Sűrű napok állnak Elon Musk társasága mögött: még március végén Kaliforniában az egyik autójuk, miután a sofőr önvezető módba kapcsolt, nekicsapódott a beton sávelosztónak. A vezető rögtön szörnyethalt. Még azon a héten a gyárnak 123 ezer kocsit kellett visszahívnia egy váratlan hiba miatt. Mint kiderült, bekerült néhány könnyen korrodálódó csavar a korai – 2016 áprilisa előtt gyártott – Tesla Model S-ekbe.
Ezek azonban csak eseti gondok. A cégnek a halálesetből és a visszahívásokból eredő rossz PR-nál jóval nagyobb problémái vannak. A vállalat ugyanis hosszú évek óta csak a veszteséget termeli. Tavaly egész pontosan 1,9 milliárd dolláros (485 milliárd forintos) mínuszban zártak, ami új negatív rekordnak számít a Teslánál.
Pedig papíron a terv jól mutatott: Elon Musk már 2006-ban elárulta, hogy először elektromos sportautókkal (ez volt a Tesla Roadster) jelennek meg, majd az exkluzív modellek értékesítéséből befolyó pénzekből olcsóbb, minőségi járművek gyártására állnak át. A vékonyabb pénztárcájú vevőket a Tesla Model 3-assal akarták megszólítani. Csakhogy nem tudták felpörgetni a gyártást. A múlt év szeptemberére 1500 autóval kellett volna elkészülniük, ám az üzemeikből mindössze 260 gördült le. Bár azóta jobban állnak, a célszámokat most tavasszal sem sikerült elérniük. Februárban négy napra le is kellett állítani a munkálatokat, hogy feltárják a tömeggyártást akadályozó tényezőket. Musk szerint az óriási akkumulátorgyárukban, a nevadai Gigafactoryben volt némi zűr az ipari robotokkal, de elmondása alapján a cseréjük után már nem lesz gond. Hogy megnyugtassa a befektetőket, azt is megígérte: amíg nem rendeződik a helyzet, személyesen felügyeli a munkálatokat, és be fog költözni a Model 3-as összeszerelő üzemébe.
Ám mint John Thompson, a Vilas Capital Management elnök-vezérigazgatója is felhívta rá a figyelmet, a Tesla problémái akkor sem szűnnek meg, ha felpörgetik az előállítást. Jelenleg ugyanis húszezer dollárt vesztenek minden egyes eladott járművön. Bár a gyár állítása szerint a Model 3-as ki tudja húzni őket a gödörből, Thompson szerint ebből egy szó sem igaz, és ezen az autón csak még többet veszítenek majd. A szkeptikus megítélésével nincs egyedül: a Moody’s pár hete stabilról negatívra változtatta a cég kilátásait (közvetlenül azután, hogy a vállalat hitelképességét is lefokozták).
Egy detroiti autóipari tanácsadó cég, a Munro & Associates egyébként már arra is rámutatott, hogy a csodafegyvernek szánt Model 3-asok még csak nem is számítanak igazán jó kocsinak. A vezérigazgató, Sandy Munro elemzésében trehány összeszerelésről, illesztési hézagokról és „példátlan” utólagos ragasztásról értekezett. Ez összhangban van mindazzal, amit az elbocsátott Tesla-alkalmazottak nyilatkoztak: anonim források szerint a munkákat rendkívüli módon lelassítja, hogy az elkészült járművek 90 százaléka utólagos javításra szorul. Ez az eljárás ráadásul roppant költséges. Állítólag van olyan típus – a Model S –, amelyet már hat éve gyártanak, és még mindig észlelnek vízbeszivárgásokat. Ezeket a kellemetlen információkat el lehetne ütni azzal, hogy a lapátra került munkások csupán sértettségből keltik a cég rossz hírét. Ám egy hónapja a CNBC megszólaltatott egy a gyár alkalmazásában álló mérnököt is, aki azt állította, hogy a fremonti üzemben használt alkatrészek 40 százaléka hibás.
Akárhogy is: mivel a Tesla egy átlagos órában 480 ezer dollárt költ, ezért pár hónap és kifogyhatnak a tőkéből. Akkor pedig John Thompson szerint az sem lehetetlen, hogy a cég teljesen tönkremegy. A Jefferies nevű elemzőház most úgy tippeli, az idén az autógyárnál mintegy 2,5 milliárd dollárnyi friss tőkét kell majd bevonni ahhoz, hogy zavartalanul tudják folytatni működésüket. A Tesla egyelőre cáfolta a találgatásokat: a gyár szerint nincs szükségük tőkebevonásra. Az mindenesetre a kommunikációjukat dicséri, hogy a március végi hatalmas esés után április elején a részvényeik árfolyama újra elkezdett emelkedni. Egyelőre a komoly veszteségek ellenére meg tudták győzni a befektetőket, hogy minden rendben van.
Kérdés, hogy a beléjük vetett hit meddig fog még kitartani. Musk körül ugyanis egyre gyűlnek a problémák: idővel például a felvásárolt SolarCity napenergiacég 2,9 milliárd dolláros adósságát is rendeznie kell.
ELON MUSK
Mivel el akarta kerülni a sorkatonaságot, 17 évesen szülőhazájából, a Dél-afrikai Köztársaságból Észak-Amerikába költözött. Első nagy üzletét az öccsével hozta tető alá: a Zip2 eladásából Elon Musk 341 millió dollárt keresett, a pénzt pedig beforgatta a PayPalba. Ő volt ugyanis az online fizetési rendszer egyik alapítója. A népszerű szolgáltatást végül az eBay vette meg 2002-ben, 1,5 milliárd dollárért.
Musk 2005-ben, mindössze egy évvel az alapítása után jelent meg befektetőként a Tesla Motorsban: miután a cégbe a saját pénzéből 6,5 millió dollárt fektetett be, ő lett a vállalat elnöke és főrészvényese.
Borítófotó: David Blane bűvész Tesla- tekercsek kereszttüzében. Az autógyárról érkező hírek újabban csak a konkurenseket villanyozzák fel