Minőségi és ellenőrzött kütyüzés

A mai szülő dilemmában van: mennyi időt töltsön, tölthet a gyermeke a képernyő előtt? Mennyit kell ülnie ott? Utóbbi kényszer kikerülésére jött létre Horváth Dorka kezdeményezésére a BookR Kids platform: a meséket animációval, zenével, felolvasással és szövegkiemeléssel felturbózott alkalmazás. Az ötletgazda cégtulajdonos-ügyvezetővel beszélgettünk.

– ​Mikor és milyen céllal jött létre a BookR?

– A BookR Kids 2015 tavaszán indult azzal a céllal, hogy hidat építsen a digitális világ és a mesekönyvek között. Hiszen mára tény, hogy a gyerekek kezdenek elszakadni a klasszikus történetmeséléstől, így a papíralapú könyvektől is. Ám a BookR Kids épp ezeket a históriákat digitalizálja, ülteti egy új platformra és öltözteti a XXI. század gyerekeinek megfelelő köntösbe. Hiszünk benne, hogy képesek vagyunk megszerettetni a kicsikkel az olvasást és a történeteket.

– Mi a célcsoport, és valódi megoldást nyújt-e a számára? Pótolja-e a szülői segítséget ez a program, s van-e erre egyáltalán szükség? Jó-e, ha a szülő kilép ebből a feladatából?

– A 2–10 évesek számára készítünk a mai igények szerint fogyasztható történeteket. Fontos, hogy mi nem a közös meseolvasást, -hallgatást szeretnénk felváltani, hanem azt az időt töltenénk meg értékes és érdekes tartalommal, amelyet a kicsi amúgy is zömében egyedül, a képernyő előtt tölt. Mert a legfrissebb felmérések szerint ma egy gyerek heti 18 órát foglalkozik valamilyen képernyővel. Ez 2,5 óra naponta. Nagyjából ezt hívjuk szabadidőnek, és mi erre az intervallumra pályázunk. Ha a gyerek a BookR Kidset használja, akkor a szülő sem fél. Nem tart attól, hogy valami olyannal találkozik a csemete, amellyel nem kellene.

– Milyen szakmai csapat dolgozik a háttérben, hogyan nő a cég?

– A BookR Kidsnél dolgoznak pedagógusok, gyerekirodalom-szakértők, pszichológusok és könyvkiadói szakemberek is. Jelenleg 12 főből áll a csapat, de még ebben az évben szeretnénk elérni a húszas létszámot. A 2017-es árbevételünk 60 millió forint volt, és eddig minden évben sikerült duplázni. A 2018-as cél a 150 millió forint.

– A BETT Show-n, Londonban találkoztunk. Először vett részt a cég a világ legnagyobb oktatási-digitalizációs kiállításán és vásárán? Milyen sikertörténetekkel tértek haza?

– A BETT Show-n mint cég először jelentünk meg, ám a csapat szakértői tavaly is ellátogattak a rendezvényre. Ott mutattuk be az oktatási intézményeknek készült megoldásunkat, amely reményeink szerint új szintre emeli az iskolákban az olvasástanítást. Rengetegen érdeklődtek a termék iránt: jelenleg élő török, angol, norvég, szaúd-arábiai és spanyol tárgyalásunk van.

– Ez egy valódi magyar sikertermék. Milyenek a konkurens produktumok, és miben mások?

– Kevesen törtek ki eddig az e-book merev keretrendszeréből. Az, hogy mi játékosítjuk a könyvet, egyedülálló. Ezenfelül jelenleg a BookR Kids az egyetlen olyan technológiai cég, amely teljes körű szolgáltatást nyújt a tartalomgyártástól egészen az alkalmazásfejlesztésig. Sokan készítenek interaktív kötetet is, de azok nem meglévő, szeretett könyvek digitális verziói, hanem képernyőre fejlesztett termékek. Ezenkívül a piacon nagyon sokan foglalkoznak AR (augmented reality – kiterjesztett valóság) megoldásokkal, de az egészen más fókusz.

– Az oktatást segítő digitális cégek közt hova pozicionálják magukat? Mekkora ez a piac, és nagyjából milyen szereplők vannak?

– A digitális technológia nyújtotta lehetőségeket csak részben vagy egyáltalán nem használják ki az oktatási intézmények. A jelenlegi módszerek többsége elavult, nem köti le kellően a digitális világban élő gyerekek figyelmét, emellett a tudásukban lévő különbségeket sem veszi figyelembe. Jelenleg kevés olyan platform létezik, amely tematikus edukációs tartalmat kínál oktatási intézmények részére, a legújabb fejlesztések kihasználásával. A piaci terjeszkedésünk három alappilléren nyugszik. A magyarországi jelenlét a sikeres nemzetközi terjeszkedéshez járul hozzá. Hazánkban jelenleg nyolcszáz intézmény vár a csomag bevezetésére. Mindegyikben legalább harminc eszközt használnak fel az előre telepített BookR Kids applikációval, így már induláskor 24 000 aktív felhasználóval kell számolni. Emellett folyamatos tárgyalások zajlanak újabb nemzetközi intézmények bevonását illetően. A hazai kibontakozást nagyban elősegíti a Digitális jólét programban való részvétel, melynek értelmében az iskolák vissza nem térítendő támogatással rendelhetik meg a BookR Kids-csomagot. Mindeközben a nemzetközi terjeszkedés is kezdetét vette; már külföldi oktatási intézmények is igénybe vehetik a BookR Kids szolgáltatásait, és digitalizálhatják az általuk kiválasztott tananyagot. Az applikáció jellegéből adódóan nincsenek fizikai korlátok.

– Milyen országok érdeklődnek elsősorban, és milyen céljaik vannak a következő néhány évre vonatkozóan?

– Kezdetben a technológiai innovációra nyitott északi, majd a nyugat-európai országokat célozzuk meg, utána a többi EU-s tagállamot, így összességében 28 országban szeretnénk elterjeszteni, népszerűsíteni az alkalmazást, amely a legfrissebb adatok szerint 29 millió tanuló elérését jelenti majd. Ám érdeklődők már érkeztek Pakisztánból és Kínából is. Az edukációs üzletág sikerességét a globális szinten ugyancsak fokozódó digitális befektetések is támogatják. Egyre több intézmény vezeti be az okoseszközök mindennapi használatát, valamint olyan „alternatív” megoldásokat, amelyek növelik a tanulás élményét és eredményességét.

A következő öt évben szeretnénk 27 nyelven tízezer könyvet készíteni, valamint azt, ha a BookR Kids digitalizálná az európai mesekincset és elérhetővé tenné a gyerekeknek mobilon, illetve tableten.

 

NÉVJEGY

31 éves, hajadon

Közgazdasági mesterdiplomáját a Budapesti Corvinus Egyetemen szerezte, ugyanitt doktorandusz új média témakörben

Az Európai Parlamentben több mint egy évig volt gyakornok, majd a család tulajdonában lévő Geomédia-csoportnál dolgozott, s könyv- és lapkiadással foglalkozott. A BookR Kidset 2015-ben alapították

A Budapesti Corvinus Egyetemen új média témában vezet kurzusokat

Ezek is érdekelhetnek

További híreink