Pesten is divatba jöhet a járműmegosztás

Való Világ
A BMW szintén belépett a budapesti autómegosztó-piacra, így a GreenGo és a Mol Limo egyaránt nagy kihívót kapott. Sőt, tesztjelleggel percalapú e-roller-kölcsönzést is hozott a fővárosba egy amerikai startup, a Lime.

AUTÓ, BICIKLI ÉS ELEKTROMOS ROLLER IS KAPHATÓ

Nemcsak az autó nélküli háztartásoknak jelentenek nagyszerű lehetőséget, hanem akár a második gépkocsinak is kiváló alternatívái a magyar fővárosban szintén szép számban gyülekező járműmegosztási megoldások. A 2016-ban alakult startup, a GreenGo, majd a Mol Limo mellett pár hete itthon a BMW DriveNow is elindította szolgáltatását. Már az első napokban tízezer regisztrálójuk volt; igaz, náluk nincs havi díj.

Ez utóbbiak flottái persze elsősorban leginkább a márkaépítési szempontokat szolgálják. Nyilvánvalóan a BMW és a Mol nem a rövid távú, számára filléres üzleti előnyökért vágott bele ebbe a bizniszbe, hanem főként azért, hogy javítsa brandjei ismertségét, imázsát a fiatalok és a tehetős városlakók körében. Megfűszerezve mindezt egy jó adag környezettudatossággal: ugyanis az autók többsége elektromos, és a használók jó része ezzel legtöbbször kiválthatja egy családi, de legalább egy második gépkocsi megvásárlását, fenntartását.

 

BRINGA ÉS E-ROLLER IS

A felsorolt utazási módok természetesen nem direkt konkurensei a taxizásnak. Már csak azért sem, mert itt a fizető ügyfél vezet. Inkább a közösségi közlekedéshez és bringázáshoz szokott fiatalok igényeit, vagy a vidékről, külföldről érkezők alkalomszerű járműszükségleteit, valamint az eseti céges-vállalati használati keresletet elégítik ki. De azoknak az agglomerációból vagy külső kerületekből bejáróknak is jó megoldás, akik sokat mozognak napközben, de nem akarnak napi nyolc-tíz órányi parkolást kifizetni, vagy a reggeli és esti dugókban túl sokat ácsorogni, így a város nagy csomópontjai közelében leteszik az autót, s alkalomszerűn használnak bérelt eszközöket.

Mert nem csak autókról van szó: a Mol Bubi bringaflottája is ott van, és a legújabb módi, az elektromos roller szintén bérelhető immár Lágymányoson, Bel-Budán, továbbá a belváros egyes részein (a Lime nevű amerikai e-roller-bérlő startupról lásd az Ötvenesért percenként című írást).

Az ilyen szolgáltatások azért is lehetnek egyre népszerűbbek, mert csak az elmúlt öt évben a budapesti járművek száma 106 ezerrel emelkedett, ami 16 százalékos növekedést jelent. Egy átlagos pesti autós egy évben egy egész hetet tölt a dugóban. A közösségi közlekedés sem jobb: napi egy órát és hét percet tölt a munkahelyre járással a budapesti átlagdolgozó. 

 

PARKOLÁST IS SEGÍTIK

A torlódások egyre súlyosabbak, a közösségi közlekedés mind leterheltebb – ahogy az az egész világon megfigyelhető. Ebből következően nő a bérelhető biciklik és rollerek, nemkülönben a carsharing népszerűsége. Utóbbié főleg azért, mert jellemzően sem a tankolással, sem a parkolási díjakkal nem kell törődni az autó használatakor.

No persze ezek nem filléres szolgáltatások. Aki csak évi pár alkalommal, mindig nagyon rövid távra ül taxiba (egy buli után, egy-egy családi vacsora, ünnep alkalmával), annak nem igazán való. Viszont fiataloknak, cégeknek, külföldieknek, vidékről – például vonattal – érkezőknek, illetve a nem Budapesten élőknek roppant ideális. Ráadásul külön tábort alkotnak azok az ifjak vagy középkorúak, akiknek nincs saját gépkocsijuk: a városban tömegközlekednek, bicikliznek, és csak egy-egy nagyobb bevásárlás, baráti összejövetel, ügyintézés kapcsán, alkalomszerűen autóznak.

