Technológia és perspektíva

Jó hangulatban és megfelelő kérdés-feltevésekkel telt a londoni oktatási-digitalizációs kiállítás-konferencia és vásár. A világ legnagyobb edukációtechnológiai eseményén Magyarország első alkalommal vett részt hivatalos standdal.

Ki lehetett tenni a megtelt táblát a londoni ExCeL kiállítási központ ajtajára, ugyanis a január 24–27. között megrendezett BETT Show-n (British Educational Training and Technology) 850 vezető cég, 103 izgalmas edtech startup és több mint 34 700 résztvevő képviseltette magát 131 országból. A globális oktatási közösség tagjainak a számára ez az esemény már több mint 35 éve jelenti az iparág ünnepét, itt találnak inspirációt, itt beszélik meg a jövő oktatási kérdéseit, a technológia, az innováció szektorbeli szerepét.

 

TANANYAGFEJLESZTÉS

Ami azt illeti, ezt az idén is meg tudták tenni. Számtalan cég, izgalmas előadások és miniszemináriumok segítették, hogy ki-ki megtalálja a számára megfelelő programot. Az egyik legfontosabb kérdés jelenleg, hogy milyen szinten és mikor érdemes vagy szükséges a virtuális valóság (virtual reality – VR) lehetőségeit kihasználva oktatni a gyerekeket – merthogy a tanítás úgy izgalmasabb, érdekesebb, hatékonyabb. A kiállításon nagy számban lehetett válogatni a webalapú, letölthető technológiák közül, és széles választékban találhattunk különféle alkalmazásokat, amelyek a jóllétet, a matematikai készség fejlesztését célozzák. Olyan applikációk sokaságát mutatták be, amelyek kreatívan fejlesztik az írni-olvasni tudást, a nyelvi készségeket, s olyan újításokkal is megismertettek, amelyek a gyerekek testi épségét védik (például arcfelismerő programok, nyomkövető eszközök) vagy a tanár és a szülő kapcsolattartását segítik. A BETT célja, hogy azáltal teremtsen jobb jövőt, hogy átalakítja az oktatást. Misszió-ja, hogy összehozza az embereket, ötleteket, gyakorlatokat és technológiákat, hogy az oktatók, tanárok a lehető legtöbbet hozhassák ki magukból.

A londoni kiállítás szakmai és kereskedelmi fórum is volt, amelyre mintegy 35 ezer érdeklődő érkezett, közöttük sok iskolavezető, tanár is, nem kevesen vásárlási szándékkal. Ötezer szakértő, oktatási döntéshozó, fejlesztő vett részt az eseményen mintegy hetven országból, hogy áttekintsék a legújabb technológiákat. A legnagyobb kihívást ma az jelenti, hogy a tananyagot a lehető legkönnyebben elsajátítható módon tárhassuk a gyermekek elé. A tanulás munkás részét persze ekkor sem lehet megúszni – a konferencián Deutsch Tamás, a hazai Digitális Jólét Programért (DJP) felelős miniszterelnöki biztos is hangsúlyozta ezt a magyar standot megnyitó beszédében. A BETT Show-val egy időben tartották az Education World Forum miniszteriális szintű tanácskozást is, melyen többek közt azt is megállapították a felek, hogy a mai oktatás legfontosabb feladata a 4. ipari forradalom összhangba hozása a lassú oktatási szisztémákkal. A digitáliskészség-fejlesztés tananyagba építésének a lehetőségéről, a technológiák osztálytermekben történő használatáról is vita folyt. A londoni BETT szemináriumait Anne Milton szakképzési miniszter nyitotta meg, és az egyik panelbeszélgetést az ismert angol televíziós személy, Natasha Kaplinsky vezette, aki a Save the Children gyermekmentő szervezet nagykövete is.

