Hónapokat csúszhatnak a netes rendelések

Való Világ
Sok tízezer, főként külföldi webáruházakból érkező postai csomag esetében nőhet meg hosszú hetekkel a várakozási idő 2021 januárjától. Ugyanis az unió a 22 eurónál kisebb értékű pakkokat is áfakötelessé tenné.

SZÁZSZOR TÖBB VÁMELJÁRÁS JÖHET

A gazdaságpolitika és a piacvédő intézkedések szintjén elvben jó gondolat, hogy az EU a területén kívülről jövő minden egyes csomagra forgalmi adót akar fizettetni 2021-től. Ugyanakkor elképesztő számú apró pakk érkezik az unióba Kínából áfamentesen. A brüsszeli statisztikák szerint 2016-ban több mint 150 millió jött a távol-keleti országból, ami percenként közel háromszáz, naponta pedig több mint négyszázezer csomag. Az idén ennél a becslések alapján hetven-nyolcvan százalékkal több landolhat a közösség területén, mert mostanában évente húsz-huszonöt százalékkal nő az érkező csomagok darabszáma, ahogyan egyre több ember fedezi fel a könnyű és pénztárcakímélő külföldi rendelést.

 

VÁMSOKK

Persze az EU mindig tudja a módját, hogy miként növelje a bürokráciát. Sajnos ezúttal is ez történik majd. Igaz, jó pár ember munkát kap, és talán néhány uniós kiskereskedőt is sikerül megmenteni. Nézzük konkrétabban: a friss tervek szerint 2021 januárjától megszűnik az a vámszabály, amely szerint a közösség területén kívülről érkező kereskedelmi csomagok vám- és áfamentesek 22 eurós értékhatárig. A fenti időponttól minden egyes beérkező pakkot el kell majd vámolni. Nem szúrópróbaszerű ellenőrzések lesznek tehát, hanem még egy ötszáz forintos mobiltelefontokot is vám-, illetve áfaeljárás alá kell vetni. 

Végső soron ez talán valóban gátat vethet annak, hogy filléres apró cikkek százmilliói érkezzenek az átlagemberekhez Kínából az olyan oldalak igénybevételével, mint a GearBest, a Wish vagy az AliExpress. 

Az is érthető másfelől, hogy nemcsak a kereskedők, hanem az áfabevételek védelmében is szükség lehet egy ilyenfajta adóra. Abba azonban aligha gondoltak bele a brüsszeli döntéshozók, hogy egy ilyen új rendszer mekkora sokkot okozhat a vámeljárások számának drasztikus növekedése révén.

A becslések szerint ugyanis ez a jelenlegi százszorosára emelkedhet, hiszen most végső soron 100-ból 99 áru értékellenőrzés nélkül jön be az EU-ba.

Ráadásul sokat késhet az unión kívülről rendelt csomagok kézbesítése. Hogy ne így legyen, ahhoz jelentősen át kell alakítani a mai postai rendszert.

 

HÁROMSZÁZEZER VS. NEGYVENMILLIÓ

Ha ez az uniós jogszabály itthon is hatályba lép, akkor a NAV Repülőtéri Igazgatóságán a mostani évi háromszázezres vámesetszám mellett várhatóan negyvenmillió új vámeljárás is megjelenik majd. Ilyen mértékű változásra, ennyi áru gyors és hatékony kezelésére a vámszakma és a folyamatban részt vevő logisztikai szereplők jelenleg nincsenek felkészülve. Ezt állítja legalábbis a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) és a Magyar Vámügyi Szövetség (MVSZ). E szakmai szervezetek szerint mindenképpen újra kell gondolni az áruimport-folyamatokat. Az új szabályok mellett nagyon összetett IT-rendszereket kell megtervezni, kiépíteni és üzembe állítani. E nélkül ugyanis 2021 januárjától lényegében állandósulhatnak a szállítási csúszások, azaz csomagok tízezrei nem érkeznek meg időben, ami azt jelenti, hogy óriási botrány is előfordulhat.

Az MLSZKSZ és az MVSZ emlékeztetett arra, hogy a mostani engedékeny szabályozás rengeteg visszaélésre ad lehetőséget. Például az ázsiai kereskedők rendszeresen, szinte automatikusan 22 euró alatti összeget írnak a csomagra. Bár mi, fogyasztók elvben jól járunk, ám mindezzel igen nagy adóbevétel-kiesést okoztak és okoznak az uniós országoknak.

A légi úton érkező árumennyiség növekvő volumenét jól érzékelteti, hogy 2015 és 2018 decembere között 91,5 ezerről 146 ezer tonnára bővült a Budapest Airport kargóforgalma. Az említett két szakmai szervezet többféle, a helyzetet rendszerszinten orvosló megoldáson dolgozik. Munkacsoportban feltárják a beavatkozási pontokat, körüljárják a lehetőségeket, és felajánlják szakmai együttműködésüket a Pénzügyminisztériumnak, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak.

 

NÉHÁNY ISMERTEBB KÍNAI WEBES KERESKEDŐ 

  • AliExpress
  • Banggood
  • DealeXtrem
  • Geekbuying
  • GearBest
  • GearVita
  • LightInTheBox
  • TinyDeal

 

NÉHÁNY ÉRDEKESSÉG A NETES VÁSÁRLÁS VILÁGÁBÓL

Ma elvben 8–14 nap alatt megérkezhet Kínából, Hongkongból vagy Tajvanból az áru, de ez rossz esetben akár két hónapba is telhet. Ha egy nagyobb nemzetközi futárcégnek extra árat fizetünk a szállításért, akkor 3–7 nap alatt is sor kerülhet a kézbesítésre.

Jelenleg csak a nagyobb, nehezebb, a csomagolás (és a reptéri, postai röntgenkép) alapján értékesebbnek látszó darabok esetén kerül sor postai vámkezelésre. Ekkor ma egy egyszerű, egyoldalas papírt kell letölteni, kitölteni, aláírni és faxon vagy e-mailben (akár fényképként csatolva) visszaküldeni, valamint csatolni szükséges az eredeti számla, PayPal-bizonylat vagy más netes blokk képernyőképét. Ilyenkor a postástól vagy a postán csak a vám- és áfaterhek, továbbá a 3500 forintos postai vámkezelési díj megfizetése után kapjuk meg a csomagot.

Ha gyorsan szükségünk van egy árura, akkor rendelhetünk ázsiai kereskedők EU-s raktáraiból is. Ezzel a 27 százalékos áfa és az egy-három hetes vámkezelési várakozás kellemetlenségét is elkerüljük.

Van garancia Kínában is, csak nehéz itthonról érvényesíteni, mert jellemzően a vevő költségén lehet visszaküldeni az árut.

Mobiltelefonnál, tabletnél és más kisebb-nagyobb elektronikus kütyünél az EU-raktáras vásárlás sem jár automatikusan uniós garanciával, magyarral pedig végképp nem.

A legolcsóbb megrendelt termékek minősége sokszor drámaian rossz, de a Távol-Keleten is sokféle nívó létezik. Nézzük meg a webes bolt minősítéseit, a vevők online visszajelzéseit.

Az AliExpress vagy a GearBest az áruk 80-90 százalékát ingyen szállítja, mert a kínai kormány költségmentes, támogatott postázási lehetőséggel segíti az exportot.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink