NEM FOGY A LENDÜLET
Másfél hét telt el a Handelsblatt május 12-i cikke óta, így már sokkal tisztábban látunk a német autógyárak magyarországi beruházásainak először ebben az újságban megszellőztetett lassítása ügyében. Bár lesz, illetve várható némi változás, de a lényeget egy mondatban össze lehet foglalni: nagy csapás nem érkezik. Sőt, ha rövid távon csúszik is valami, hosszabb távon hazánk inkább nyertese lehet a változásoknak.
Nézzük akkor a részleteket. A hivatkozott legfontosabb német gazdasági napilap szerint a németországi autógyárak itteni beruházásai a tervekhez képest lelassulhatnak. Egyrészt veszélybe kerülhet a BMW debreceni gyára, másrészt a Daimler vezetői leállították a kecskeméti üzem bővítését, pontosabban legalább egy évvel elhalasztották a második egység beindítását – szólt az eredeti értesülés. Az ok főként az, hogy a profitmarzs 9-ről 6 százalék körüli szintre esett, és az Egyesült Államok védővámokkal fenyegeti a nagy német gyártókat is.
Azonban a gyártás keletebbre helyezését hosszú évek óta hevesen ellenzik az ágazati szakszervezetek Németországban, így az „értesülések” valójában részben e szakszervezetek vágyait, lobbicéljait tükrözhetik.
BMW: JÓ ÜTEMBEN
A BMW Magyarország kommunikációs munkatársa nem kommentálta a bajor vállalatra vonatkozó sajtóhíreket, sőt azokkal szemben azt mondta: további kapacitásbővülést hoz majd nálunk az új gyár. Igaz, azt nem erősítette meg, hogy az alapkőletételre még az idén sor kerül, mint ahogy ezt korábban bejelentették. Debrecen önkormányzata azt közölte, hogy az eredeti terveknek megfelelően, jó ütemben halad a munka: a BMW Group mérnökei és projektvezetői, valamint az önkormányzat, az ITM és a HIPA irányítói illetve munkatársai között folyamatos az egyeztetés a program megvalósításával kapcsolatban. Május 16-án pedig már a magyar kormányt is arról tájékoztatta a BMW vezetése, hogy a német autóipar visszaesése semmilyen formában nem érinti a cég debreceni beruházását.
DAIMLER: FELFÜGGESZTÉS
A múlt kedden a Mercedes márkát is birtokló Daimler hazai kommunikációs igazgatója, Ludvig Orsolya eredetileg úgy nyilatkozott, hogy nem áll le az új kecskeméti üzem építése, sőt 250 millió eurónyi értéket már be is építettek. Azt azonban már akkor hozzátette: még zajlanak az egyeztetések arról, milyen terméket gyárt majd a vállalat az új egységben. S azt is kiemelte: természetes, hogy egy piaci cég módosítja a terveit. Sajnos időközben az utolsó mondatra került a hangsúly.
Tehát – bár hosszú távon számolnak vele – átmenetileg felfüggesztették Kecskeméten a Daimler-gyár bővítését. Ezt erősítették meg a Mercedes stuttgarti főhadiszállásán az Index kérdésére. Igaz, a hazai kommunikációs vezető szerint az a korábban kitűzött cél nincs veszélyben, hogy bővítsenek Kecskeméten, sőt, a következő évtized első felében már termel majd az új üzem. Bár azért ez utóbbi meghatározás kellően sok csúszásnak ad teret.
HATALMAS AZ ELŐNYÜNK
Várkonyi Gábor autóipari szakértő, kereskedő és autóvásárlási tanácsadó a Figyelő kérdésére kifejtette: szerinte minden beruházás megtörténik, legfeljebb egy-két év csúszás fordulhat elő, az is inkább a Daimler esetében. Az érintettek nagyon komoly gyártók, globális játékosok, így pillanatnyi turbulenciáról lehet csak szó – húzta alá.
„A drágán termelő egységeit minden autómárka gőzerővel építi le és viszi olcsóbb helyszínekre évek óta. Ez most még jobban felgyorsult, hiszen tavaly már csökkentek az eladások, így még lényegesebb, hogy hatékonyabban, olcsóbban termeljenek az üzemek. Erre pedig a régióban a magyar leányok a legalkalmasabbak” – mondta Várkonyi.
