GYORSÍTOTT IGAZSÁGSZOLGÁLTATÁS
Tavaly szeptemberben a hazai bíróságok csupán tizenöt távmeghallgatást tartottak, a havi szám ez év márciusára 402-re emelkedett. Az elmúlt időszakban több mint ezer ilyen eljárást folytattak le 1072 ember ki-, illetve meghallgatásával – hangzott el a napokban egy szakmai konferencián. Az igazságszolgáltatás digitalizálása finoman szólva is régi adósságnak számít, így az efféle fejlesztések megvalósítása lassan kezdett elodázhatatlan lenni. A méretes papírkötegekkel rohangáló bírók látványa aligha tükröz huszonegyedik századi viszonyokat, ahogy az iratbetekintés középkort idéző viszonyai sem. De erről később.
A távmeghallgatás lehetőségének a megteremtése mindenképp előrelépést jelent. Az úgynevezett Via videórendszeren keresztül megvalósuló eljárás segítségével többek között a feltételes szabadlábra helyezés, a menekültügyek, a házasság felbontása vagy éppen a munkaügyi perek is gyorsabban befejeződhetnek. Energiát és időt takarít meg az ügyfelek, illetve a közreműködő hatóságok számára is.
AKTAHEGYEK HELYETT
Eddig hetvenkét „végpont” állt rendelkezésre, vagyis ennyi tárgyalóteremben alakítottak ki ilyen eszközt; ez a szám a közeljövőben újabb 112 helyszínnel bővülhet. Handó Tünde, az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnöke emellett szorgalmazza, hogy ne csak a kép- és hangtovábbítás, hanem a rögzíthetőség is megvalósítható legyen a rendszeren keresztül. Ennek az igénynek a Belügyminisztérium háttérintézményeként működő Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) részéről tehetnek eleget.
A további újításokra jelenleg két és fél milliárd forintot szán a kormány, uniós forrásból. Ez a Digitális Bíróság program. Ennek keretében felszámolhatják a már említett „papírköteges” problémát, mégpedig az e-akta projektrész segítségével. A kifejezés a papíralapú akta elektronikus változatát takarja, ennek elérhetőségét alakítják ki a következő hónapokban. A bírákat külön tanfolyammal készítik majd fel a használatra, ám az illetékes munkacsoport előzőleg is kikérte a véleményüket.
Miről is van szó? Az iratbetekintés jelenleg időigényes és drága, valamint rendkívül körülményes – az új lehetőség révén ez a teendő egynaposról akár pár percesre csökkenhet. Az ügyfelek ugyanis személyes megjelenés nélkül, online, a nap 24 órájában gyorsan és ingyenesen hozzáférhetnek a bíróságon folyamatban lévő ügyükkel kapcsolatos információkhoz. Nincs ügyintézésre fordított idő, megszűnik a másolási és az utazási költség.
BEFIZETÉSI KÖNNYÍTÉS
Ugyanakkor nemcsak az ügyfelek, hanem a bírák számára is jelentős könnyítést hozhat a változás. Kiderült: hetvenkét százalékuk rendszeresen dolgozik otthon is, márpedig ha hazaviszi a munkát, ez adott esetben egy csomagtartónyi aktát is jelenthet. Amennyiben ezeket az adatokat egy könnyen kezelhető, bárhol hozzáférhető elektronikus felületen is elérheti, az jócskán megkönnyíti a teendők elvégzését.
Megvalósul továbbá a bírósági határozatok közzétételének és anonimizálásának a fejlesztése is, melynek eredményeként a döntések egységes, könnyen kereshető határozattárban lesznek elérhetők – közölte az OBH. Az elektronikusan hozzáférhető közhiteles nyilvántartások és bírósági szakrendszerek online összekapcsolása szintén a projekt kiemelt fejlesztési területe. Az adatkapcsolat kiépítésével minimalizálható az ügyfelektől bekérendő, az ügyintézés megkezdéséhez szükséges adatok köre, ezáltal a bírósági eljárások gyorsabban lezárulhatnak – írták.
Ez év márciusától egyébként az ügyfelek már elektronikus kapun, azaz internetes felületen is tudnak illetéket, valamint egyéb befizetéseket eszközölni. Úgy tudjuk, az első hónapban mintegy százötvenmillió forint értékben éltek a lehetőséggel. További könnyítés, hogy információink szerint az ítélkezés átláthatósága és a bírósági határozatokhoz való egyszerűbb hozzáférés biztosítása érdekében új határozatkereső alkalmazást is nyújt az OBH az év második felétől. A digitalizáció mindenesetre alapjaiban változtatja meg a megszokott munkamódszereket, a monoton munkafolyamatokat kiváltják az informatikai alkalmazások.
Tavaly nyár óta működik az úgynevezett beszédleíró program, csaknem ezer bíró és titkár használja. A szoftver nem csinál mást, mint leírja a lediktált szöveget, mégpedig jogi szaknyelvi szókinccsel, ami persze bővíthető a köznyelvivel. E téren egyébként a zalaegerszegi törvényszék vitt úttörő szerepet. Ott próbálták ki a gyakorlatban a szoftvert, ellátták a tesztelésével kapcsolatos koordinátori feladatokat, a betanulás megkönnyítéséhez még oktatóvideót is készítettek.
TANULÁSI FÁZIS
Bár ezen a téren a bírósági rendszer alighanem lemaradásban van a magánszférához vagy éppen az adóbevallást jelentősen megkönnyítő NAV-hoz képest, egyes országokban akár még forintosítható példaként is szolgálhatnak a magyar megoldások. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter nemrég az OBH-nál járt, ahol bejelentette: a Srí Lankával kötött gazdaságfejlesztési megállapodás része az ottani igazságszolgáltatás modernizálása is. Nem is akármennyiért: ezeket az eszközöket mintegy tízmilliárd forint értékben veszi meg a nemrég tragikus terrortámadásokon átesett ország.
A magyar bírók egyébként „digitális nyílt napokon” ismerkedhetnek az új lehetőségekkel. A munkateher szintén csökken, gyorsabb és szakszerűbb lehet az ítélkezés – számoltak be forrásaink az eddigi tapasztalatokról, illetve a bejelentett tervekről. Kiemelték: az ügyfelek mellett a társhatóságokkal való kapcsolattartást is egyszerűbbé teszik az új eljárások. Vegyünk egy hétköznapi példát: a rendőrségnek nem kell mindig az adott bíróságra szállítani a gyanúsítottat, mondjuk egy előzetes meghallgatásra. De az elektronikus adatlekérések a NAV közreműködését is megkönnyítik az egyes eljárások során.