Nálunk a csődeljárás elindulása a külső piaci szereplők szemében egyenlő a teljes katasztrófával, holott maga a folyamat arról szól, hogy teljesen transzparens módon adjon egy új esélyt a nehéz helyzetbe került vállalatoknak. Remélhetőleg sikerül talpon maradnia a magyar buszgyártás egyik fontos szereplőjének, az Ikarus Egyedinek. Értesüléseink szerint a finanszírozó MKB és a bank körüli fontos üzleti döntéshozók már keresik is a megoldást a nemzeti gyártó megmentésére.
Fontos fejlemény, hogy a cég kérte a kormányt, minősítsék a társaságot stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek (a közleményt lásd a keretesünkben), erre pedig időközben sor is került. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium bejelentése szerint azért, mert a cél, hogy Magyarországon magas hazai hozzáadott értékkel készüljenek a buszok, méghozzá úgy, hogy a globális piacon is versenyképesek legyenek.
A hírek szerint a tőkeerős nemzetközi konkurensek mellett a súlyos szakemberhiány is keseríti a társaság életét, ezért csúsztak rengeteget a buszok összeszerelésével, no meg a gyártás finanszírozása sem egyszerű. A sajtó kérdéseire nem felelt a tulajdonos Mészáros Csaba, de értesülések szerint a vállalat gyártócsarnokaiban mintegy hetven-száz buszra elegendő váz és motor várja, hogy legyen, aki egyberakja őket. Az Ikarus Egyedi egyébként két éve nyerte el a Volánbusz 180 járműre szóló tenderét, ami a valószínű túlvállalások miatt végül belehajtotta a gödörbe a céget. Ugyanis rábólintottak a szigorú, mindössze hét hónapos szállítási határidőre, s önerőből újratervezték a prototípust, ami önmagában elvitt vagy fél évet. Egy szabályváltozásnak hála kaptak némi haladékot, de ez sem volt elég. Bár de-cemberben harminc jármű átruházásáról háromoldalú szerződést kötött a Volánbusz, a BKV és az Ikarus Kft., az idei április 11-i határidőig csak tízet adtak át a Budapesti Közlekedési Zrt.-nek. A Volánbusz és a BKV a csőd bejelentése után pár nappal be is jelentette, hogy a maguk részéről elállnak az Ikarus Egyedi Kft.-vel kötött szerződéstől.
Maga az autóbuszgyártó részben vagy egészben tulajdonost is válthat – már ha igazak a piaci pletykák.
A csődeljárás alapesetben kilencvennapos fizetési haladékot jelent az adósnak, de hatvan nappal meghosszabbítható. A kapcsolódó procedúrák miatt tehát legalább félévnyi időt nyert most az Ikarus Egyedi, ami éppen elegendő lehet egy esetleges új tulajdonos belépésére, a feltőkésítés rendezésére.
Nagyvárosi közlekedésre alkalmas, úgynevezett alacsony padlós személyszállító buszt egyébként sok magyar vállalat kínál. A győri Rába korábban a Volvóval állt össze, hogy Budapestre csuklós járműveket gyártson, ám ez a terv elhalt. A Krankovics István vállalkozó érdekeltségébe tartozó, szintén győri Kravtex Citadell típusa is alkalmas lehet az Ikarus Egyedi termékei helyett-mellett. Ám a Kravtexnél gőzerővel folynak a Volán-járműpark megújításából adódó összeszerelési munkák, így felesleges kapacitás nem sok van a rendszerben.
De ott van még az Inter Tan-Ker, amely Mercedes alapon épített buszokat szerel össze nálunk, évi ötven-hetven darabot, valamint a Komáromban gyártóhelyet működtető, kínai érdekeltségű BYD is, amely e-buszokat képes előállítani, jórészt magyar tartalommal. Viszont e típusoknak nincsen magyarországi típusengedélye, ami nélkül még a közbeszerzésen sem indulhatnak. Úgy tudni, hogy egy további székesfehérvári üzem jöhetne még szóba, amely Széles Gábor nagyvállalkozó érdekeltsége, de ott rendvédelmi megrendelésre gyártanak éppen 800-1000 buszt, s nem merült még fel a BKV és a Volán-társaságok igénye feléjük – derült ki Széles Gábor nemrég adott nyilatkozatából.
Reméljük, hogy az Ikarus Egyedi Kft.-t sikerül záros határidőn belül megmenteni, mert ellenkező esetben újra látványosan nő majd a külföldi buszok részesedése a hazai közlekedési vállalatok járműparkjaiban, holott nem is olyan régen hazánk még buszgyártó-nagyhatalom volt…
Az evopro Bus Kft., a Lanta Kft. és az Albaric Kft. kezében lévő Ikarus Egyedi egyébként csak a nevében idézi meg a régi híres céget, de a neves magyar társaságnak nem jogutódja – korábban a Mabi-Bus nevet használta.
CSŐDÖT JELENTETTEK
Az Ikarus Egyedi bejelentése július 9-én: „Az Ikarus Egyedi Kft. vezetése tájékoztatja partnereit és munkavállalóit, hogy az utóbbi idők fizetési nehézségeinek a kezelése érdekében a mai nappal csődvédelmet kért. A csődeljárás legfőbb célja, hogy a társaság működését reorganizálják és a fizetőképességét helyreállítsák. Egyben szeretné megköszönni partnerei és munkavállalói eddigi türelmét és együttműködését. Hangsúlyozni kívánja, hogy az Ikarus Egyedi Kft. az, amelynek hosszú idő után először vannak magyar fejlesztésű, városi közlekedésben használt szóló és csuklós autóbuszai, tendereit rendre a legalacsonyabb árral nyerte, így az elektromos midibuszokra szóló kiíráson másfél, míg a 180 csuklós járműre vonatkozó pályázaton közel hárommilliárd forinttal olcsóbb ajánlatával győzött a második helyezett külföldi gyártókkal szemben.
A társaság tevékenységével eddig megközelítőleg ötmilliárd forintot spórolt meg a magyar költségvetésnek, a 180 darab csuklós autóbusz legyártása pedig további hárommilliárd forint bevételt és megtakarítást eredményezne. Mindezekre tekintettel az Ikarus Egyedi Kft. kéri a kormányt, hogy a társaságot minősítse stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetnek, s vegyen részt a reorganizáció folyamatában.
Remélhetőleg a csődeljárás lezárásával az Ikarus Egyedi Kft. egy erős, folyamatosan termelni képes buszgyártó vállalatává válik Magyarországnak.”
Borítófotó: Régi Ikarus autóbuszok a tapolcai nemzetközi márkatalálkozón. Megmaradnak az Ikarus Egyedi és modern buszai?