegoldásainkkal is. A debreceni Déli Ipari Park villamosenergia-ellátása érdekében zöldmezős beruházásként új alállomást építünk több mint négymilliárdos forrásból, a jövő év elején adjuk át. Ez a beruházás, melyre büszkék vagyunk, az Új Főnix Terv megvalósulása kapcsán kulcsfontosságú, hiszen a megbízható energiaellátás minden ipari és egyéb vállalkozás alapja.
– Hogyan látja a jövőt? Mik a következő kihívásaik és feladataik?
– Hosszú távra tervezünk Magyarországon, támogatjuk a kormány energiapolitikai és gazdaságstratégiai törekvéseit. Megtisztelő, hogy részesei lehetünk a nemzeti energiastratégia felülvizsgálatának. A célunk továbbra is az, hogy egyszerű, előremutató, személyre szabott megoldásokat kínáljunk, emellett támogassuk Magyarország energetikai függetlenségét, javítsuk az ipari versenyképességet, úgy, hogy közben az ország áramellátása biztonságban legyen.
Jamniczky Zsolt
52 éves, egy 17 éves fia van
Diplomáját a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem nemzetközi kapcsolatok szakán szerezte
Az E.ON Hungária Zrt. vezérigazgató-helyettese volt 2010-től, az igazgatóságának a tagja 2016 óta
A Magyar Érdemrend lovagkeresztjével tüntették ki 2016-ban az energetikában végzett tevékenységéért