Több sikeres, sokmilliárdos árbevételű magyar vállalatot – például Nanushka, RotaChrom, EPS, Jegymester – is felépítettek az elmúlt években a GB Partners segítségével, amely jórészt az Eximbankkal közös alapjaiból helyez ki tőkét. Nemrég magánbefektetőkkel hárommilliárdos alapot hívtak életre.
SIKEREKET ÉPÍTENEK, EGYEDI MODELLEL
Félszáz cégbe, köztük sok sikeres, középvállalattá fejlődő projektbe fektetett be eddig a GB & Partners alapkezelő, amely közel 28 milliárd forintnyi befektetést, illetve befektetésre váró tőkét kezel. Nemrég indult az ötödik tőkealapjuk, amely hárommilliárd forintot gyűjtött, magánbefektetőktől. Ez utóbbi már bárhol a világon befektethet, de a cég célja továbbra is a hazai tudástőke hangos üzleti sikerré konvertálása világszerte. Hamarosan bejelentik új befektetésüket, amely kiválóan kiegészíti a portfóliójukban lévő Nanushka céget.
Mint Gubicza Ágoston alapító, többségi tulajdonos elmondja, az üzleti modelljük egészen egyedi, itthon kissé szokatlan. A GB & Partners legfőbb célja nem csupán a megfelelő befektetési célpontok kiválasztása és a cégek működésének leadminisztrálása, hanem az alapkezelő egy sokkal aktívabb megközelítést alkalmaz – ha szükséges, akár operatív szinten belefolyik egy-egy cég életébe, darabjaira szedik és újraépítik az üzleti modellt, illetve a működést. Az alapkezelő, illetve befektetőik a nagyobb nyugati magántőkealapok (private equity) mintáját követik. Nem a pár tízmilliós befektetési célpontokat és nem a gyors, startupoknál jellemző, spekulatív adásvételi lehetőségeket keresik, inkább olyan vállalatokra fókuszálnak, amelyeknek a terméke már létezik, a piaci kereslet stabil bevételt jelez, a valóban sikeres, nemcsak bevételt, de nagy nyereséget is hozó külpiaci megjelenés a cél, és a globális szinten is nyereséges működéshez pedig már nem elég az anyagi forrás, illetve a meglévő menedzsment tudása, energiája. A GB & Partners akár másfél milliárd forint felett is befektet, de cserébe szigorúbb kontrollt kérnek.
Jellemzően többségi tulajdonosi jogokat kérnek ott, ahová befektetnek, ugyanakkor gyorsan és látványosan képesek növelni a vállalat árbevételét, értékét. „Az alapítóknak érdemes eldönteni, hogy hosszabb, akár évtizedes távon is egy pár százmilliós bevételű, bizonytalan jövőjű cégben szeretnének többséget, vagy egy sokmilliárdos árbevételű, hatalmas profitot előállítani képes vállalatban lennének sikeres vezetők és erős kisebbségi tulajdonosok” – fejti ki Gubicza Ágoston. Az alapítók motivációjának fenntartása érdekében az alapkezelő rendszerint tulajdonszerzési opciót biztosít az alapítóknak és a menedzsmentnek, amelyre bizonyos mérföldkövek elérése esetén nyílik lehetősége a feleknek.
Gurzó Anna, a GB & Partners igazgatósági tagja hozzáteszi: a Nanushka divatcég kiváló példa a sikerre, pontosabban arra, hogy erős kontroll mellett mire képes egy-egy középvállalat. Amikor bő két éve befektettünk az ismert magyar-nemzetközi divatmárkába, a női ruhákat és kiegészítőket tervező, gyártó és értékesítő cégbe, akkor a bevétel 300 millió forint körül volt, és nagy kihívásokkal nézett szembe a brand, valamint a csapat is. Tavaly ehhez képest tízszeres, azaz közel hárommilliárdos forgalmat és mintegy 300 milliós EBITDA-t értünk el. A Nanushka 46 országban 200 üzletben van jelen, köztük a világ leghíresebb luxusáruházainak többségében, mint a New York-i Bergdorf Goodman és a londoni Selfridges, ruháit pedig nemzetközi sztárok is hordják – meséli Gurzó Anna. Az eladott ruhák átlagára 55 százalékkal nőtt, kettő helyett négy kollekciójuk van évente, azaz az üzleti modellt is sikerrel faragták át, Gubiczáék hathatós segítségével.
Az alapkezelőt a tulajdonosok 2014-ben vették át, két uniós forrású Jeremie tőkealappal. Ezek befektetési időszaka már 2016 májusában lezárult, új tőkét már nem helyeznek ki, csak a meglévő cégeket kezelik.
