Kijózanító visszaesés

Való Világ
Az USA-ban csökkenő pályára kerültek a söreladások. Az is lehet, hogy sok államban a marihuána legalizálása is rosszat tett az értékesítéseknek.

SÖRIPARI MOZGÁSOK

A Heineken amerikai divíziója az év elején jelentette be, hogy meg fognak válni dolgozóik tizenöt százalékától. Az Egyesült Államokban az utóbbi időben több versenytársuk is hasonló lépésre szánta el magát. Egy esztendeje a San Franciscó-i Green Flash Brewing épp ekkora arányban bocsátotta el a foglalkoztatottjait. De a tengerentúlon utcára került jó pár alkalmazott az Anheuser-Busch, a MillerCoors és a Constellation Brands vállalatnál is.

 

ÁTRENDEZŐDÉS

A bezárt sörgyárak száma tavaly a háromszázat is megközelítette az USA-ban. A nagy piaci átalakulás visszavezethető egyetlen jelenségre: odaát a fiatalok kezdenek leszokni a sörről. Helyette bort, koktélokat és rövideket fogyasztanak. A hagyományos sörök piaca évente mintegy évi egy-három százalékkal szűkül. Azt globálisan is látni, hogy napjainkban az élelmiszeriparban még a régi, jól bejáratott nevek sincsenek teljes biztonságban. A fogyasztói szokások átalakulása miatt rogyott meg az utóbbi időben a mustárok és ketchupok gyártásával is foglalkozó Kraft Heinz is (bővebben erről lásd Pácban a ketchupbirodalom című írásunkat – Figyelő, 2019/10. szám).

A sör hazájában, Európában a folyékony kenyér persze nincs veszélyben, az iparág világszinten jól teljesít, viszont a tengerentúli visszaesést a nagy gyártók aligha nézik majd ölbe tett kézzel, hisz Kína után itt állítják elő a legtöbb sört a világon. Az amerikaiak pedig évente 114 milliárd dollárt költenek az aranyló nedűre. A globális értékesítéseknek ez valamivel több mint a hatoda. A világ legnagyobb sörgyártója, a belga központtal működő Anheuser-Busch InBev is úgy alakult meg, hogy egy belga–brazil óriás még 2008-ban egyesült az amerikai Anheuser-Buschsal. A fúzióból létrejött mamutnak jelenleg csak az Egyesült Államokban körülbelül harmincezer alkalmazottja van.

 

 

TRENDFORDÍTÓ PRÓBÁLKOZÁSOK

Ahhoz, hogy megfordítsák a negatív trendet, a piaci szereplők különféle taktikákat vetnek be. Mivel úgy tűnik, sokan épp azért nem isznak sört, mert félnek, hogy elhíznak tőle, a gyártók egy része azt hangsúlyozza, hogy a termékei milyen egészségesek. A Bud Light még az idén mutatta be azt a reklámját, amely kihangsúlyozta, hogy néhány konkurens brandnél, így például a Miller Lite és a Coors Light készítésénél kukoricaszirupot is használnak. Ez bizonyára sok fogyasztót elrettent, hisz nem hangzik túl diétásan. Maga a hirdetés persze nem mondja ki egyértelműen, hogy a szirup használata rossz lenne. Ami érthető: a cukor fontos része a sörkészítésnek, ugyanis ezt bontja le az élesztő szén-dioxiddá és alkohollá. Hogy a cukor miként kerül a nedűbe, az változó: vannak, akik melaszt, mézet használnak, mások nyerscukrot vagy az említett kukoricaszirupot. 

Akárhogy is, a Bud Light hirdetése alaposan felháborította a versenytársakat. Egyikük, a MillerCoors szerint a reklám megtévesztő, ezért be is perelték a Bud Light tulajdonosát, az Anheuser-Buscht.

