Régi-új modell tarol a boltokban

Való Világ
Nagyon nagyot, 40 százalékot ugrott a legutóbbi negyedévben a Walmart hipermarketek online bevétele. Az amerikai multi hatalmas sikerét az egyszerű, okostelefonos rendelés mellett a személyes átvétel „újrafeltalálásának” köszönheti. Magyarországon ez a modell közel sem új.

Online és offline ELADÁSOK

Nagy meglepetést okozott a Walmart Amerikában néhány napja. Friss negyedéves jelentése szerint ugyanis hatalmasat ugrottak: 40 százalékkal sikerült növelniük az online értékesítésből származó bevételeiket. Bill Simon, a Walmart korábbi első embere ennek kapcsán a CNBC üzleti hírtelevíziónak azt mondta, hogy az offline kereskedelem érája korántsem áldozott le, inkább arról van szó, hogy sokcsatornás értékesítési modellre tér át a világ, és mivel ezt a Walmart felismerte, most a hatalmas üzletlánc megmutatja az erejét. 

Gerald Storch, a Hudson’s Bay és Toys R Us lánc korábbi ügyvezetője pedig azt találta mondani, hogy 20 év múlva az amerikai kiskereskedelmet a Walmart és az Amazon uralja majd, a kisebb szereplőknek pedig csak akkor van esélyük a hosszú távú életben maradásra, ha valamelyik nagyhoz csatlakoznak. Bár mifelénk a Walmart kevéssé ismerős, a hatalmas lánc 2,3 millió főt (ebből csak Észak-Amerikában 1,4 milliót) foglalkoztat közel 12 ezer boltjában, és bevételét tekintve a világ legnagyobb vállalata. Nem is csoda, hogy minden tőzsdei megfigyelőt meglepett, hogy egy ilyen nagy behemót 40 százalékkal bővítette online eladásait, még akkor is, ha a bázis alacsony volt. 

 

HIBRID MODELL

Hogyan érték ezt el? Főként az online és a bolti (offline) modell ügyes ötvözésével. Leegyszerűsítve: egy sajátos bolti átvételes modellt honosítottak meg. Az ember úgy mehet bevásárolni egy Walmartba, hogy előre összekattintja a gépén vagy a telefonján, hogy mit akar hazavinni. Majd amikor vásárolni megy, egyszerűen össze lesz készítve számára a csomag, amit csak át kell vennie. Azaz a bevásárlás nyűgét úgy veszik le sokak válláról, hogy közben nem keletkezik hatalmas logisztikai, házhoz szállítási költség a cég oldaláról. Persze van házhoz szállítás is, de messze a fent leírt „hibrid modell” a legnépszerűbb. Olyannyira, hogy a hatalmas forgalomnövekedés láttán a Walmart részvényei a múlt héten 9 százalékos árugrást produkáltak a hír láttán. A társaság tehát felbolygatta az online kereskedelem megszilárdultnak hitt status quo állapotát.

 

EGY ÓRÁT SPÓROLHATUNK

Mi következik mindebből? Az, hogy lényegében bármit lehet online módon értékesíteni, és még csak az sem igaz, hogy a világhálón csak a legkisebb, legrugalmasabb vállalkozások számára terem babér. A lényeg a felhasználói élmény. A Walmart esetén például, amikor elindulunk az áruházba, tehát az átvétel előtt 10-30 perccel, érdemes elintézni a rendelést a cég webes felületén, így az összekészített árut egy jól hűtött részlegből az érkezésünk előtt viszik az átadópontra. Ez pedig azt jelenti, hogy gyakorlatilag egy jellemzően 40-60 perces bevásárlást 3-5 percre le tudunk rövidíteni. 

Az applikáció ráadásul később fel is ajánlja a leggyakrabban vásárolt termékeket, megkönnyítve azok összekattintását. Mi több, a kapott blokk számát bepötyögve vagy egy QR-kódot lefotózva még arra is gondoltak, hogy a legjobb ár garanciáját nyújtsák. Azaz ha az adott időszakban a környéken olcsóbb valamelyik általunk vett áru, akkor ajándékkártyára visszatérítik a különbözetet.

Az online és az offline bevásárlást jól ötvöző e-kereskedelmi gyakorlat nálunk sem idegen. Talán legismertebb és legjelentősebb hazai képviselője az Extreme Digital. A modell olyan sikeres, hogy a hazai online kiskereskedelem 10 legnagyobb szereplőjét tömörítő rangsor élére ezúttal is a magyar kézben lévő vállalat került. (A GKI Digital 2015 óta készít nyilvános rangsort az itthoni piac legnagyobb online kiskereskedőiről.) Nálunk egyébként az első tíz kereskedő adja a teljes online forgalom 37 százalékát, ami nettó értékben 2017-ben mintegy 135 milliárd forintos forgalmat jelentett. 

 

ÚJ CSEH KIHÍVÓ

Nem meglepő, hogy tavaly a 10 legnagyobb webáruház ismét növelni tudta piaci súlyát: a forgalmuk növekedési üteme csaknem 44 százalékkal haladta meg a tavalyi évre jellemző átlagos piaci bővülést. Viszont a bevételnövekedés mértékében nagy eltérések vannak a szereplők közt. A top 10-es listát vezető Extreme Digital, eMAG és MediaMarkt között a lista négyéves történetének legszorosabb eredménye született a napokban. A dobogósok mögött pedig egyre komolyabb szakadék kezd kialakulni. Bár a középmezőny szintén nagyon erős, a 4. helyen záró Tesco Online és a 10. helyre került LibriBookline között többszörös különbség figyelhető meg a bevételekben.

Ráadásul az első 10-ben elfoglalt hely egyáltalán nem jelent megingathatatlan pozíciót. A listán szereplő cégek többsége egymás közvetlen versenytársaként már eddig is komoly harcot vívott a vásárlókért és a médiafelületekért. Mindemellett a toplistás mezőny 2017-ben új kihívót is kapott az Alza.hu személyében. Kevesen tudják, hogy Csehország piacvezető webáruházáról van szó, amely mindössze alig négy hónap érdemi magyar jelenléttel is felért a lista 8. helyére. Eléggé kemény árversenyt generálva az amúgy is kis profitmarzzsal értékesíthető műszaki cikkek körében. 

 

NYOMULNAK A NAGYOK

Mindeközben a gyorsan mozgó napi fogyasztási cikkek (FMCG) internetes értékesítésében még hatalmas kiaknázatlan potenciál van. Az első tízbe egyelőre csak a Tesco Online fért be, de ez a jövőben könnyen változhat – húzzák alá a GKI Digital szakértői. Az ország legnagyobb offline kiskereskedője ugyanis a saját szektorában egyre erősebb konkurenciával néz szembe. Az online FMCG-részpiacon belül régi motorosnak számító G’Robyt az Auchan Online már működésének első teljes évében megelőzte, és ezzel felért a Tesco mögötti második helyre. Nagy kihívás elé állítva így a piacvezetőt.

Az FMCG nem csak az élelmiszerről szól: a hipermarketláncok mögött a háztartási cikkek és drogériai termékek területén is erősödik nálunk az online verseny. E szegmensben a német Rossmann egyre nagyobb szeletet hasít ki az online FMCG-tortából, de az idén tavasszal közvetlen konkurenciával került szembe, mivel elindult a DM is a saját webáruházával. A jelenlegi trendek tükrében tehát ez a – most még gyerekcipőben járó – piac egyre inkább a tőkeerős multik játéktere lesz, ez pedig hatással lehet az e-kereskedelmi top 10 jövőbeli mezőnyére is.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink