ÚJ ÓRIÁS SZÜLETIK
Ha egy ágazatban nem remekelnek az eladási mutatók, akkor a piaci szereplők egyre szívesebben játszanak el a fúzió gondolatával. Mindezt sok helyen láttuk már. Jó példa minderre a dohányipar, ahol a szabályozói környezet szigorodása láttán a londoni központú British American Tobacco (BAT) egy sor cégakvizíció után két esztendeje bekebelezte az egyik legnagyobb versenytársát, az amerikai Reynoldsot.
A bajban lévő szektorok sorába pedig újabban az autóipar is beállt. Épphogy elkezdődött az idei év, a Ford már arról számolt be, hogy át akarják alakítani a veszteséges európai részlegüket. Ami az utca nyelvén leépítéseket jelent. Az elbocsátásokról szóló hírek éppen csak kikerültek a híroldalakra, amikor már jött a következő hasonszőrű bejelentés, mely szerint a Jaguar Land Rover is csökkenti a munkaállományát.
A helyzetet tovább élezte a német autóipar betegeskedése. Az ország ezen ágazatba tartozó vállalatainak a szakmai képviselete, a VDA (Verband der Automobilindustrie) tavasszal adott ki közleményt arról, hogy a német gyártók termelése öt százalékkal is visszaeshet az idén. A brit társaságok a brexit miatt ennél is nagyobb bajban vannak. Mivel sokáig abban a hitben éltek, hogy a szigetország már tavasszal kilép az unióból, sok üzem leállította az előállítást, emiatt viszont az első négy hónapban Nagy-Britanniában az autógyártóknál 22,4 százalékos zsugorodást mértek.
De ha a brexit nem lenne, és a világgazdaságot gáncsoló kereskedelmi háborút is lefújnák, a szektor gondjai akkor sem oldódnának meg teljesen. Hisz láthatóan egy sor változás vár az iparágra. Akadnak technológiai kihívások is, mint amilyen az elektromos gépkocsik terjedése vagy az önvezető autók várható jövőbeli bevezetése. Ám ennél is nagyobb fejtörést okoz a társaságoknak, hogy a járműmegosztás térhódítása miatt kezd kialakulni egy réteg, amelyik már nem akar saját gépkocsit vásárolni.
Természetesen minél nagyobb egy gyártó, annál jobban tudja kezelni az üzletágat uraló trendeket. Nem csoda, hogy a Fiat Chryslernél felmerült az ötlet: érdemes lenne egyesülni a francia központú Renault-val. A közös cég részvényeit ötven-ötven százalékban birtokolnák. Így a világ harmadik legnagyobb autógyártója jönne létre a Volkswagen és a Toyota után. A Fiat már régóta gondolkodik egy összeolvadáson, először azonban nem a Renault-val, hanem a Peugeot-kat is gyártó PSA-csoporttal akartak egyesülni. Ám a két óriás összeborulása csakis gyárbezárásokkal lett volna megoldható. Mikor az ötlet felmerült, Franciaországban egymást érték a sárga mellényesek tüntetései, így nem meglepő, hogy a szakszervezeteket inkább nem akarták hergelni, és az elképzelés mögül inkább kifaroltak a döntéshozók.
Bár a Fiat és a Renault utólag talált egymásra, a két cég remekül kiegészíti a másikat. Előbbi az Egyesült Államokban számít erősnek, és az SUV-k, vagyis a városi terepjárók piacán van az élvonalban, míg utóbbi egy ideje az elektromos kocsik terén ért el kimagasló eredményeket, és főleg Európában tudta jól megvetni a lábát. A Renault-nak ez az ajánlat, úgy tűnik, pont jókor jött, hisz a saját cégszövetsége nehéz időket élt át az elmúlt hónapokban. A Renault–Nissan-társulás még 1999-ben jött létre. A Mitsubishi, amely időközben a Nissan irányítása alá került, három éve csatlakozott a két társasághoz. A Renault szeretett volna fúzióra lépni a Nissannal, de hiába. A szövetség vezetőjét, Carlos Ghosnt még tavaly novemberben letartóztatták a japán fővárosban, majd decemberben a jövedelme eltitkolása miatt vádat emeltek ellene. Miután Ghosn kikerült a képből, az irányításban kialakult űrt be kellett tölteni. A tárgyalások megindulásával viszont az tűnt ki, hogy a Nissan megálljt parancsolna a francia törekvéseknek, és egyelőre nem szeretne elindulni az egyesülés irányába. A Renault–Nissan–Mitsubishi-szövetség élére egy négyfős tanács került, melybe két főt delegált a Renault, egyet a Nissan és egyet az ő irányításuk alá tartozó Mitsubishi. Vagyis a tanácsba a gyakorlatban a Nissannak is két embere került.
A japán gyártó igyekezett megőrizni a függetlenségét, de az új fejlemények mellett ez egyre nehezebb lesz. Bár a Nissant nem hívták meg a Fiat és a Renault között folyó eddigi tárgyalásokra, láthatóan a felek nyitottak arra, hogy a vállalat és a Mitsubishi később valamilyen formában becsatlakozzon az esetleges közös cégbe.
Az európai központtal működő társaságoknál a befektetők a lehetséges egyesülés hírét mindenesetre tárt karokkal fogadták: a bejelentés után mind a Fiat Chrysler, mind a Renault részvényárfolyamai megugrottak. Az utóbbi vállalat legnagyobb részvényese, a francia kormány is jelezte, hogy támogatja a fúziót, amely az előzetes számítások szerint ötmilliárd dolláros költségcsökkenést jelent majd a két cégnek. Együtt a várakozások szerint évente 8,7 millió autót állíthatnak elő.