Hatmilliárdos keretösszeggel az Eximbank befektetésével 2016 januárjában elindult az Exim Növekedési Magántőkealap, valamivel később pedig a 10 milliárd forintos Exim Exportösztönző Magántőkealap. Ezek értelemszerűen az érettebb fázisban lévő, nemzetközi porondon megerősödni készülő hazai középcégeket célozza. Mivel pedig itt magyar állami forrásról van szó – ellentétben az uniós Jeremie alapokkal –, Budapesten vagy Pest megyében működő, vagy külföldre terjeszkedni vágyó magyar vállalatok is a befektetés „célpontjai” lehetnek. Mi több, a GB & Partners ötödik, nemrég létrejött 3 milliárdos magántőkealapjánál még ilyen megkötés sincs, korábban nem látott szabadságot adva a magyar tőkealapok világában. Ez utóbbi tőkealap ráadásul közel egymilliárd forintos befektetésig is elmehet. Mivel az Exim Növekedési alap 100 milliós, az Exim Exportösztönző alap pedig 200 millió forintos alsó limittel fektethet be a vállalatokba, e harmadik privát alap jól kiegészíti a GB & Partners kínálatát.
Ráadásul tucatnyi sikert lehetne sorolni a GB & Partners háza tájáról. 2018-ban az általuk kezelt eximes alapokba tartozó portfóliócégek több mint 10 milliárd forint árbevételt értek el, amelynek több mint fele származott exportból. Ott van például a RotaChrom, amely egy magyar találmány nemzetközi sikerét hozta el. A gyógyszerhatóanyag-tisztító gépek a GB & Partners segítségével eljutnak a világ minden szegletébe, és a legnagyobb gyógyszergyártó vállalatok figyelmét is sikerült felkelteni. A pár éve szintén csak százmilliós bevételű cég csupán 2017 végén vont be 1,5 milliárdos tőkét az Exim Exportösztönző Magántőkealaptól, de 2018 végére már 3,2 milliárdos bevételt és egymilliárd forint fölötti eredményt ért el, ami az idén ennek többszörösére nőhet.
Emellett a portfólióban van az EPS Smart Parking nevű, szintén gyorsan középvállalattá serdült technológiai cég, amely szenzorokkal és applikációkkal oldja meg a fizetős parkolás felügyeletét. A GB & Partners és az Eximbank révén ők a kínai távközlési óriással a ZTE-vel kötöttek keretmegállapodást: a magyarországi központból 100 ezer hipermodern parkolóhelyet és okosparkolási rendszert terveznek, programoznak, építenek ki és üzemeltetnek, sőt az első rendszerüket egy Sanghaj közeli nagyvárosban, Jangcsungban már át is adták. (Összehasonlításul: Budapesten kevesebb mint 45 ezer fizetős parkolóhely van.)
Szintén a GB & Partnershez tartozik a Jegymester, amely nemcsak egyszerűen egy a sok jegyértékesítő cég és szolgáltatás közül, hanem olyan rendszerük van, amely teljesen kompatibilis az NAV elvárásaival. A zárt, auditált rendszer pedig biztosítja a rendezvények, programok szervezőinek, hogy a jegyértékesítés transzparensen, visszaélésektől mentesen működhessen. A GB & Partners és e vállalat menedzsmentje egy régiós multival előrehaladott tárgyalásokat folytat arról, hogy hat országban leváltsák a megoldással a nemzetközi cég eddig használt rendszerét.
Érdekesség, hogy olyan befektetésük is van, amely – a sikeres profittermelésen túl – mindannyiunk szórakoztatását is szolgálja. A Content Factory nevű vállalkozás ugyancsak a tőkéjük révén pörgött fel, de ők nem klasszikus terméket vagy szolgáltatást, hanem filmsorozatokat gyártanak. Nekik köszönhetjük például A mi kis falunk vagy a Drága örökösök sorozatot az RTL-en, de értékesítenek a TV2 részére is, például a Korhatáros szerelem című sorozattal a másik nagy kereskedelmi televízióban is sok nézettségi rekordot hoznak össze. Emellett a Trezex nevű pénzszállító vállalkozás is tőlük kapott befektetést, amely dobogós helyen van a hazai készpénzszállítási és -kezelési piacon.
A fenti példák is mutatják: alapkezelőnél most az a cél, hogy a nemzetközi magántőkealapok ligájában is megjelenjen a magyar hang. Ne csupán a gyorsan változó startupvilágban legyünk jelen, ahol néha a piactól elrugaszkodott innovációban, a pénz „égetésében”, illetve a gyors, technológiai felvásárlásokban, nem pedig a hagyományos profittermelő képességben mérik a sikert.
Gubicza Ágoston és Gurzó Anna