Hajmeresztő céges ötletek

Való Világ

 

 

FORMABONTÓK  | Egy vállalkozás megalapításánál a piaci rések megtalálása az egyik legnehezebb feladat. Néha az igen merész elképzelések vezetnek el a sikerig. Ön például vásárolna olyan boltból, ahol az a módi, hogy csak a kézbesítésnél derül ki, mit rendelt? Bármilyen meglepő is, erre a kérdésre eddig tízezrek mondtak már igent. Ilyen és ehhez hasonló egyedi, furcsa, sőt bizarr céges ötletekből gyűjtöttünk össze egy csokorra valót.

 

 

ELADÓ CSAPADÉK

Havat árulni? Elsőre ez az ötlet még viccnek is erős, pedig valójában a koncepció köré Amerikában sikerült egy egész vállalkozást felhúzni. Az alapító Kyle Waring három éve döntött a cégalapításról, amikor a városában, Bostonban óriási fagyok voltak. A feleségével órákig lapátolták a házuk elől a havat, amikor felmerült bennük, hogy meg kellene próbálni eladni, hátha valakit érdekel a melegebb déli államokban. Persze milliárdos üzlet nem lett a dologból, de azóta minden téli időszakban dollárban számítva hat számjegyű forgalmat produkálnak. A rendelések kivitelét hasonló hőszigetelő csomagolásban intézik, mint a nagy halszállító vállalatok. A cégükkel foglalkozott már a Time magazin és az NBC csatorna is. Eddig több mint négy tonna havat adtak el, és időközben elkezdték bővíteni a profiljukat: ősszel lehullott faleveleket árulnak, méghozzá hasonló sikerrel. 

 

ZSÁKBAMACSKA

Az emberek szeretik a meglepetéseket – épp ebből hajt hasznot a Something Store (magyarul: Valami bolt). Az online üzlet a következőképp működik: egy rendelés náluk 10 dollárba, vagyis mintegy 2800 forintba kerül. De a vevőknek fogalmuk sincs arról, hogy mi van a csomagjukban: ez már csak azután derül ki, hogy az árut átvették a kézbesítőtől. Van, hogy egy konyhai eszközt, de előfordul, hogy egy órát vagy egy olcsó parfümöt kapnak. A tapasztalatok nagyon eltérők: volt, aki panaszkodott, mert olyan olcsó terméket adtak neki, amely tíz dollárt sem ér, mások viszont jó karban lévő technikai eszközöket, például Kindle-t vagy iPodot kaptak kézhez. Mindenesetre az üzlet tíz éve működik, és eddig több mint 310 ezer rendelést teljesítettek. 

 

ÚTON AZ ÖRÖK FIATALSÁG FELÉ

Parabiózisnak hívjuk azt az eljárást, amikor két szervezet vérkeringését összekapcsolják. A témában rengeteg kísérletre került sor a XIX. század óta, az egyik legutóbbit a Stanford Egyetemen végezték el: idős és fiatal egereket „kapcsoltak össze”. Az öregebb példányok az eljárásnak köszönhetően erősebbek és egészségesebbek lettek. Bár máig nem világos, hogy az embernél a parabiózisnak pontosan milyen hatásai vannak, időközben több cég is elkezdett időseknek fiatal vért „árulni”. Ezek közül az egyik legsikeresebb a 2016-ban indult Ambrosia, amelyik egy kezelésért 8000 dollárt kér el. A szükséges vért vérbankoktól vásárolják. A kikötésük csak annyi, hogy a donorok legfeljebb huszonöt évesek lehetnek. Már az első évben száznál is több ügyfelük volt, most ősszel pedig az első saját klinikájukat is elindították New Yorkban. Viszont az ügyfeleiknek nem ígérnek semmi konkrétumot: a kezelés előtt tisztázzák velük, hogy csak az eljárás vizsgálatában vesznek részt.

 

KŐÁLLAT

Viccnek indult, végül többmilliós üzlet lett belőle. Az amerikai Gary Ross Dahlnak még a 70-es években jutott az eszébe, hogy a legjobb háziállat egy darab kő lehetne, mivel semmi vesződséggel nem jár a tartása. A sikerét a körítésnek köszönheti: az árult kövek mellé humoros használati útmutatót és egy ólként funkcionáló dobozt is adott. A négydolláros kőállatokból végül az Egyesült Államokban másfél millió darabot adott el. 

Dahl az összegyűlt pénzből egy saját bárt is tudott nyitni Kaliforniában, utólag mégis kissé megbánta az ötletet: annyian zargatták a kőállatok miatt – volt, aki be is perelte –, hogy 88-ban már azt mondta: talán az élete pont egyszerűbb lett volna nélkülük. Hat éve a Rosebud Entertainment megvásárolta e „jószágok” forgalmazási jogait, de a korábbi sikereket nem tudták megismételni.

 

A HALOTTAK NYOMÁBAN

Házvásárláskor, ha az ingatlanról kiderül, hogy ott korábban meghalt valaki, a vevő gyakran eláll az üzlettől – Amerikában ez ismert jelenség az ingatlanközvetítők körében, ezért az ilyen „sötét titkokat” elhallgatják az ügyfelek elől. Épp emiatt jött létre a DiedInHouse.com nevű oldal. A site-on egy kereshető adatbázisban bárki utánanézhet, hogy a kiszemelt lakásban volt-e haláleset. 

A szolgáltatást egy szoftverfejlesztő, Roy Condrey indította még öt éve, összesen több mint 130 millió dokumentum (rendőrségi jelentések, bűnügyi hírek és régi halotti bizonyítványok) alapján. Kezdetben egyetlen keresés alsó hangon 12 dollárba került. Az első két év alatt negyvenezer vásárlást bonyolítottak le az oldalon keresztül.

 

DÜHÖNGŐSZOBA

A felmérések szerint a nyugati világban a stressz a munkavállalók negyedénél már az egészségre is rossz hatással van. A feszültség levezetésére rengeteg mód nyílik, az egyik legsajátosabbal viszont a texasi Donna Alexander rukkolt elő. Náluk a betérő vendégek nyugodtan szétverhetik egy szoba berendezéseit. A tíz éve indult üzlet akkora siker lett, hogy ma már franchise-rendszerben működnek, a dallasi központban pedig akár 250 fős üzleti csapatépítőket is tudnak tartani. Mivel rengeteg követőjük akadt, ez a szolgáltatás azóta Európában is elterjedt. Dühöngőszoba ma már Lengyelországban és Magyarországon is létezik.

 

VIRÁGOT AZ ELLENSÉGNEK

„Miután nem kaptam meg egy szerepet, a castingügynökségnek névtelenül küldtem egyet az önök termékéből. Fantasztikus érzés volt” – írja egy hálás ügyfél a DirtyRottenFlowers.com-on. A szolgáltatást a Los Angeles-i John Ferraro és Roman Sacke indította el, azután, hogy a virágüzletük befuccsolt. Mivel a szép szobanövényekre nem volt kereslet, gondolták, inkább előállnak valami eredetivel: ezért hervadt virágokat kezdtek árulni. Ünnepek idején külön akciókat tartanak. Valentin-napon az úgynevezett „Nem szeretlek” kompozícióra rendre óriási a kereslet (ilyenkor a csokorhoz egy lerongyolódott plüssmackó is jár).

 

 

Hóember az USA-ban. Egy amerikai házaspár eddig több mint négy tonna havat adott el

Ezek is érdekelhetnek

További híreink