NEMZETKÖZI FIGYELEM
Eredeti pompáját kapta vissza a főváros szívében álló -Párisi udvar. A Mellow Mood Hotels tulajdonában álló épület felújítása az utóbbi idők legnagyobb figyelmet kapott budapesti fejlesztése volt, még a nemzetközi szaksajtó is követte a munkálatokat. Leginkább azért, mert a komplexum egyedülálló a maga nemében. Nagyon kevés olyan európai épület van, amelynek ilyen nagy felületét fedi csempe, s a homlokzaton a mór és a gót díszítés egyaránt megtalálható. Arról nem is beszélve, hogy a belső passzázs szecessziós, illetve ard deco elemeket tartalmaz. A tervezési munkák 2014-ben indultak, a ház újjáépítése egy évvel később, 2015-ben kezdődött.
A második világháborút kisebb-nagyobb sérülésekkel átvészelő épületet 1949-ben államosították, a funkcióját átalakították. Az 1956-os forradalom és szabadságharc idején komolyabban megrongálódott, a homlokzati burkolat jelentős része megsemmisült, ennek helyreállítását a hatvanas években kezdték meg. A felújítás során az alsó három szintet teljesen átalakították, ám a kor szellemiségére jellemzően silány minőségű burkolatokat kapott a ház. A következő renoválás 1980-ban volt, miután 1976-ban műemlékké nyilvánították a Párisi udvart. A második felújítás sem volt megfelelő minőségű, így az épület állaga rohamosan romlott. A nyolcvanas évek végére a komplexum néhány lakást kivéve szinte teljesen kiürült, majd a rendszerváltással az V. kerületi önkormányzathoz került. A helyhatóság 2010-ben hirdette meg először, végül a Mellow Mood Group vásárolta meg, 2014-ben. A csoport a 2,1 milliárdos vételár többszörösét költötte a helyreállításra, ez 13,5 milliárd forintos beruházás volt.
A Market a legjobb hazai szakembereket választotta ki a feladat elvégzésére. A korábbi tájékoztatói szerint a legnagyobb kihívást az eredeti állapot visszaállítása jelentette, holott az épület szerkezetének a megerősítése is szükségessé vált.
1961. Az épület ekkor esett át először egy nagyobb átalakításon
Az ötemeletes, 41 méter magas, üzletpasszázsos, két belső udvarral megépített ház restaurált homlokzati felülete 3000 négyzetméteres, egybefüggő kerámiaburkolattal fedett. Ez összesen 250 ezer darabból álló burkolat felújítását jelentette, ami önmagában is nagy munkát igényelt. A renoválás összetettségét jelzi – és ettől vált igazán érdekessé a nemzetközi sajtó számára is a projekt –, hogy az épület teljes homlokzatát a gótikus stílus fantáziadús szeszélyességgel stilizált elemeiből összeállított díszítmények – vimpergák, kőrácsutánzatok, szoborfülkék, baldachinok – ékesítik és tagolják. A komplexum egyszerre hozza a párizsi, a velencei és a prágai módit. Ilyen historizáló épület valóban nincs több a világon. A homlokzati elemek eredeti állapotának a visszaállítása napi 40-70, összességében pedig több mint száz restaurátor egyidejű munkáját követelte meg.
A harmadik és a negyedik emeleti ablaksor között díszített mezőkből kerámia mellszobrok buknak előre. Az épület tompaszögű sarkát pedig kőcsipkés, a pesti belváros épületeire jellemző toronypár hangsúlyozza. A tornyok között, valamint az épület déli oldalán szamárhátíves, kőcsipkés csúcsban végződő oromzatokban lapos kerámia domborművek láthatók.
Az épületet Schmahl Henrik tervezte, az egykori Belvárosi Takarékpénztár székházának. Az előkészítő munkálatok után az építés 1909-ben kezdődött és 1912–13-ban fejeződött be. A passzázsrészben található Budapest egyetlen megmaradt üzletsoros bevásárlóudvara.
Az épület elődje is híres volt. A telken egykor báró Brudern József háza állt, amelyet Pollack Mihály tervei alapján, 1817-ben adtak át. Az építészt a Párizsban néhány évvel korábban átadott Passage des Panoramas kétemeletes épülete ihlette meg, amelynek a földszintjére szintén egy különleges, közforgalmi üzletsori folyosót terveztek. A Brudern-házat teljesen elbontották, a telken épült fel a takarékpénztár székháza. Ebből ered az épületet átható hexagon alakzat vagy méhsejtforma, hiszen az intézmény egyik szimbóluma a méhecske volt. Ugyancsak ennek okán az épületet szemlélve a legkülönbözőbb helyeken bukkannak elő méhamulettek és -medálok. A passzázsban majmokat ábrázoló szobrokat látni. A művészetekben a majomábrázolások általában az emberek természethez való kötődését jelképezik. Az egyik majom egy almát ad vigasztalóan a mellette ülőnek. Vagyis ezek az elemek nem sértésből szerepelnek a díszítésben.
BURKOLAT, DÍSZÍTÉS
A kerámiaelemek pótlásához szükséges darabok a Zsolnay Manufaktúrában készültek, míg a speciális fém- és üvegdíszítéseket a Haas és Somogyi gyártotta, a belső padlóburkolatok pótlásához pedig a Villeroy & Boch állított elő elemeket.
Borítófotó: 2019. Passzázs: art deco és szecesszió jellemzi az átjárható belső részt