RETRÓ
A felső középkategóriába tér vissza a jól ismert három magyar papíripari márka: a Nárcisz, a Crepto és a Szilvia. A papír zsebkendőt, a toalettpapírt és a kéztörlőt a Magyar Piszke Kft. vezeti be – jelentette be Bodrogai Ferenc ügyvezető igazgató, aki komoly névnek számít a hazai piacon. Eddig bármihez nyúlt a szektorban, az arannyá vált, nem mellesleg az ő nevéhez köthető a három most visszatérő márka egykori felépítése is – a Piszke Papírgyárban.
Az állami cég privatizációja után Bodrogai a saját üzletét kezdte építeni. Megalakította az ez év márciusában Magyar Piszke Kft.-re keresztelt Forest-Papír Kft.-t, amely a hazai piac meghatározó papírfeldolgozójává vált, huszonöt százalékos részesedéssel és tízmilliárd forint feletti forgalommal. Ám, mint mondta, a Forest helyzete sokáig kegyelt volt. A megalakulás pillanatában pontosan tudták, hogy külső befektetőre lesz szükségük, így három évvel ezelőtt a lehető legjobb megoldással a lakossági üzletágat értékesítették az olasz Sofidelnek, míg a közületi és a horeca (vendéglátóipar) területet megtartották. Az eladáskor Bodrogai hároméves moratóriumot írt alá, amely tiltotta számára a lakossági piacra lépést, ám ez most lejárt.
Az üzletember tisztában van a jelenlegi lehetőségeivel. A piaci bevezetésről szóló tájékoztatón igyekezett leszögezni, hogy a Magyar Piszke Kft.-nek ezen a területen egyáltalán nem a piaci elsőség számít. Sőt, a cég nem is igen szeretne kompromisszumot kötni a minőség rovására a mennyiség érdekében. Ennek megfelelően a márkák árszintjét a minőségnek megfelelően lövik be, a célzott szektorban ugyanis lát lehetőségeket a társaság. A legfelső és a legalsó szegmens telített, ráadásul Bodrogai szerint a diszkontok értékesítési stratégiája is rendkívül jónak számít.
Ugyanakkor van olyan társaság, amelynek az ár-érték arányát nem szívesen említené meg.
A márka bevezetéséhez a Magyar Piszke egymilliárdos fejlesztést hajtott végre, amelynek a része volt egy hatszázmilliós új gyártósor beszerzése. Az ügyvezető úgy véli, ez most nemcsak a régióban, de európai szinten is a legmodernebb berendezésnek számít, amellyel komoly innovációkat lehet végrehajtani a termékeknél. Mint mondta, szeretné is megtartani a márkáknál a folyamatos fejlődést.
A fejlesztés megtérülésére a Magyar Piszke öt évet adott, bár tény, hogy az új gyártósorok nem csak és kizárólag a lakossági üzletágat, hanem a közületit és a horecát is támogatják majd.
A feldolgozott papírok hazai piaca kiszámítható: a magyar lakosság nagyjából tíz kilogrammot használ fel fejenként évente. A felhasznált mennyiségből számolva a teljes piac mérete nagyjából 40 és 50 milliárd forint közé tehető. A kitörési pontok a papír kéztörlők és a szalvéták szegmensében látszanak, valamint a környezetterhelés csökkentése területén. (Például a papír a feldolgozása folyamán olyan szerkezetet kap, amely által hasonló mennyiség mellett vastagabb, kiadósabb és tartósabb termék készül.) Már most érződik a piacon, hogy nő a kereslet a kevésbé környezetterhelő termékek iránt. A Crepto és a Szilvia például újrahasznosított, műanyagmentes csomagolásban kerül a boltok polcaira. Bodrogai szerint évente hét négyzetméter csomagolóanyagot dob ki egy háztartás csak a tisztasági és higiéniai papírok vásárlásával és felhasználásával. E területen tehát nagyon komoly változásoknak kell végbemenniük, hogy ez a szám csökkenjen.
Borítófotó: Bodrogai Ferenc, a Magyar Piszke ügyvezetője. Az ismét polcra kerülő márkák útját egyengette régen is