CSAK SZAVAKBAN ZÖLDEK
Jól megfigyelhető, hogy a sztárok világában a nagy többség egészen addig hangos környezetvédő, amíg a dolog nem az ő „kontójára megy”. Erre millió kisebb példa van, de vegyük először az egyik legarcpirítóbb esetet.
Harrison Ford, a neves színész, ismert magánpilóta és veterán repülőgyűjtő egyik privát sugárhajtásúja például egy Cessna Citation CJ3-as típus. Ez a gép minden megtett száz kilométer alatt 220 liter üzemanyagot nyel el. Ford kedvence 62-szer többet fogyaszt, mint egy közepes hibridautó és 26-szor annyit, mint egy városi terepjáró. Persze a négykerekűek nagy távolságok esetén nem túl praktikusak, viszont nyilvánvaló, hogy még egy utasszállító első osztályán is sokkal kisebb lenne a színész ökológiai lábnyoma. Ezek után több mint furcsán hangzanak Ford vagy más, hasonló gépekkel röpködő fontos ember szájából a környezetvédelemmel kapcsolatos szokásos, kötelező közhelyek.
Kurt Russell
NEM CSAK EGY SZTÁR
Mi több, Ford nem csupán egy egyszerű „csinibaba”, aki a világbéke szóhoz hasonlóan mantrázza a környezetvédelem, a zöldszemlélet és a fenntarthatóság kifejezést. Ő már több mint negyed évszázada olyan társadalmi üzenetekhez adja az arcát, mint például az amerikai környezetvédő szervezet, az EarthShare társadalmi célú hirdetései. De a sztár elnökhelyettese a Conservation International nevű természetvédő szervezetnek is. Egy entomológus egy hangyafajt is elnevezett róla (nem vicc: Pheidole harrisonfordi a név). Mi több, a színésznek 2013-ban Indonéziában még a helyi erdőügyi miniszterrel is látványosan meggyűlt a baja, amikor szót emelt az erdők védelmében. Később pedig egy a klímaváltozás hatásait kiemelő dokumentumfilm-sorozatban (Years of Living Dangerously) is szerepelt. Vajon nála nem mertek visszakérdezni Indonéziában vagy másutt, hogy a saját életében mégis hogyan valósítja meg a fenntarthatóságot?!
Leonardo DiCaprio
Tom Cruise
NEM ELSZIGETELT JELENSÉG
Nemcsak egy-egy kirívó eset van, mint Fordé, hanem lényegében általánosnak mondható a neves emberek effajta közönye. Nemrég, a 2018. szeptemberi, Global Climate Action Summit nevű, négyezer fős klímacsúcs ideje alatt a San Franciscó-i reptér csupán magánrepülők részére fenntartott kifutójának a forgalma a szokásosnál harminc százalékkal nagyobb volt. Ráadásul szinte minden gépparkoló meg is telt a zöld-világkonferencia ideje alatt! Az már csak hab a tortán, hogy a rendezvényt összehozó Jerry Brown, aki nem mellesleg Kalifornia állam kormányzója, maga is nagy magángéprajongó. Többek közt a 2015-ös vatikáni klímacsúcsra is ilyen, igen nagy fogyasztású légi járművel érkezett.
Madonna
Egy utasszállító repülő nagyságrenddel többet fogyaszt ennél. Mondjuk egy ezer kilométeres úton tizenkétezer liter kerozint, azaz 1200 litert száz kilométerenként. Ám ez kétszáz utasra elosztva fejenként már csak hat liter lesz, szemben a magángépek utasonkénti 30–100 literjével, persze létszámtól, kihasználtságtól függően.
Aki autóval utazik, az a leginkább környezetkímélő, de persze nagyobb távokra nem mindig jó a gépkocsi, a távolsági busz, esetleg a gyorsvonat. S a fentebb leírtak alapján aki egy légitársaság menetrend szerinti járatával (akár első osztályon) érkezik, az sem vészesen szennyez, ellenben mondjuk ha valaki egy 18 fős magángépen, mondjuk csak a szűk családjával repül, az 30-50-szer jobban károsítja a környezetet, mint ha autóval közlekedne ugyanazon a távon. Egyébként minél rövidebb a repülővel megtett út, annál szennyezőbb az utazás, mert a legtöbb üzemanyagot a felszálláskor égetik el a gépek.
Jackie Chan
John Travolta
GORE HÁZAI
Az egyik legismertebb környezetvédő politikus az USA egykori alelnöke, Al Gore, aki 2006-ban óriási edukációs kampányt indított a klímaváltozás veszélyeiről, amelyről An Inconvenient Truth címmel dokumentumfilm is készült. Ugyanakkor anno eléggé nagy botrány lett abból, hogy az aktivista nemcsak hogy magánrepülővel utazik, hanem olyan hatalmas házat, valamint nyaralót tart fenn, hogy azok energiaigénye akkora, mintha még a sarki boltba is privát géppel menne. Igaz, Gore két éve kijelentette: nem birtokol magánrepülőt, „zöld” életet él.
Angelina Jolie
Brad Pitt
MUSK AUTÓI
De az egyik legfrissebb példa Elon Musk munkássága, első körben is a Tesla villanysportautók esete. Az egyik népszerű és sok helyen hirdetett fél-in-for-má-ció ugyanis az, hogy az elektromos járművek környezetterhelése kisebb egy modern, hagyományos üzemanyaggal működő gépkocsiénál. Ez azonban csak részben igaz. Az elektromos autók károsanyag-kibocsátása ugyanis csak akkor alacsony, ha viszonylag kicsi a kapacitásuk. A Teslák viszont óriási teljesítményűek, így igen nagy környezetterheléssel gyártható, hatalmas akkumulátorpakkokat igényelnek, amelyek sokkal rövidebb életűek, mint egy jó benzinmotor. Bár a városokban nem eregetnek füstöt, az erőművi környezetkárosítást nem csökkentik.
A sort persze végeláthatatlanul lehetne folytatni, de a legegyszerűbb, ha végigböngészik azt a felsorolást (lásd külön), amelyben a legismertebb magánrepülő-tulajdonosokat gyűjtöttük össze.