– Milyen hatással van az Y generáció megjelenése az ingatlanpiacra?
– Az Y generáció megjelenésének kettős hatása van. A demográfiai helyzetből fakadóan ugyan újabb és újabb nemzedékek lépnek a piacra, de mivel ők már egyre kevesebben vannak, ezért összességében az ingatlanszektor vásárlói oldalának mind kisebb az utánpótlása. Ha hosszú távon nem sikerül megállítani a most tapasztalt népességfogyást, akkor annak érezhető hatása lehet az árakra is. Az Y generáció miatt viszont emellett az is megfigyelhető, hogy folyamatosan növekednek a vásárlói igények, ennek a csoportnak már sokkal nagyobb elvárásai vannak, mint az elődeiknek.
– Miben mások ezeknek a fiataloknak az igényei?
– Az Y generáció igényei egy átlagos magyar lakásvásárlóé-nál lényegesen nagyobbak, sokszor a lakáskeresés során már a prémium szegmensben kutatnak. Ebből a szempontból az új építésű otthonok fejlesztői jó lehetőséget láthatnak ebben a nemzedékben. Azok a fiatalok például, akik egy családi házból kirepülve költöznének át saját vagy bérelt ingatlanba, sokkal inkább a nagyvárosi, belvárosi lakásokat keresik, ahol az adott város lüktetésében aktívan részt tudnak venni. A keresési szokásaik is alapvetően mások, hiszen ők már sokkal inkább a digitális megoldásokkal, az online felületeken szocializálódnak. Az idősebb korosztálynál ez a generáció így már hatékonyabban és gyorsabban tudja megtalálni a számára megfelelő ingatlant az interneten.
– A finanszírozás tekintetében is különböznek?
– Generációktól függetlenül – az emelkedő árak miatt – ismét egyre többen finanszírozzák a lakásvásárlásukat hitelből. Ebből a szempontból viszont az Y generációnak egy nagy előnye, hogy a legjobb hitelek megtalálásában ők a leghatékonyabbak. A világhálón pár perc alatt megtalálják a megfelelő konstrukciót, és ezzel az idő mellett százezreket tudnak spórolni. Nyilván ez a kérdés függ az adott ember anyagi hátterétől is, ugyanakkor az ország és a lakosság erősödő gazdasági állapotának köszönhetően a mostani fiatalok lényegesen jobb helyzetben vannak, mint elődeik. A konjunktúra hatására azok az ifjak, akik rendszeres jövedelemmel és stabil munkahellyel rendelkeznek, sokkal hitelképesebbek. Így esetükben az új építésű ingatlanok már elérhetőbbé váltak.
– A saját otthon vagy inkább a bérlés jellemző rájuk?
– Jellemző az Y generáció tagjaira, hogy sokkal nehezebben köteleződnek el egy ingatlan vásárlása mellett. Régen a fiatalok rögtön saját lakásban gondolkodtak, mostanra viszont jellemzőbbé vált, hogy sokszor még azt sem tudják pontosan, 3-6 hónap múlva melyik városban vagy adott esetben melyik országban élnek majd. Így nem köteleződnek el 10-15 évre egy ingatlan mellett. Ennek köszönhetően rugalmasabbá váltak a vásárlók, és a lakosság is mobilabb lett. Míg korábban az a kritika érte a magyarokat, hogy nem hajlandók elköltözni a jobb munkavállalási lehetőségek érdekében, már a keletről nyugatra, illetve vidékről a nagyvárosokba történő mozgás hétköznapivá vált a fiatalok körében.