EREDETI ÖTLETEK HÍJÁN
Ez az év eddig mozis szempontból igencsak hasonlít a tavalyi esztendőre, hiszen 2019-ben is a képregények alapján készült filmek uralják a terepet. A Marvel-széria legújabb üdvöskéje, a Bosszúállók: Végjáték (Avengers: Endgame) világszerte 2,7 milliárd dollárt, átváltva több mint 760 milliárd forintot söpört be a pénztáraknál. Bár a 2009-es Avatart a jelek szerint nem tudja lelökni a bevételi örökranglisták első helyéről, így is csak pár tízmillióval marad majd el James Cameron látványfilmjétől. Hollywoodban a siker újdonsült receptjét, úgy tűnik, már évekkel ezelőtt megtalálták. Az Érkezés című sci-fi producere, Shawn Levy elmondása alapján már az évtized derekán általánossá vált, hogy a produceri megbeszéléseken nem is az aktuális filmről beszéltek, hanem arról, hogy a készülő produkcióval milyen „mozis franchise-t” lehetne beindítani. Az amerikai álomgyár azóta szakadatlanul, a korábbiaknál is nagyobb tempóban készíti a különféle folytatásokat, spin-offokat (vagyis a sikerfilmek mellékhajtásaival foglalkozó alkotásokat), a remake-eket, az adaptációkat, amelyek népszerűbbek, mint valaha.
Nem csak világszerte, itthon is. A Figyelő megkeresésére a Cinema City marketing- és PR-igazgatója, Buda Andrea elárulta: náluk ez év május végéig a látogatószám a tavalyi esztendő azonos időszakához képest mintegy négy százalékkal nőtt. A sikerben oroszlánrésze volt a friss Bosszúállóknak. Az utóbbi egy hónapban az új Marvel-filmnek köszönhetően volt, hogy heti összehasonlításban még 5,5 százalékos növekedést is mértek 2018-hoz viszonyítva. A Filmforgalmazók Egyesületének összesített, tehát az összes moziláncot érintő adatai szerint az új Avengerst eddig több mint nyolcszázezren látták Magyarországon! Az év hátralévő időszakában is rengeteg ismert produkció bővül egy újabb résszel (legyen szó akár a Toy Story 4-ről, a nálunk kasszarobbantó animációs film, A kis kedvencek titkos élete folytatásáról vagy a legújabb Star Wars-kalandról, a Skywalker koráról). Tehát ez a növekvő tendencia várhatóan az egész esztendőben kitart majd.
Persze a folytatások és az adaptációk gyártása mindig is sikeres üzletnek számított, de az arányok az utóbbi években alaposan eltolódtak. Jelenleg 2019 tíz legsikeresebb alkotása közt mindössze kettő van, amelyik nem sorolható az eddig említett kategóriák közé. Az egyik egy kínai látványfilm, a The Wandering Earth, amely egyelőre igazán csak a hazájában tudott pénzt termelni, a másik pedig a Mi (Us) című horrorfilm.
Mivel ilyen sok múlik a mozis franchise-okon, Hollywoodban csak azok a stúdiók tudnak talpon maradni, amelyek több nagy filmes brand jogait is birtokolják. A Disney – amely ez év márciusában végleg bekebelezte a Foxot – épp ezért még kirobbanthatatlan a dobogó első fokáról. Képesek pusztán azzal lekörözni a versenytársaikat (a Universalt, a Paramountot, a Warner Bros.-t, a Sony/Columbiát), hogy Marvel- és Star Wars-filmeket készítenek, miközben remake-eket vagy folytatásokat gyártanak a régi animációs filmjeikhez. Ez az üzleti modell egyszerűen verhetetlennek tűnik. A riválisok kezében nincs olyan ütőkártya, amellyel tematizálhatnák a fogyasztókat – bár szuperhősös mozija nem csak a Disney-nek van.
Az utóbbi bő egy év legnagyobb vesztese egyértelműen a Lionsgate volt. Őket az évtized elején még Az éhezők viadala (Hunger Games) repítette az élvonalba, és sokáig úgy tűnt, hogy ott is maradnak. Amikor két éve a Hasbro fel akarta őket vásárolni, még nyugodtan ajtót mutattak nekik azzal az indokkal, hogy a részvényenkénti 40 dolláros ajánlati ár túl alacsony a vállalatért. Azóta az árfolyamuk 15 dollár környékére esett.
A Deutsche Bank elemzője, Bryan Kraft a papírjaikat egyenesen a 2018-as év legrosszabbul teljesítő médiarészvényeinek minősítette. Egyelőre az idén sem tudnak igazán fellélegezni. A Keanu Reeves főszereplésével forgatott, John Wick 3. című akciófilm ugyan kifejezetten szépen teljesít – nagyon komoly marketingmunkát fektettek a mozi bevezetésébe –, viszont tavasszal hiába próbálták lemásolni a Disney receptjét, saját képregényfilmjük, az új Hellboy az év egyik legnagyobb bukása lett. Az ötvenmillió dollárból készült produkció 22 millió dollárt sem tudott összekalapozni, ezen az összegen ráadásul a mozitulajdonosokkal kell osztozniuk. Így nem csoda, hogy kisebb leépítésre is sor került a cégnél: az elmúlt hónapokban 45 embert bocsátottak el.
Hollywoodot persze összességében nem kell félteni. A bemutatott filmek az idén már mintegy 4,6 milliárd dollárt hoztak csak az Egyesült Államokban. Ez a szám alatta van ugyan a 2018 és 2017 hasonló időszakában mért adatoknak, de az évtized átlagához képest így is jónak számít. És még csak most jön az X-Men újabb része, valamint a Csillagok háborúja befejező epizódja, amely nagyon megdobhatja az esztendő második felét.
VISSZASZORULÓBAN A 3D
Az USA-ban kezd leáldozni a térhatású vetítéseknek. Az amerikai filmforgalmazók szövetségének az adatai szerint 2010 és 2017 között a 3D-s előadások jegyértékesítései 41 százalékkal estek vissza. Bár a hazai trendről nincsenek pontos adataink, Buda Andrea elárulta: a fővárosban nálunk is kezd visszaszorulni a három dimenzió a hagyományos 2D-s vetítések javára. Főleg a családi produkcióknál, mivel a gyerekeknek sokszor zavaró, hogy hosszú ideig kell szemüveget viselniük a filmnézéshez. Az Arena Mallban működő IMAX-nél viszont más a helyzet: a gigászi vászon és a 3D-hatás egybeforrt az emberek fejében. Bár vannak 2D-s IMAX-vetítések is, itt elsősorban a térhatású előadások viszik a pálmát.