Úgy véli, kiemelten fontos az is, hogy a Mercedes úgynevezett full-flex gyárat szeretett volna eredetileg hozzánk hozni, ami világviszonylatban is egyedülállóan rugalmas. Ez azt jelenti, hogy bármilyen modellt lehet ott nagy sorozatban gyártani az elektromostól a hosszú limuzinon át az egészen kicsi, kompakt-szubkompakt autókig. Az előállítást pedig gyorsan át lehet állítani az egyes modellek közt.
A lassítás, a felfüggesztés híre elvben érintheti azt, hogy mennyire lesz flexibilis az új gyártósor, hiszen lehet, hogy e téren módosítanak. Üzletileg azonban ez nem tűnik indokoltnak, így lehetséges, hogy – kis csúszással, esetleg némi költséghatékonysági módosítással, de – mégis rugalmas gyártósor épül ki.
A BMW máshogyan nevezi és kicsit másképp oldja meg, de lényegét tekintve a debreceni üzem is a teljes flexibilitás felé tett lépést.
MÁR TOBOROZNAK IS
A Világgazdaság című lapban a Magyar Gépjárműipari Egyesület (Mage) ügyvezető főtitkára, Kilián Csaba elmondta: a Mercedes és a BMW is eldöntötte, hogy Magyarországon épít gyárat, ezeket a beruházásokat pedig véghez is viszik. A szakember szintén aláhúzta, hogy a globális autóipar számos változás előtt áll, s ezek magukkal hozzák a költséghatékonyság és a versenyképesség javítását is.
A technológiai váltás, az európai, amerikai, ázsiai piacok teljesítménye, valamint a környezetvédelmi szabályozórendszerek mind befolyásolják a termelést. A főtitkár természetesnek tartja, hogy ezek miatt kivárunk, esetleg lassabb ütemezésre állítunk át egyes projekteket.
Kilián Csaba felidézte: mind a Mercedes kecskeméti bővítését, mind a BMW debreceni megjelenését megalapozott döntések előzték meg, amelyek nem néhány évre szólnak, hanem két-három évtizedre. Ezért úgy látja, hogy a Daimler élén rövidesen lezajló vezetőváltás sem érinti majd a cég magyarországi terveit. Ha lesz is restrikció, nem valószínű, hogy a friss fejlesztésekre vonatkozna. „Tudomásunk szerint Kecskeméten és Debrecenben egyaránt zajlanak az előkészületek, a BMW már a toborzást is megkezdte, nincs szó leállásról” – fejtette ki.
Összegezve tehát: egyes beruházások átgondolása, némi lassítása elképzelhető, különösen a német szakszervezetek említett lobbinyomására, de közép- és hosszú távon mindenképp sokat nyerünk, mert a hatalmas hatékonysági, illetve költségelőnyeink miatt mindenképpen hozzánk jönnek a már „csőben lévő” beruházások, sőt, akár újabbak is.
POZSONYBA MEHET AZ OLCSÓ VW E-AUTÓ IS
A Handelsblatt a napokban megint egy kelet-európai autós hírrel borzolta a kinti és az itteni kedélyeket. A német bérköltségek miatt csak veszteségesen tudná gyártani húszezer euró körüli áron várható elektromos gépkocsiját a Volkswagen, ezért nem Németországban, hanem valószínűleg a pozsonyi üzemben indulhat meg az előállítás – írja a vezető német gazdasági napilap. Vélhetőleg újra átszámolták, mennyit is visz el a németországi gyártás, és kiderült, hogy a nagy bérköltségek miatt csak olyan autókat tudnak otthon előállítani, amelyek harmincezer eurónál többe kerülnek. Magyarán a német vezetés által óhajtott és a vevők részéről is nagyon várt húszezer euró körüli árú e-gépkocsikat csak veszteségesen tudnák legyártani Németországban. A Handelsblatt szerint az olcsó elektromos kisautó előállítása ezért kerül egy kisebb költségű kelet-európai országba.