Új fogyasztók szerzésére van persze más népszerű taktika is: egyre több gyártó alkoholmentes sörökkel jelenik meg. Amerikában a Heineken az idén vezette be a 0.0-s termékét. Annyi biztos, hogy az alacsony alkoholtartalmú és a teljesen alkoholmentes italok az utóbbi időben jól teljesítettek: globálisan 1999 óta átlagosan évi négy százalékkal bővült a piacuk.

De a sörkészítők közt nem mindenkinek áll rosszul a szénája az USA-ban. A kisebb főzdékből kikerülő kézműves sörök eladása 2015 óta mintegy tizenöt százalékkal bővült. 

 

MAGYAR HELYZET

A New Frontier Data elemzője, John Kagia szerint a sörök egyik nagy ellenségéről ritkán esik szó: ez pedig a marihuána. Mint rámutat, azokban az államokban, ahol legalizálták a füvet, szinte rögtön visszaesett a sörfogyasztás. A közös bennük természetesen az, hogy mindkettővel szokták bódítani magukat az emberek. Láthatóan a nagyobb cégek is felfigyeltek az összefüggésre. Emiatt többen is „füves sörök” bevezetésével kísérleteznek.

Ami a hazai helyzetet illeti, itthon a gyártóknak nincs okuk panaszra. Tavaly egészen nagy mértékben, tizenegy százalékkal nőtt az értékesítés volumene. A többség nálunk főleg hagyományos söröket vesz: az ízesített termékek a fogyasztásnak csak a hét százalékát tették ki.

 

A VILÁG LEGNAGYOBB SÖRKÉSZÍTŐI

1. Anheuser-Busch InBev (Belgium)
A gyökereiket egészen az 1200-as évekig vezetik vissza. Egyik népszerű sörüket, a Leffét ekkor kezdték el készíteni belga szerzetesek a márkáéval azonos nevű apátságban. Maga a vállalat azonban mindezek ellenére viszonylag friss: 2008-ban alakult, sorozatos cégegyesülések révén. Először a belga Interbrew és a brazil AmBev lépett fúzióra 2004-ben, majd a piacvezető az amerikai Anheuser-Busch felvásárlása után, tizenegy éve alakult meg belga központtal. Vezető pozíciójukat még jobban bebiztosították 2016-ban, a londoni székhellyel működő SABMiller felvásárlásával.

2. Heineken (Hollandia)
Európa legnépszerűbb sörgyárát a Heineken család még 1863-ban hozta létre. A nemzetközi terjeszkedésbe csak a két világháború között vágtak bele. Első körben az Egyesült Államok mellett a Távol-Keleten is megvetették a lábukat. A 80-as években már 140 országban voltak jelen, az évtized végére számos versenytársukat, így az ír Murphy’st és a spanyol El Águilát is felvásárolták. A berlini fal leomlása után az első gyárukat a volt keleti blokkban Magyarországon nyitották meg. Jelenleg naponta átlagosan huszonötmillió pohár Heineken fogy el a világon.

3. China Resources Snow Breweries (Kína)
Bár a távol-keleti országon kívül a vállalat termékeit kevesen ismerik, a Snow nevű márkájuk otthon óriási népszerűségnek örvend. A helyi igényeket az 1993-ban alakult cég 98 sörgyárral elégíti ki. A kínai sörpiacnak mintegy a 21 százalékát uralják, ezzel pedig a világ legnépesebb országában piacvezetőnek számítanak.

4. Carlsberg (Dánia)
Az alapító J. C. Jacobsen még az anyja mosókonyhájában készítette el élete első főzetét. Az újfajta, lager típusú söre hamar népszerűvé vált. Az 1847-ben alapított gyár pedig híres lett modern kialakításáról: az évszázad második felében itt helyezték üzembe Dánia első hűtőberendezését. A vállalat tulajdonában ma már világszerte 140 sörmárka van.

 

Borítófotó: Söráztatta amerikai baseballjátékos. A sport- eseményeken a ser még mindig roppant népszerű

Ezek is érdekelhetnek

További híreink