ÁREMELKEDÉS
Ha már így drágul, remélhetőleg egyszer minőségi is lesz a taxizás Budapesten – gondoltam, amikor a friss díjemelésről szóló hírt megláttam. Az alapdíj látványosan, 450-ről 700 forintra nő, a kilométerár 20-szal 300, a percenkénti várakozási díj 5-tel, 75 forintra – döntött májusban a Fővárosi Közgyűlés. Az ülésen Krisán László, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara távozó elnöke azt mondta, a taxisok több mint 87 százaléka kérte, hogy a közgyűlés rendezze a fix tarifát. Az indoklás szerint annyira kis nyereség várható a taxizásból, hogy keveseknek éri meg ezt az üzletet választani, főleg, amióta a taxik felelősségbiztosítása megdrágult, és az online pénztárgépet is kötelezővé tették az autókban.
ELŐRERENDELVE IS KÉSHET
Még meg is tudnám érteni az áremelésért küzdő fuvarozók és fuvarszervező vállalkozások álláspontját, hiszen a gazdaság pörög, a bérek nőnek, csak könyörgöm, javítsanak végre a színvonalon! Egész egyszerűen drámaian alacsony a budapesti taxiszolgáltatás általános nívója.
Az első és legfontosabb, leginkább jellemző gond: amíg korábban, pár éve 3-5, de legfeljebb 8-10 perces volt a várakozási idő, addig mára a 15-20 perc az általános. Már egy hétvégi estén vagy éjjel, buli utáni idősávokban, avagy akár egyszerű csúcsidőben (nem kell, hogy szilveszter vagy karácsony legyen) sem ritka a fél-háromnegyed óra múlva megérkező autó. Ez tarthatatlan. Ennél az Uber is jobb volt…
Az pedig még meredekebb, hogy akkor is hajlamosak késni a taxik, ha egy-két nappal előre rendeli valaki a ház elé őket, pontos időre. Kevés az autó és a sofőr – értem. Igen, azt is értem, hogy ezen a helyzeten segíthet az áremelés, hiszen jobban megéri majd taxizni. Az sem kérdéses, hogy az olyan üzletek is jót tehetnek a piacnak, mint a szintén friss történés, hogy a Főtaxi felvásárolta a csak mintegy félezer autóval dolgozó Budapest Taxit (erről lásd a Felvásárlás című írásunkat).
MINŐSÍTHETETLEN SOFŐRÖK
Ha valaki fizet – mégpedig egyre többet – a taxiszolgáltatásért, joggal várja el, hogy a sofőrök intelligensek, normálisak, segítőkészek, kommunikatívak legyenek. Ám ez sajnos ritkán jellemző ma már. Egyre ritkább. De még a bunkó, iskolázatlan sofőröket is elnézegetné az ember, csakhogy egyre több az olyan „kolléga”, aki egyáltalán nem ismeri Budapestet.
Ilyet még pár évvel ezelőtt is alig lehetett látni. A taxisoknak a kisujjukban volt a város. Nemcsak azt tudták, hogy melyek a főbb utak, útvonalak, hol lehet gyorsan közlekedni, hanem még a külső kerületek kis utcái is jobbára a fejükben voltak a „szakiknak”. A GPS-ek korában persze ez nem feltétlenül alapkövetelmény, ám rengeteg a távolról érkezett sofőr, akinek sajnos halványlila dunsztja sincs arról, merre is induljon. Úgyhogy jobb híján a GPS-t szuggerálja. Tovább súlyosbítja ezt a helyzetet, ha zsúfolt, csúcsforgalmi órákban, esetleg éppen sietve készülünk A-ból B-be. A buszsávot persze használhatják a taxisok, de sok helyütt nincs is ilyen. Ezekben az esetekben érthetetlen, hogy sok fuvarozó miért nem használja például a Waze dugóelkerülő applikációt. Hacsak azért nem teszi, mert az ácsorgást is kifizeti az utas a várakozási díjban. Vagy esetleg tartanak attól, hogy az ügyfél ferdén néz majd rájuk a kerülő miatt? Sok olyan eset van azonban, amikor a kuncsaft kifejezett kérésére sem választ más útvonalat a sofőr. Ez a viselkedés korábban ismeretlen volt.
MÁSUTT ROSSZABB
Persze mindez semmi azokhoz a rémtörténetekhez képest, amelyek a távoli régiók, például Közép-Ázsia taxisairól terjednek, akik gond nélkül rágyújtanak az utastérben, illetve van, hogy egyszerre négy fuvart is elvállalnak – úgyhogy ha nem tudunk lecsapni az anyósülésre, akkor összezsúfolódva kell utaznunk a hátsó traktusban. A címet pedig, ha lehet, jókora kerülő úttal veszik be. De nyugaton sincs kolbászból a kerítés. Az, hogy nappal a városban vidéki vagy éjféli tarifákkal visznek minket, könnyedén előfordulhat. Ahogy az is, hogy a bevándorlókból összeverbuvált taxisok alig ismerik ki magukat a helyi viszonyok között. Mindez azonban nem felmentés: ettől még fontos lenne, hogy itthon a taxiszolgáltatások minősége érdemben javuljon.
FELVÁSÁRLÁS
A Főtaxi-csoport megvette a piac egyik nagyobb szereplőjének, a Budapest Taxinak a taxiüzletágát. A bejelentés szerint ez a tranzakció tovább erősíti a vásárló piacvezető pozícióját, a két társaság együttesen mintegy kétezer autóval szolgálja majd ki az utasait. A Főtaxi közleménye szerint az ügylet után továbbra is két különálló, önálló márkanév alatt, igaz, közös rendszereket használva működnek majd a cégek. Ez a köztük lévő szinergiáknak köszönhetően a korábbinál is gördülékenyebb, gyorsabb és magasabb színvonalú ügyfélkiszolgálást eredményez – áll a tájékoztatásban.
Magyarország legrégebbi taxis vállalata, az idén 105 éves Főtaxi csaknem 1500 autójával eddig is piacvezető pozíciót töltött be.
Most, az elkövetkező hónapokban történik majd meg a két cég rendszereinek és folyamatainak az egységesítése. Ennek lépéseiről a Főtaxi-csoport munkatársai folyamatosan tájékoztatják utasaikat és céges partnereiket. Az e vállalatok által korábban kötött szolgáltatási szerződések változatlan tartalommal érvényben maradnak. A Budapest Taxi tavalyelőtt félmilliárd forint feletti árbevételt termelt, flottája nagyjából harmada volt a Főtaxiénak. Utóbbi 2017-ben 2,18 milliárdos forgalmat produkált.