 

A DIGITÁLIS BENNSZÜLÖTTEK IGÉNYEI

Az esemény fő támogatója, a Microsoft képviselői több előadást is tartottak. Egy közelmúltban végzett felmérésük legfőbb eredménye az volt, hogy a társas-érzelmi képességek fejlesztésére van a leginkább szükség. A felmérésben kétezer tanár, ugyanennyi diák vett részt, valamint kutatók és az oktatáshoz kapcsolódó cégek képviselői. Arra voltak kíváncsiak, vajon a digitalizáció milyen szerepet játszik a tanításban, amikor az oktatás és a diákok is változnak. A 2030-ban érettségizők ma óvodások. Azt most még nem lehet megmondani, miféle szakmákkal bővül a paletta. De az derült ki a kutatásból, hogy a diákok maguk szeretnék kiválasztani, mit tanulnak, szeretnék kielégíteni a kíváncsiságukat, és fáradtak attól, hogy egész nap azt kell csinálniuk, amit mások mondanak, s nem választhatnak szabadon. Mindeközben azt látják, hogy a szüleik folyamatosan választanak és döntéseket hoznak. Személyreszabottságot szeretnének, nem automatizálást. A legtöbb diák nem érzékeli, hogy megfelelő visszajelzést kap a tanártól, míg a tanárok többsége úgy gondolja, hogy ad értékelést a tanulóknak. Azt emelték ki, hogy a digitalizáció segíthet az elköteleződésben azzal, hogy időt spórol és jobb gyakorlási terepet is biztosít. Mind a virtuális, mind a kiterjesztett valóságnak szerepet kell kapnia a jövő oktatásában, ahogyan a ma átlagemberi aggyal kevéssé felfogható kvantumszámítógépeknek is. Utóbbiak működésének pontos mikéntjét a kutatók sem tudják még, azt viszont igen, hogy hatásuk a számítógépek és az internet megjelenéséhez hasonló lesz, ha valóban működni kezdenek.

 

MAGYAR ÁLLÁSPONT

Országpavilonnal rajtunk kívül a finnek, a franciák, a norvégok, az írek, a spanyolok érkeztek, és saját standja volt Koreának, Izraelnek, Szingapúrnak, valamint az Egyesült Arab Emírségeknek is. A magyar delegációban oktatási szakértőkön, huszonöt cég képviselőin túl ötven pedagógus is helyet kapott. Deutsch Tamás a pavilon megnyitóján elmondta, hogy a kormányzat a BETT Show-n való megjelenéssel jelezni kívánja elkötelezettségét az oktatás teljes vertikumának digitális megújítása mellett. Czunyiné Bertalan Judit, a digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos pedig azt hangsúlyozta, hogy a digitalizáció a következő évtizedek gazdasági fejlődésének és fejlesztésének egyik legnagyobb kihívása. A kormány által 2016-ban elfogadott stratégia mentén elindult az oktatás digitalizálása: ez év végére az összes iskolában wifihálózat létesül. A BETT a hazai oktatási digitalizációval, fejlesztéssel foglalkozó cégek számára többek közt exporttevékenységük bővítésére nyújt lehetőséget. A magyar standnál az érdeklődők többek között megismerhették hazánk digitális oktatási stratégiáját, valamint innovatív magyar oktatástechnológiai termékeket és szolgáltatásokat is. A stratégia célja, hogy új, a digitális kor kihívásaira reflektáló, nyitott oktatási környezet jöjjön létre, azonkívül senki se hagyja el az oktatás és a képzés rendszerét a megfelelő digitális kompetenciák (digitális írás- és olvasástudás) nélkül. A kiállító magyar cégek közül tíz a hivatalos országstandon kapott helyet, a többiek önállóan jelentek meg. Olyan hazai vállalatok is voltak közöttük, amelyek már évek óta járnak a BETT-re.

 

NÉHÁNY ÉRDEKES HAZAI KIÁLLÍTÓ

Logiscool
gyerekeket és tinédzsereket tanítanak játékosan kódolni és programozni

Leopoly    
virtuális valóságok az oktatásban

InSimu Patient    
az orvostanhallgatók számára virtuális gyakorlókörnyezetet biztosít

Vengit    
sokféle programnyelven összeállítható, Lego-oktatásra épülő program

Webuni    
az online oktatásban megoldásokat kínáló tanácsadást nyújt

BookR    
olvasásra tanít gyerekeket digitalizált mesén keresztül rajz, animáció segítségével, zenei aláfestéssel, angol és magyar nyelven

Darts Maths    
számolást segítő program a darts játékon/sporton keresztül; a leghatékonyabb módszer a matematikai alapok elsajátításához

Kuvik    
újszerű és hatékony, ugyanakkor hagyományokra épülő többfunkciós eszközökkel (például számolópálcák gyurmával való kombinálása) a 3D-s látásmódot fejleszti

Borítófotó: A Microsoft óriási standja a BETT-en. Az előadásra várók mobilozással ütik el az időt

Ezek is érdekelhetnek

További híreink