AUTÓVÉTELI TÁMOGATÁS
A családvédelmi akcióterv mindenki fantáziáját megmozgatta. Ám rendre elképesztő, sok esetben túlzó számokkal dobálóznak, amikor a július elsejétől érkező 2,5 millió forintos, nagycsaládosoknak szóló autóvásárlási támogatás piaci hatásait térképezik fel.
Félrevezető, hogy a többség a potenciális vásárlói körből indul ki, amelyet kétszázezer fősre tesznek. A szám felfelé kerekített. A KSH 2011-ben, a legutóbbi nagy népszámlálási adatok alapján 197 ezer nagycsaládot regisztrált az országban – a huszonöt év alattiak (s még egyetemisták) számából kiindulva.
Reálisabban szemlélve a helyzetet: ha a 18 esztendősnél fiatalabbakat vesszük, akkor mintegy 131 ezer nagycsalád van, ám a tizenöt év alattiak számából kiindulva csupán 95 ezer. Ez utóbbiból is nyugodtan levonhatunk 12 ezer famíliát, mert ennyi az egyszülős háztartás. Közülük nagy valószínűséggel kevesen vállalják, vagy inkább be merik vállalni egy új hétszemélyes autó költségét. Leginkább azokról beszélünk, akik egyedüli keresőként legalább három gyermeket tartanak el. Magyarán a potenciális körre szóló kétszázezer fős becslés helyett legfeljebb ennek a felével lehet számolni, kerekítve – első közelítésben.
Új autóból Magyarországon az utóbbi évtized rekorderének számító 2018-as esztendőben 136 ezret adtak el. A három vagy több gyermeket nevelő, kétszülős családok aránya az összes nyugdíjaskor alatti famíliához mérve mindössze három százalék körüli. Magyarán tavaly legfeljebb négy-ötezer új gépkocsit vásárolhattak a nagycsaládosok a papírforma szerint. Utóbbiak kiadásai jellemzően nagyobbak az átlagosnál. Ezen segítenek a kedvező családi adózási szabályok, amelyek a família bevételi oldalát erősítik. Kérdés, hogy ezek a többletbevételek alapot képeznek-e egy új autó beszerzéséhez, vagy a plusz a jobb feltételű lakhatásra és a magasabb szintű megélhetésre megy el.
A nagyvárosokban élő nagycsaládosok mögött sok esetben erős a nagyszülői háttér. Ezek az idősek képesek támogatni a szülőket és az unokákat, így a kerekítések bizonyos esetekben akár helyénvalók is lehetnek. Ugyanakkor az is érthető, hogy a fentiek fényében a szakértők egyelőre nem számítanak sok tízezer új gépkocsi eladására – inkább kisebb számokkal kalkulálnak, hogy ne érje őket meglepetés.
MIRE SZÁMÍT A SZAKMA?
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) a bejelentést követően a lízing- és a bankszövetséggel együtt dolgozott ki javaslatokat a program sikeres lebonyolítása érdekében – árulta el kérdésünkre Gablini Gábor. A Gémosz elnöke, az ismert autókereskedő vállalkozó hozzátette: létrehozták a Családbarát márkakereskedés programot, amelynek a keretében a márkakereskedések kiemelt ügymenettel segítik a vásárlókat. „Készítettünk egy előzetes felmérést a várható volumenekkel kapcsolatosan is, különös tekintettel a károsanyag-kibocsátási szabályozás szeptember 1-jével életbe lépő további szigorítására, amely viszont jelentősen befolyásolhatja a járművek kiszállítási határidejét” – fejtette ki a szakember.
A várható eladásnövekedést firtató kérdésünkre Gablini Gábor elmondta: a bejelentés első napjától kezdve nagy az érdeklődés, ami természetesen egy kicsit jobban mozgatja a piacot, de miután csak július elseje után lehet szerződni, az értékesítési statisztikákban ebből még egyetlen jármű eladása sem látszik. Ugyanakkor ebben az évben ötezer megrendelésre és 3-3,5 ezer jármű átadására számítanak.