Fontos persze, hogy legalább egyéves jogosítvány kell a carsharinges autók használatához, viszont annyiban tényleg hasonlítanak a taxikhoz, hogy az embernek semmivel sem kell törődni, legfeljebb a jármű épségére és tisztaságára kell vigyázni. A megosztók közül például a Mol még parkolóházakkal is szerződik, hogy a belvárosban könnyebb legyen letenni a gépkocsit.

 

SZÁMOLJUNK

Egy alsó középkategóriás, mondjuk újonnan négymillió forint körüli autó fenntartása havonta alaphangon 50-80 ezer forint, akkor is, ha csak a városban megyünk vele, rövid távokat, évi 6-10 ezer kilométert. Ezen összegnek mintegy a felét adja ki az értékvesztés, harmadát az üzemanyag-kiadás, a többi a súlyadó, a szerviz, a biztosítás és a parkolás költsége. Valamint a négymilliónk kieső kamatával vagy hozamával, továbbá az autóhitel költségével is kalkulálnunk kell, ez esetben jutunk el a havi 80 ezer forintos nagyságrendhez a fenti új gépkocsinál.

Ha pedig egy hónapban mondjuk három-négy nagyobb bevásárlást-ügyintézést és hétvégenként egy-két kis városi „kanyart” számolunk, akkor hozzávetőleg a feléből-harmadából megússzuk a dolgot a carsharinggel. Sőt, egy fillérünket sem köti le az autó, költhetjük az árát akár egy nagyobb lakás önerejére. 

 

IDEÁLIS A CÉGEKNEK

Gyerekes családoknál, rendszeres vidéki utaknál persze jól jöhet a saját kocsi, ám ilyenkor a második autó költségét-nyűgét válthatja ki a járműmegosztás. Persze egy viseltes, keveset fogyasztó és olcsón szervizelhető járművel – s ritka használattal – a saját autó költsége havi 35-40 ezer forintra is leszorítható, de az egy-két milliós vételár vagy autóhitel akkor is terheli a családi kasszát. 

Lényeges, hogy akár cégek számára is ideális lehet a carsharing, hiszen a bérlés díja költségként könnyebben elszámolható. S az alkalmazottaknak, a vezetőknek remek juttatás ez úgy, hogy a vállalati flotta költségével és macerájával sem kell bajlódni. Mi több: a megosztók legtöbbször cégeknek egyedi csomagajánlatokat adnak.

 

ÖTVENESÉRT PERCENKÉNT

Április elején érkezett meg Budapestre, de május 1-je óta használhatják élesben egy amerikai startup e-rollereit a magyar főváros kíváncsi közlekedői. Először csak a budai és a pesti Duna-part egyes szakaszain, illetve az azokhoz közel kijelölt területeken. A Fővárosi Önkormányzat által szervezett Cities4People k+f projekt keretein belül kétszáz elektromos roller áll üzembe a június 30-ig tartó teszt során.

Itt persze az úgynevezett „utolsó kilométeres” közlekedési kihívásokra ad választ a program, ami mindig sok időt vesz igénybe, például az Infoparkban, ahol a közösségi közlekedési megállók viszonylag messze esnek egy-egy célponttól.

A Lime e-roller-megosztó a budapesti városvezetéssel együttműködve azon is dolgozik, hogy például enyhítse a dugókat. Ezek az elektromos eszközök jópofa és kényelmes alternatívát jelentenek a városon belüli rövidebb utakhoz – húzta alá Tóth Tamás, a cég magyarországi képviselője. Például a Lime használatával néhány perc alatt el lehet jutni a Gellért tértől a Kálvin térig. Ez esetben is telefonnal, a Lime mobil-app-li-kációval kereshető meg a legközelebbi roller, amely egy gombnyomással feloldható. A használat végén csak le kell tenni és az alkalmazással lezárni, nincs dedikált parkolóhely, mint a Mol Bubi esetében. A Cities4People az EU által támogatott projekt, és öt különböző európai városban működik: Budapest mellett Hamburgban, Isztambulban, Tríkalában és Oxfordban.

 

Borítófotó: Kerékpáros a Blahánál. A dugók miatt egyre többen járnak két keréken

Ezek is érdekelhetnek

További híreink