A szakértő szerint viszont a másodpiacon – a felszabaduló sok hétszemélyes használt autó megjelenésével – nem várható komolyabb hatás, mert a teljes piachoz viszonyítva nem jelentős a fenti három-ötezres darabszám.
A járműhitelezésben érdekelt Sberbank lakossági üzletágának az igazgatója, Fodor Tamás is arra számít, hogy a konstrukció évente mintegy ötezer darabbal növelheti meg az autóeladási adatokat.
AZ OLCSÓ HITEL PÖRGETHET
Az is valószínű, hogy az autóváltást a legnagyobb részben a hitelképes nagycsaládok választják, illetve azok a tehetősebbek, akik amúgy is rendszeresen tudják cserélni a járművüket. Holott ma már nagyon kis törlesztőrészlet is elegendő egy négy-öt milliós, belépő szintű új hétszemélyes gépkocsihoz. Ha öt évre vesz fel valaki 2-2,5 milliós autóhitelt, akkor a törlesztője mindössze 30-40 ezer forint körül lesz. Aki pénzügyileg tudatosabb, azt is belátja, hogy egy új jármű a kisebb szervizigénye és fogyasztása miatt akár havonta ennyivel is olcsóbb lehet. Magyarán a régi gépkocsit a kereskedésben hagyva (vagy akár eladva) és személyi hitelt felvéve – a támogatás révén – a család lehet, hogy egy fillér többletköltség nélkül vagy nagyon kis összköltség-emelkedéssel megússza az újautó-vásárlást.
Persze, ahogyan azt a jegybank egyik minapi felmérése is mutatta, a pénzügyi tudatosság terén van még hová fejlődnünk. Ugyanakkor az ingyenes 2,5 millió jól érthető hívószó. Erre bizonyos, hogy tömegek mozdulnak majd rá. És az is kétségtelen, hogy a járművek döntő többsége a legfeljebb öt-hat milliós kategóriából kerül majd ki, hogy a legelőnyösebben lehessen kihasználni a támogatást.
Óriási előny persze, hogy a személyi kölcsönök kamata mostanában is extra alacsony, s hatalmas fór az is, hogy a törlesztő könnyedén akár három-öt évre vagy a teljes futamidőre fixálható. Magyarán a költségek növekedésétől nem kell tartani, jól tervezhetők maradnak a családi kassza kiadásai.
MENNYI HITELES LESZ?
A Gémosz elnöke szerint a hazai tapasztalatokat figyelembe véve száz nagycsaládos vevőnek több mint a fele hitelből vásárolhat majd autót, ráadásul a meglévő gépkocsi beszámítására itt is lesz lehetőség, ahogy a normál eladások esetében. Minden jelentős finanszírozó készül versenyképes ajánlatokkal, azokból sem lesz hiány – ígéri a szakember. Gablini Gábor kérdésünkre a visszaélések lehetőségére is kitért. Elmondta, hogy az elmúlt hónapokban a szakmai egyeztetések erről is szóltak. Céljuk, hogy a ténylegesen támogatandók tudjanak részesedni a programból.
Igaz, hogy az elmúlt évek tetemes bérnövekedése és a foglalkoztatás bővülése a jövedelmeket is jelentősen növelte. S persze a családi adókedvezmény és a további támogatások miatt nagymértékben javult a sokgyermekesek helyzete. Ám azért az átlagbérnél érezhetően jobban kell keressen ahhoz egy-egy nagycsalád feje, hogy egy hatmilliós új autó megvásárlásába bele merjenek vágni. Még akkor is, ha a törlesztőrészletek ma kifejezetten alacsonyak, egyben – ahogy szó volt róla – a futamidő végéig azonos összegűek maradhatnak. Ezen okok magyarázhatják, hogy a potenciális igénybe vevők körétől jelentősen elmaradhat a tényleges vásárlás.